اخبار

کارآفرینی با نیت گسترش سبک زندگی ایرانی – اسلامی؛ مشاوره های جهاد دانشگاهی بسیار دلگرم کننده و راهگشا بود

خوزستان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹

خلاصه خبر

بانوی کارآفرین خوزستانی که بعد از 10 سال کار فرهنگی برای کودک، مجموعه فرهنگی مادر و کودک "مامک" را راه اندازی کرده و در این مجموعه محصولات فرهنگی و حجاب به سبک زندگی ایرانی – اسلامی تولید و در دسترس مخاطب خود قرار می دهد، معتقد است نیت خیر رسانی و شریک ساختن دیگران در موفقیت های خود، دلگرمی خوبی به انسان می دهد که می تواند انرژی تمام راه را تأمین کند.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان، نوال ظهیریه که در برنامه رادیویی "پاتوق جوونی" از صدای مرکز خوزستان به عنوان مهمان برنامه در ارتباط تلفنی روی خط آمده بود، در گفت و گویی بی تکلف درباره تجربه کارآفرین شدن خود سخن گفت.
وی در پاسخ به اینکه آیا موقع شروع کار ترس را تجربه کرده است، اظهار داشت: وقتی که کارم را شروع کردم و فکر و ایده ام را در معرض دیگران قرار دادم لحظات و روزهایی را بسیار ترسیدم و حتی فکر کردم که این کار را اشتباهی شروع کرده ام. با خود می گفتم که نباید شروع می کردی و تو اصلا نمی توانی این کار را انجام دهی و حتی نزدیک بود منصرف شوم ولی لحظاتی را با خود خلوت کردم و ترس هایم را در مقابلم قرار دادم و از اول دوباره توانایی هایم را مرور کردم. به خود گفتم قطعا دلیلی داشته ام که کار را شروع کردم پس می توانستم که تا اینجا آن را ادامه دادم. دانه دانه این ها را برای خودم مرور می کردم و آنجا که ترسم می گفت نمی توانم و نمی شود توکل کردم و نتیجه را به خدای مهربان واگذار کردم.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان درخصوص دریافت حمایت از گروه یا نهاد خاصی گفت: وقتی کارم را شروع کردم فکر نمی کردم بتوانم از نهاد یا جایی حمایت دریافت کنم و با این روند آشنا نبودم اما در ادامه مسیر با جهاد دانشگاهی آشنا شدم که مشاوره های آن از همان ابتدا برایم بسیار دلگرم کننده و راهگشا بود و من را با مشاغلی مرتبط کرد که می توانست کارم را بسیار سرعت ببخشد و دیگر ناگزیر نباشم برای هر پروژه از خارج شهر یا استان کمک بگیرم و در واقع من را به مشاغلی متصل کرد که در شهر خود بتوانم تمام پروسه تولید را انجام دهم.
ظهیریه درباره نقطه شروع این کار عنوان کرد: من 2 دختر دارم و دغدغه ام نسبت به جذب دختران به سبک زندگی ایرانی اسلامی نیروی محرک من برای ورود به این حوزه بود؛ آنچه را برای پوشش، سرگرمی و حتی آموزش دخترانم می خواستم، یا  وجود نداشت و یا اگر وجود داشت در دسترس نبود. به همین دلیل شروع به دوخت چادرهای رنگی، کوله، روسری و عروسک های زیبایی کردم که پشت هرکدام یک قصه بود.
وی همچنین در پاسخ به اینکه خود فرد تا چه اندازه می تواند موفقیت هایش را تضمین کند، گفت: به نظرم این مساله به نگاه و دید انسان ها بستگی دارد؛ برای من موفقیت به این معنا نبود که پیروزی همیشگی و مداوم داشته باشم. از همان شروع کارم با خود صحبت کردم و این شرایط را پذیرفتم که موفقیت من در گرو قبول پیروزی ها در کنار شکست هاست. اگر فکر کنیم موفقیت به معنای پیروزی همیشگی است مسلما این احتمال وجود دارد که با اولین شکست جا بزنیم و میدان را خالی کنیم، ولی اگر بپذیریم در کنار هر موفقیتی روزها و لحظات شکست را هم تجربه خواهیم کردو بتوانیم از این برهه ها عبور کنیم حتما موفق خواهیم شد.
این کارآفرین موفق خوزستانی درباره اهمیت وجود یک مشوق خوب برای کنترل هیجان و احساس منفی و کمک به انسان در این شرایط تصریح کرد: معتقدم برای هر موفقیت انسان باید یک شخص یا گروه حامی داشته باشد که این فرد برای من، همسرم بود ولی برای هرکس پدر، مادر یا مربی هم می تواند این نقش را ایفا کند.
ظهیریه در خصوص نحوه گسترش کسب و کار خود و اهداف مدنظرش اظهار کرد: هدفم خیر رسانی است؛ قبلا هم گفتم چیزهایی که نیاز داشتیم در دسترس ما نبود و یا حداقل در اهواز و خوزستان وجود نداشت برای همین کارم را ابتدا با این نیت شروع کردم که آنچه را نیاز داریم در محله خود (اول)، شهر خود و استان خود ایجاد کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا لحظه ای بوده که در زندگی یا کار به غم برخورد کند و نتواند آن را مدیریت کند نیز گفت: همین چندماه اخیر بارها با غم مواجه شدم و ما ناگزیر هستیم که با غم روبرو شویم اما از آن عبور کردم زیرا می دانستم غم و ماندن در غم من را فلج خواهد کرد به همین دلیل لحظاتی را با غم بودم اما در نهایت توانستم از آن عبور کنم.
پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در پایان درباره اینکه این انرژی و پشتکار از کجا نشات گرفته است، تصریح کرد: فکر می کنم نیت خیر رسانی به دیگران و اینکه اگر ایده خوبی داریم دیگران را هم در ایده های خوب و موفقیت های خود شریک کنیم موجب می شود که خداوند هم ببیند که از آنچه به ما عنایت کرده بندگانش را هم شریک می کنیم و این امر دلگرمی خوبی به انسان می دهد که می تواند انرژی تمام راه را تأمین کند.

این مصاحبه ازسوی دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ترتیب داده شد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.