اخبار

تولید صادرات محور از ضروریات حوزه اشتغال است

كردستان

۱۴۰۰/۰۶/۱۶

خلاصه خبر

رییس اتاق بازرگانی سنندج، تولیدات صادرات محور را از ضروریات حوزه اشتغال برشمرد و گفت: باید با تولیدات صادرات محور بتوان ارزهای خارجی را وارد کشور کرده و قدرت درآمد ملی را افزایش داد.


متن کامل خبر

رییس اتاق بازرگانی سنندج، تولیدات صادرات محور را از ضروریات حوزه اشتغال برشمرد و گفت: باید با تولیدات صادرات محور بتوان ارزهای خارجی را وارد کشور کرده و قدرت درآمد ملی را افزایش داد.

سید کمال حسینی امروز دوشنبه (15 شهریورماه) در وبینار تخصصی اقتصاد بازار و تولیدات مشاغل خانگی که به همت جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مقوله تولید امروزه به عنوان زیربنایی ترین محور توسعه یاد شده و در نگرش جامعه بشری به عنوان یک ارزش تلقی می شود.

وی تولید را رشد، شکوفایی و اشتغال برای رفع نیازهای زندگی و رفاه عمومی ذکر کرد و افزود: با شکل گیری تولید، قدرت خرید و دارایی ها و مالکیت مردم افزایش یافته و دلالی ها و واسطه گری ها برچیده می شود.

رییس اتاق بازرگانی سنندج، با اشاره به اینکه هدایت و جذب سرمایه های سرگردان و سوق دادن آن به سمت کار و اشتغال از طریق تولید انجام می شود، بیان کرد: تولید ارزشی در جامعه است که اهمیت به آن، بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد، متاسفانه در ایران به دلیل تکیه بر تک محصولی بودن و اقتصاد نفتی، هنوز در سیاستگذاری ها به نقش تولید توسط مردم توجه نشده و این امر خود چالش بزرگی در اقتصاد کشور است.

وی سرمایه، کار و مکان را سه عامل مهم تولید ذکر کرد و ادامه داد: سرمایه های سرگردان در جامعه و پول های بدون تاثیر در زندگی، از جمله طلا و پول می توانست، با ایجاد جذابیت در تولید به سمت این امر سو پیدا کند.

حسینی، تاکید کرد: دولت ها باید با سیاستگذاری، ایجاد قوانین و مقررات و با دادن اعتماد و امنیت به مردم، پول های بلوکه شده در زیورآلات و ساختمان ها را به سمت تولید سوق دهند و زمینه را برای سرمایه گذاری های کلان فراهم کنند.

وی کیفیت را بعد اصلی تولید کالا در هر کشوری ذکر کرد و افزود: حاکمیت باید با رفع موانع و پشتیبانی از تولید، به سمت توسعه تولید داخلی برود.

رییس اتاق بازرگانی سنندج، تولیدات صادرات محور را از ضروریات این حوزه برشمرد و گفت: باید با تولیدات صادرات محور بتوان ارزهای خارجی را وارد کشور کرده و قدرت درآمد ملی را افزایش داد.

وی عنوان کرد: صادرات رشد و توسعه اقتصادی را به همراه دارد؛ با افزایش صادرات ارز وارد کشور شده و تولیدات داخلی خارج می شود. اما متاسفانه تاکنون سیاست درستی در ایران برای صادرات تعریف نشده است.

به گفته حسینی، صادرات شامل دو نوع کالای تولید شده از محل صنایع بزرگ و کالاهای تولید شده از به عنوان مشاغل خانگی در واحدهای مسکونی و کوچک است.

وی افزود: هزینه، سرمایه و سایر مولفه ها و همچنین تولید از طریق ماشین آلات و کارخانه های صنفی موانع زیادی به ویژه در رقابت با سایر کشورهای دنیا دارد و این در حالی است که کشورهای در حال توسعه، از طریق مشاغل کوچک و صنایع دستی حرکتی عمده برای افزایش قدرت اقتصادی کشور خود انجام داده اند.

رییس اتاق بازرگانی سنندج، با بیان اینکه بیکاری در ایران بیداد می کند تاکید کرد: بهتر است تولید و صادراتی را شروع کرد که اشتغال جامعه را در بربگیرد و امروز موفقیت های زیادی در دنیا از این طریق به دست آمده است.

وی با مقایسه میزان درآمد ملی حاصل از صنایع دستی در کشورهای در حال توسعه با ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه این میزان درآمد در ایران با احتساب پیشینه قوی صنایع دستی کشور، کمتر از 5 درصد است.

حسینی در پایان، قوانین و ساماندهی مشاغل خانگی را نیازمند بازبینی و انسجام بیشتری ذکر کرد.