اخبار

دست بافته‌های زنان بیرجند در بازارهای جهانی

خراسان جنوبي

۱۴۰۰/۰۶/۰۸

خلاصه خبر

ایسنا/خراسان جنوبی یک بانوی کارآفرین در خراسان جنوبی توانسته با آنچه در سر دارد، دست افراد بسیاری را گرفته، زنان بسیاری را از افسردگی برهاند و حتی آوازه محصولات این زنان را به بانکوک برساند.


متن کامل خبر

رقیه طالبی، بانوی کارآفرینی است که سال‌هاست در بیرجند مشغول فعالیت است؛ او از هیچ آغاز کرده و اکنون دست بانوان بسیاری را گرفته است. تمام آرزویش، گسترش کار و رویش حس توانمندی در زنان اطرافش است.

به گزارش ایسنا، این بانوی کارآفرین در سال ۹۸ به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در مقر منطقه‌ای سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه در بانکوک حضور یافت و نشان داد که هدفش چقدر بزرگ است.

زنانی که با او کار می‌کنند تا پیش از این از بیکاری رنج می‌بردند، اما اکنون حرفی برای گفتن دارند؛ حرفی از جنس هنر و اشتغال. آنان با شوق خانم طالبی دوباره به شوق زندگی برگشته‌اند و روزهای بهتری را به خود دیده‌اند، هریک در گوشه کارگاه خانم طالبی به کاری مشغولند؛ عده‌ای حوله می‌بافند و عده‌ای حوله و عده‌ای دیگر به قالی بافی مشغولند.

 در میان جمعشان که قرار گرفتم، شوق و شوری در چشمانشان دیدم که تا پیش از این گویا خاموش بود، آنان حتی همراه کودکان خود پشت دارهای قالی و دستگاه حوله بافی در یکی از خانه‌های تاریخی به شوق زندگی می‌بافند.

زنانی که به آرزوی دیرین خود رسیدند 

این کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۹۷ آموزش‌های لازم را در بخش حوله بافی دیدم و در اسفند ۹۷ ، با جهاددانشگاهی آشنا شدم و با آموزش هایی که دیدم توانستم برای افراد زیادی اشتغال زایی کنم؛ طرحی که گویا برای من لازم بود تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های افراد بسیاری ببینم.

این بانوی کارآفرین بر توسعه فعالیت‌های کارگاهش با کمک اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد و افزود: جهاددانشگاهی نیز به عنوان نهاد تسهیلگر در راه اندازی کارگاه عمل کرده و پیگیر تمام امور کاری من بوده است.

این کارآفرین با بیان اینکه دوست دارم زنان بسیاری را به آرزویشان برسانم، ادامه می‌دهد: بسیاری از زنان با وجود توانمندی خدادادی و اکتسابی از افسردگی‌های بسیار رنج می‌برند و این به دلیل بیکاری‌هایی‌هایی است که حقشان نیست.

وی با بیان اینکه کار کردن به آنان‌ کمک می‌کند تا قدرت انگشتان خود را درک کنند، تصریح کرد: اکنون به عنوان پیشران فعال هستم و در اردیبهشت ۹۸ اولین کارگاه خود را در سرچاه تازیان با حدود ۴۵ نفر کارآموز شروع کردیم و در اسفندماه ۹۸ توانستیم با همت جهاددانشگاهی، محصولات خود را برندسازی کرده و برند ساروق را ثبت کردیم.

این کارآفرین بیان کرد: من خود، مشکلات زنان سرپرست خانوار را درک کرده؛ این زنان نیاز به حمایت مالی ندارند بلکه احتیاج دارند شغلی داشته باشند که بسیاری از این امر محرومند.

طالبی با بیان اینکه برای ۱۴۳ نفر از زنان سرپرست خانوار ایجاد شغل کردیم تا به بازار تولید وصل شوند، تصریح کرد: مشکل این است که این زنان با اشتیاق کار را آغاز می‌کنند، اما موانعی از سوی ارگان‌های دولتی از جمله گرفتن مجوز برای دریافت وام و یا ادامه کار وجود دارد که دلسردشان می‌کند.

وی بیان کرد: با مشاوره‌هایی که دادیم شرکت تعاونی را در بهمن ۹۹ در روستاهای اطراف شهرستان بیرجند راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به اهداف خود رسیده و افراد زیادی را تحت پوشش اشتغال قرار دهیم.

این کارآفرین با بیان اینکه این شرکت تعاونی‌ها، تعداد ۶۶ نفر عضو ثابت داشته و ۲۵۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی برای این شرکت کار می‌کنند، افزود: در مردادماه اولین فروشگاه خود را در شهرستان بیرجند راه اندازی کردیم و در این فروشگاه محصولات بانوان را از سراسر استان به فروش می‌رسانیم و امیدواریم با حمایت‌هایی که  صورت گیرد بتوانیم برای تعداد ۱۰ تا ۱۵ نفر از بانوان سرپرست خانوار کارگاه تجمیعی راه اندازی کنیم.

این کارآفرین با بیان اینکه در این سال‌ها حدودا ۴۰۰ نفر زن را به شغل رسانده‌ایم، افزود: در شهریورماه قرار است یک روستای دیگر با ۵۰ نفر بانو شروع به کار کنند تا بتوانند به تولید خداکثری برسند و بازار فروش بهتری برای آنان فراهم شود.

سنگ‌های بزرگ برندسازی 

طالبی ادامه داد: یکی از مشکلات برندسازی محصولات تولیدی است چراکه به طور مثال برای ثبت برند، تولیدکننده زمان زیادی را باید ثبت کند و گاهی شش ماه طول می‌کشد، اما پس از شش ماه اسم تایید نمی‌شود و باز دوباره باید روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه بازار فروش در داخل استان زیاد نیست چراکه هر کسی با هر آموزش ابتدایی وارد بازار حوله بافی و پارچه بافی شده است، تصریح کرد: بازار فروش با فعالیت حدود ۴ هزار بافنده حوله در استان ضعیف است که امیدواریم با حمایت‌هایی که انجام می‌شود فروش افزایش یاید.

این کارآفرین با بیان اینکه در دوران کرونا ضربه زیادی به صنایع دستی رسید، بیان کرد: در این ایام، فروش کاهش یافت و حمایت‌های ارگانی نیز آن چنان که باید صورت نگرفت؛ حتی برای هدایای ارگان‌های دولتی نیز مدیران حاضرند از استان‌های دیگر خرید کنند، اما از استان خود خیر و این یک درد بزرگ است.

وی با بیان اینکه برای تهیه مواد اولیه با توجه به وجود واسطه‌گری مشکلات زیادی وجود دارد، ادامه داد: امیدواریم پس از کرونا با حمایت‌های دولت نمایشگاه‌های رایگان برای تولیدکنندگان برپا شود چراکه پس از این ضررهای کرونایی تولیدکنندگان دیگر توان پرداخت اجاره غرفه را ندارند.

او رویاهای بزرگی در سر دارد؛ رویاهایی که هیچ کدامشان برای خودش نیست، او به دنبال دیده شدن هنر خراسان جنوبی در جهان است؛ جهانی که به گفته خودش برای این تولیدات بیش از استان ارزش قائل است.