اخبار

آخرین وضعیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان غربی بررسی شد

آذربايجان غربي

۱۴۰۰/۰۶/۰۳

خلاصه خبر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی جلسه بررسی و آسیب شناسی آخرین وضعیت روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانتگی با حضور رئیس جهاددانشگاهی استان، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و معاون اموزشی و سایر اعضا برگزار شد.


متن کامل خبر

در این جلسه دکتر امین رستم زاه، رییس جهاد ددانشگاهی استان با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این طرح ملی انجام درست و اصولی این طرح را آبروی استان عنوان و اظهار کرد:با تعامل همه جانبه جهاددانشگاهی استان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پیگیری و مدیریت کیفی اجرای طرح می توان در اجرای اصولی و علمی طرح نتایج درخشانی شاهد شد.

وی اتصال به بازار متقاضیان مشاغل خانگی را مهمترین مرحله در این طرح عنوان و اظهار کرد:مرحله اتصال به بازار خروجی اصلی و نهایی طرح بوده و باید این مرحله با دقت و حساسیت بیشتری صورت پذیرد و برای ورود درست به این مرحله برنامه ریزی برای شبکه سازی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مرحله اتصال به بازار با حساسیت مورد برنامه ریزی همکاران است تا متقاضیان بتوانند با موفقیت به بازار وارد شده و محصولات تولیدی پیشرانان و متقاضیان با اتکاء به مهارتهای کسب شده و اثرگذاری در فاز سوم به شکل کیفی به بازار عرضه کنند.

همچنین مهندس فرخی معاون اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به ظرفیت های جهاد دانشگاهی در اجرای طرح های استانی و ملی گفت: اداره کل کار آمادگی دارد که در زمینه هایی مانند دایر کردن مراکز مشاوره کارآفرینی و برگزاری تورهای مجازی مهارت آموزی با جهاد دانشگاهی همراهی و همکاری نماید.

وی با اشاره به عملکرد مناسب  جهاد دانشگاهی در برگزاری طرح مشاغل خانگی  گفت: لازم است که عملکرد مناسب و میزان پیشرفت کار جهاد دانشگاهی استان در مقایسه با سایر استانها  و در تراز ملی نیز بررسی شده و مورد سنجش قرار گیرد.

وی با اظهار رضایت از وضعیت و جایگاه آموزش های برگزار شده  از اعلام آمادگی اداره کل کار برای کمک به ادامه فرآیند کیفی اجرای در طرح در استان  و کمک به رفع موانع خبر داد.

فرخی استفاده از ظرفیت های فضای مجازی را فرصت مناسبی برای آشنایی داوطلبان با ظرفیت های این فضا برشمرد و گفت: در کنار بهره گیری از امکانات این فضا برای دست یابی به اهداف طرح؛ جهاد دانشگاهی می تواند بخش اتصال به بازار و شناخت داوطلبان از ظرفیت های این فضا را در دستور کار قرار دهد .

وی ادامه داد:کافه کارآفرینی  یکی دیگر از ظرفیت هایی است که جهاد دانشگاهی به اتکای سرمایه نیروی انسانی و در کنار طرح های ارزنده ای مانند طرح مشاغل خانگی می تواند بروی آن تمرکز کرده و نسبت به به راه اندازی کافه کارآفرینی اقدام کند و در این زمینه ما پشتیبان طرح ها و ایده های خلاقانه هستیم.

معاون اشتغال اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان  با اشاره به حجم دانشجوها و فراگیران دوره های عمومی و اختصاصی جهاد دانشگاهی  گفت: این ظرفیت و پتانسل بسیار بالایی برای جهاد دانشگاهی فراهم می آورد که می توانیم به کمک هم برای شکوفایی این پتانسیل ها و شکل گیری رهیارهای کارآفرینی  با هم همکاری مشترک داشته باشیم.

سید جعفر ایرانی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان نیز در این جلسه عمده ترین معضل در بخش اجرایی طرح را حاکم شدن شرایط کرونایی در استان و کشور دانست و گفت: در شرایط کرونا بحث استعداد سنجی و ارائه آموزش های عمومی و تخصصی و نیز ارائه مشاوره ها که به صورت حضوری برنامه ریزی شده بود در برخی مواقع غیر حضوری و در بخشی به صورت نیمه حضوری برگزار شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی همراهی نکردن  ثبت نام کنندگان و زحمت مضاعف در انتقال اجراها به فضای مجازی را مشکل اصلی برشمرد و گفت با اینحال با همراهی خوب و ارزنده اداره کل کار و مخصوصا معاونت اشتغال و نیز یاری انجمن کارآفرینی تمام تعهدات خود تا این مرحله را اجرایی ساخته ایم .

محمد رضا دیلمقانی مدیر اجرایی طرح در استان هم با ارائه آمار مبسوطی در اینخصوص گفت تاکنون 1057 نفر داوطلب برای مشارکت در این طرح ثبت نام کرده اند و تعداد 17 وبینار آموزشی مهارتی و عمومی و 4 کارگاه آموزشی تخصصیی برگزار شده است .

وی ادامه داد" تاکنون 89 نفر از متقاضیان ثبت نام کننده به همت اداره کل کار و در سایه همکاری دو جانبه مراحل اتصال به بازارشان خاتمه یافته و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده این رقم به 600 نفر برسد .