اخبار

معرفی پیشران های مشاغل خانگی

كردستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹

خلاصه خبر

افزایش توان علمی صنعتگران از ضروریات توسعه مشاغل خانگی است


متن کامل خبر

پیشران مشاغل خانگی در استان کردستان، افزایش توان علمی صنعتگران را از ضروریات این عرصه ذکر کرد و گفت: جهاددانشگاهی برای اجرای بهتر طرح توسعه مشاغل خانگی، باید با برگزاری کلاس های آموزشی توان علمی صنعتگران را افزایش دهد.

امجد مرادی، سازنده ساز موسیقی سنتی در استان کردستان از پیشران های با تجربه حوزه صنایع دستی است که با سابقه کاری حدود ۲۶ سال خدمات زیادی را به علاقه مندان به این رشته در سطح استان ارائه داده و اکنون نیز حدود ۴ سال است که در طرح توسعه مشاغل خانگی مشغول به کار است.

وی که افتخار شاگردی مرحوم استاد "علی اکبر بهزادیان" را در کارنامه خود دارد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فعالیت خود در حوزه چوب را از همان مقطع ابتدایی شروع کرده و سپس در هنرستان، در رشته صنایع چوب ادامه تحصیل داده و همزمان نیز افتخار شاگردی مرحوم استاد علی اکبر بهزادیان را داشته و ساز سازی را شروع کرده است.

این پیشران مشاغل خانگی، به تحصیلات آکادمیک خود در رشته صنایع دستی اشاره کرد و افزود: حدود ۱۰ سال مدرس صنایع دستی در رشته سازسازی را تجربه کرده و از سال ۷۵ نیز با ساخت ساز "عود" که اولین ساز تخصصی وی بوده کار ساز سازی و نوازندگی را به صورت حرفه ای شروع کرده است.

مرادی از تولید سالیانه ۲۰۰ دستگاه ساز سنتی محدود به ۴ ساز تنبور، دیوان، عود و تار در کار گاه تولید خود خبر داد.

 وی با بیان اینکه در گذشته امکانات بهتری در رشته صنایع دستی، برای آموزش افراد علاقه مند به کار در منازل در دسترس بوده و از این امکانات برای آموزش و ارائه تسهیلات به علاقه مندان بهره گرفته می شد، بیان کرد: با تغییر سیاست های صنایع دستی در حوزه آموزش و انتقال آن به بخش خصوصی، امر آموزش را به صورت متمرکز و غیر متمرکز در کارگاه خود ادامه داده است و توانسته تا به امروز افراد زیادی را آموزش دهد.

این پشتیبان مشاغل خانگی، به فعالیت ۴ ساله خود در زمینه طرح مشاغل خانگی اشاره و عنوان کرد: اکنون فعالیت تولید کارگاه ساز سازی به صورت قطعه کاری در سطح استان در حال ادامه است؛ فعالیت ساز سازی به صورت حرفه ای سخت بوده و راه یابی محصولات به بازار نیز امر سخت تری است، بنابراین با وجود آموزش افراد زیادی در این عرصه، گاهی ماندگار کردن علاقه مندان در این عرصه سخت است.

وی اتصال به بازار و فروش محصولات را دغدغه اصلی صنعتگران دانست و گفت: جهاددانشگاهی به عنوان متولی طرح توسعه مشاغل خانگی، باید در راستای تامین بازار و مواد اولیه از پشتیبان ها حمایت بیشتری داشته باشد.

 به گفته مرادی، شناسایی و فعال کردن افراد مستعد و علاقه مند به کار توسط از عوامل موثر بر توسعه طرح مشاغل خانگی است؛ همچنین جهاددانشگاهی می تواند از طریق معرفی و اطلاع رسانی در زمینه برگزاری نمایشگاه های ملی و بین المللی بازار فروش بهتری را برای صنعتگران فراهم کند.

وی افزایش توان علمی صنعتگران را از ضروریات این عرصه ذکر کرد و افزود: جهاددانشگاهی برای اجرای بهتر طرح توسعه مشاغل خانگی، باید با برگزاری کلاس های آموزشی توان علمی صنعتگران را افزایش دهد.

سازنده ساز سنتی در استان کردستان، خاطرنشان کرد: اکنون در استان کردستان برخی از حرفه ها به مشاغل درآمد زا تبدیل شده است، اما با این وجود باز هم صنعتگران همچون کشاورزان با کمترین سود به فعالیت خود ادامه می دهند؛ چرا که بدون هیچ نظارت دقیقی سود این کار به جیب دلالان می رود و این امر نیازمند بررسی بیشتری است.

این پشتیبان، یادآور شد: خروج مواد اولیه از استان و فروش آن با قیمت های دیگر در سایر استان ها، در حالی که صنعتگران به دلیل توان مالی ضعیف به سختی به آن دسترسی دارند، از دیگر دغدغه های اصلی حوزه صنعتگری در کردستان است.

گفتنی است که طرح توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با همکاری جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تا کنون در سطح استان اجرا شده و برای ۲۶۰۰ نفر در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم اشتغالزایی شده است.