اخبار

دولت سیزدهم باید توجه ویژه ای به توسعه مشاغل خرد و خانگی داشته باشد

تهران

۱۴۰۰/۰۶/۰۵

خلاصه خبر

برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» شبکه دوم سیما روز جمعه ۵ شهریورماه با موضوع "اقتصاد خرد و مشاغل خانگی" برگزار شد. به گزارش خبرنگار بازارکار، در برنامه غیرمحرمانه این هفته با حضور موثر دکتر ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دکتر صمد عزیزنژاد عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مهندس سیروس دشتی دبیر طرح ملی اشتغال خانگی و مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی و مهندس آزاده نظامی مدرس فرش و فعال در کسب و کار خانگی برگزار شد.


متن کامل خبر

مدیران و شرکت کنندگان حاضر در برنامه غیرمحرمانه تاکید کردند     
دولت سیزدهم باید توجه ویژه ای به توسعه مشاغل خرد و خانگی داشته باشد     
برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» شبکه دوم سیما  روز جمعه ۵ شهریورماه با موضوع "اقتصاد خرد و مشاغل خانگی" برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بازارکار، در برنامه غیرمحرمانه این هفته با حضور موثر دکتر ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، دکتر صمد عزیزنژاد عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مهندس سیروس دشتی دبیر طرح ملی اشتغال خانگی و مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی و مهندس آزاده نظامی مدرس فرش و فعال در کسب و کار خانگی برگزار شد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه حمایت لازم از توسعه مشاغل خانگی صورت نگرفته است گفت: بودجه مشاغل خانگی در سال 1390 حدود دو هزار میلیارد تومان بود، این بودجه در ده سال گذشته سیر نزولی داشت و به دویست میلیارد تومان (یعنی یک دهم بودجه سال 1390) کاهش یافت که پذیرفتنی نبود، بنابراین همه تلاش ما این بود که این ردیف ها احیاء شود و در سال جاری با جلساتی که در شورای عالی اشتغال داشتیم موفق شدیم با همکاری مجلس و دولت دو هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل خانگی اختصاص یابد و بانک مرکزی هم ملزم شده این تسهیلات را پرداخت نماید.
وی بر حمایت از توسعه مشاغل خانگی در همه زمینه تاکید کرد و یادآور شد: دنیا به توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی توجه ویژه ای دارد و مجلس تلاش می کند تا در دولت سیزدهم توسعه مشاغل خرد و خانگی مورد حمایت بیشتر قرار بگیرد و زمینه اشتغال جوانان و زنان را بیش از گذشته فراهم نماید.
ولی اسماعیلی بر نقش موثر شورای عالی اشتغال در توسعه مشاغل خانگی و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور اشاره کرد و گفت:  بدون حمایت موثر شورای عالی اشتغال کشور به نتیجه لازم نمی رسیم.
لزوم حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی در دولت جدید
سیروس دشتی مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاد دانشگاهی نیز در این برنامه تلویزیونی با تشریح اهداف، برنامه ها و نحوه اجرای الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در 31 استان کشور گفت: به منظور اجرا و پیاده سازی این طرح، جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، واسطه ای و تسهیلگر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره مندی از شبکه ها در سراسر کشور شد.
وی افزود: جهاد دانشگاهی با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت های تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلا طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.
  دشتی با تاکید بر اینکه حمایت از توسعه مشاغل و کشب و کارهای خرد و خانگی یک ضرورت است یادآور شد: دولت سیزدهم و مجموعه وزارت تعاون و کار می تواند از این ظرفیت و تجارب به دست آمده در جهاد دانشگاهی به نحو مطلوب استفاده نماید.
او تصریح کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دو جانبه مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی است که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای و تسهیل‌گر در نظر گرفته شده است تا پروژه‌های مبتنی بر توسعه مشاغل خانگی را بصورت هدفمند در سطح کشور اجرا کند.
دکتر صمد عزیزنژاد عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و پژوهشگر برتر این مرکز نیز در این برنامه دیدگاه های خود را در زمینه توسعه مشاغل خرد و خانگی تاکید کرد و گفت: توسعه مشاغل خانگی تجربه موفقی در سطح دنیاست و کشورهای مختلف توجه ویژه ای به توسعه این طرح دارند بنابراین این طرح می تواند زمینه ساز و بستر ساز توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در کشور باشد.
مناظره غیرمحرمانه با هدف بررسی موضوعات روز جامعه و گفت وگو پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی در تلاش است تا دغدغه های روز جامعه را در تعامل با مردم به قاب تلویزیون بیاورد.

غیرمحرمانه کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه دوی سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمدجعفر خسروی است که جمعه ها ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه روی آنتن شبکه دو می رود .