اخبار

برگزاری نشست هم اندیشی با مدیرعامل شرکت تعاونی زنان هنرمند چهارمحال و بختیاری و پیشران فرش و تابلو فرش در شهرستان کیار

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۰۶/۱۴

خلاصه خبر

نشست هم اندیشی خانم زهرا موسویان، مدیرعامل شرکت تعاونی زنان هنرمند چهارمحال و بختیاری و پیشران تابلو فرش در شهرستان کیاربا مدیر مرکز شماره یک جهاددانشگاهی برگزار شد.


متن کامل خبر

نشست هم اندیشی خانم زهرا موسویان، مدیرعامل شرکت تعاونی زنان هنرمند چهارمحال و بختیاری و پیشران تابلو فرش در شهرستان کیاربا مدیر مرکز شماره یک جهاددانشگاهی برگزار شد.

فاطمه‌زهرا میری ضمن تشریح روند اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری گفت: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي توانمندسازي متقاضيان و اتصال به بازار همزمان با سراسر كشور در این استان در حال اجراست.
مدیر مرکز شماره یک جهاددانشگاهی شهرکرد با اشاره به اولویت های این طرح ملی، اظهار داشت: پایدارسازی شغل به واسطه استفاده از ظرفیت کارآفرینان موفق وبخش خصوصی  وعدم نیاز به تسهیلات ازاولویت‌ها است.
میری افزود: با شناسایی مزیت‌های شغلی هر شهرستان و نیز توانمندسازی و آموزش و در نهایت با اتصال به بازار و ایجاد شبکه فروش که صورت می‌گیرد به این اولویت‌ها دست خواهیم یافت.

در ادامه زهرا موسویان، کارآفرین برتر ملی با اشاره به سابقه هنر آفرینی مردم چهارمحال و بختیاری در زمینه فرش دستباف، گفت: طرح ها، رنگ ها و نقش های استفاده شده در این فرش ها تنها نمایش کوچکی از هنر مردم این خطه با غیرت می باشد که گاهی قیمت گذاشتن بر روی این آثار کار سختی می باشد.
وی ادامه داد: در استان چهارمحال و بین مردم آن هنر و تولید انواع صنایع دستی به نوعی با پوست و خون آنها آمیخته شده است و فرش تنها یک گزینه و البته مهمترین مورد در بین مدل های مختلف صنایع دستی این شهر می باشد.
به گفته موسویان، زنان و دختران بختیاری از روشی استفاده می کنند که نمونه آن در سایر نقاط ایران و حتی جهان کمتر دیده می شود، آنها برای بافت های خود اصولاً از هیچ طرح و نقشه از پیش طراحی شده ای استفاده نمی کنند و از نقشهای ذهنی برای بافت های خود استفاده می کنند.خلق چنین آثار جذاب و زیبایی آن هم بدون نقشه نشان دهنده تنیده شدن هنر در خون مردم این منطقه می باشد، و تنها زمان هایی روی به استفاده از نقشه ها می آورند که بخواهند یک اثر سفارشی را تولید کنند.
وقتی شما از الگو و مدل خواستی برای تولید بافتنی خود استفاده نکنید به طور ناخودآگاه از تکراری و یکسان شدن طرح ها جلوگیری خواهید کرد و هر اثر شما یک مدل تک و بدون مانند می باشد، این همان امتیاز اصلی فرش دستباف بختیاری می باشد.