اخبار

پیشران موفق خوزستانی: مکمل کار دیگران باشیم، نه موازی کار

خوزستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹

خلاصه خبر

پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان داستان کارآفرینی خود، چالش ها و موانعی که با آن مواجه بوده است در توصیه به جوان ها گفت: کار را باید از یک جایی شروع کنند و منتظر این نباشند که برای شروع یک کار جدید حتما سرمایه کلانی داشته باشند و هیچ گاه کاری را شروع نکنند که موازی کار دیگران باشد، بلکه سعی کنند کاری نو یا مکمل کار دیگران راه بیاندازند.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان، حکیم پوراسماعیلی که در برنامه رادیویی "پاتوق جوونی" از صدای مرکز خوزستان از دلایل خود برای ورود به حوزه کارآفرینی و چاپ سابلیمیشن و فراز و فرودهای این مسیر گفت و با بیان اینکه دارای مدرک لیسانس رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است، اظهار کرد: از دوران دانشجویی علاقه خاصی به کارهای هنری و گرافیکی داشتم و این علاقه به گونه ای بود که با خلق هر اثر این عطش در من ایجاد می شد که به سراغ کار بعدی بروم و همین طور هر کار هنری باعث می شد روز به روز علاقه بیشتری به این حوزه پیدا کنم. از طرفی در بحث کارآفرینی دوست داشتم کاری را شروع کنم که هم برای خودمان و هم جوانان و افرادی که به آن خدمات نیاز دارند، خیر و برکت داشته باشد.
وی درباره نحوه تأمین سرمایه اولیه این کسب و کار و وجود حمایت ها عنوان کرد: سرمایه ام بسیار محدود بود. با توکل به خدا، حمایت خانواده و همچنین تشویق هایی که همیشه باعث دلگرمی است، به این سمت رفتم که کار را شروع کنم؛ البته 2 مورد وام هم دریافت کردم و همراه با سرمایه اندکی که داشتم، کار را شروع کردم تا کاری انجام دهیم که تاکنون در استان به این صورت نبوده است؛ زیرا از آنجا که این نوع چاپ کار جدیدی است خیلی از افراد اصلا اطلاع و شناختی از کار نداشتند و حتی مایل بودند معنای کلمه سابلیمیشن را بدانند. این باعث شد که وقت بیشتری بگذاریم و مطالعه میدانی بیشتری انجام دهیم.
این عضو شبکه پوشاک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: زمانی که کار را شروع کردیم این کار در استان در حد چاپ روی تیشرت انجام می شد. در ابتدا با برنامه ریزی که برای کار داشتیم دستگاههایی را تهیه کردیم که بتوانیم در ابعاد یک متر در یک متر چاپ سابلیمیشن را روی پارچه، سنگ، MDF، شیشه، تابلوفرش و سرامیک انجام دهیم و براساس آن برنامه گسترش کار را تدوین کردیم. آن زمان وسع مالی ام بیش از این جوابگو نبود و با سرمایه گذاری یکی از دوستان توانستیم به موقع دستگاه های بزرگتری را وارد استان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجهیزات و دستگاه های موجود نه تنها نیاز استان بلکه استان های همجوار را هم پوشش می دهد و تمام صنف های تولیدی شال و روسری، تیشرت و شلوار، لباس ورزشی، تریکودوزی، لباس کار، لباس کودک و نوجوان، تولیدی کیف و کفش، فروشگاه های کالای خواب، پرده فروشی، محصولات فرهنگی و هنری، صنایع دستی هنری، مبل فروشی و گالری های تزئیناتی، عکاسی، نوشت افزار فروشی، چاپخانه و کانون های تبلیغاتی، سازمان ها و ادارات و همه مشاغلی که به نوعی به خدمات چاپ نیاز دارند، می توانند از امکانات این مرکز استفاده کنند تا در اسرع وقت و با کیفیت بسیارخوب و رقابتی در سطح کشور کارهای خود را تحویل بگیرند.
این کارآفرین موفق درباره نوع چاپ این مرکز توضیح داد: نوع چاپی که اکنون در مرکز خدمات چاپ کاچیلا داریم، به صورت طاقه ای با عرض یک متر و 40 سانتی متر و طول بی نهایت است؛ در حال حاضر در مجموعه ما 6 نفر فعالیت می کنند که امید داریم با توکل بر خدا بتوانیم 20 تا 25 نفر را به طور مستقیم جذب کرده و 300 الی 400 نفر را هم به طور غیرمستقیم در این کار وارد و آن ها را بهره مند کنیم.
پوراسماعیلی درخصوص توصیه به جوان ها گفت: چون خودم جوان هستم و سختی بسیاری در طول سال های زندگی کشیده ام، توصیه ام این است که همواره توکل به خدا و ائمه اطهار(ع) را در اولویت برنامه های خود داشته باشند. اگر می خواهند کاری را شروع کنند ببینند در چه زمینه ای می توانند مهارت داشته باشند و علاقه مندی شان در چه زمینه ای است، بعد از آن بیشترین زمان را برای مطالعه میدانی شرایط بازار کاری که می خواهند شروع کنند، بگذارند. یعنی خوب مطالعه کنند که اکنون شرایط و وضعیت این کار در استان و منطقه به چه صورت است. حتما باید جایی ریسک را بپذیرند و بدانند که هر شکست در این مسیر، آن ها را یک گام به هدفشان نزدیک تر می کند و این شکست را به معنای پیروزی تلقی کنند. همیشه با برنامه و حساب شده به پیش بروند. کار را باید از یک جایی شروع کنند و منتظر این نباشند که برای شروع یک کار جدید حتما سرمایه کلانی داشته باشند.
وی ادامه داد: خواهشم از همه دوستان این است که هیچ گاه کاری را شروع نکنند که موازی کار دیگران باشد، بلکه سعی کنند کاری نو یا مکمل کار دیگران راه بیاندازند. قبل از ما چاپ سابلیمیشن روی لیوان، بشقاب، خودکار و مواردی از این قبیل در استان وجود داشت به همین دلیل وقتی کار را شروع کردیم دیگر این دستگاه ها را تهیه نکردیم و دستگاه های بزرگتر برای چاپ روی پرده، روتختی، آجر، لوستر، فرشینه، پوستر و ... را وارد کردیم؛ پس باید مکمل کار دیگران باشند، نه موازی کار دیگران.
عضو شبکه پوشاک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان درخصوص موضوع چشم پوشی و اینکه تا حالا از چیزی چشم پوشی کرده است، گفت: بله، یک روز به خودم گفتم من هر روز از خداوند انتظار دارم که از خطاهای من چشم پوشی کند پس چرا من  از اشتباهات دیگران چشم پوشی نکنم؟ آن روز با خودم عهد کردم که هرکس در حق من اشتباهی مرتکب شد من هم چشم پوشی و او را حلال کنم.

این مصاحبه ازسوی دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ترتیب داده شد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.