اخبار

تشریح روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل

اردبيل

۱۴۰۰/۰۶/۰۷

خلاصه خبر

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از اتصال به بازار ۳۱۷ نفر از متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، مهران اوچی اردبیلی با اعلام این خبر افزود: با اینکه ورود به بازار در فاز سوم این طرح انجام می‌شود با این حال شاهد اتصال به بازار متقاضیان در فاز دوم آن هستیم که این، کارآمدی طرح را نشان می‌دهد و صحه‌ای بر ضرورت اجرای چنین طرح‌هایی می‌گذارد.

وی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را فرصتی برای کاهش بیکاری در استان دانست و گفت: نیاز به سرمایه اندک، عدم نیاز به فضای فیزیکی زیاد و ایجاد درآمدزایی قابل توجه برای خانواده‌ها از مزایای این مشاغل است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ضمن تشکر از همراهی و همکاری سایر نهادهای استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی افزود: مشاغل این طرح بر اساس ظرفیت و اسناد بالادستی استان‌ها تعریف شده است و دو هزار نفر سهم استان اردبیل نیز خدمات رایگان در عرصه‌های تولیدی و صنایع دستی آن دریافت می‌کنند.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی توسط جهاددانشگاهی در استان در حال اجرا است، یادآور شد: به منظور اجرا و پیاده‌سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیل‌گر مکلف به شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی شده است.

وی از تأیید گزارش اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در فصل‌های پاییز و زمستان سال 1399 و فصل بهار سالجاری توسط اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان به عنوان کارفرما خبر داد و ادامه داد: در فاز اول  ان طرح ظرفیت‌های استان در خصوص مشاغل خانگی شناسایی و 13 رشته قالی‌بافی، چرم دست‌سوز، بافنده تابلوفرش، خیاط لباس، رودوزی سنتی، بسته‌بندی، تولید زعفران، تولید گیاهان دارویی، ویراستاری، گلیم‌بافی، مترجمی، برنامه‌نویسی و انیماتور انتخاب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اضافه کرد: همچنین در فاز اول طرح، ثبت‌نام بیش از سه هزار و 200 نفر و ارزیابی 2 هزار و 952 نفر و در فاز دوم استعدادسنجی 350 نفر از بین متقاضیان بهره‌مندی از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان توسط جهاد دانشگاهی انجام گرفته است.