اخبار

نشست طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی شهرستان‌های استان خراسان رضوی

خراسان رضوئ

۱۳۹۷/۰۴/۲۳

متن کامل خبر

رئیس سازمان تجاری‌سازی و فناوری اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی گفت: وام یکی از ابزارهای ایجاد اشتغال است. اگر تزریق وام و اعتبار هدفمند و با برنامه نباشد، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.


محمدصادق بیجندی امروز ۲۳ تیرماه در نشست طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که به صورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: بر اساس برنامه اشتغال فراگیر که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور مصوب شده،  یکی از رسته های بحث اشتغال فراگیر بحث مشاغل خانگی است.

وی افزود: براساس آسیب شناسی از کارهایی که در گذشته در وزارت کار انجام شده بود، توسط خود وزارت کار و دبیرخانه، اشکالاتی که در بحث قبلی وجود داشت را احصا کردند و براساس آن مدلی تهیه و تدوین شد، آن مدل در ستاد مشاغل خانگی کشور چندین بار مورد بحث قرار گرفت و دستگاه های اجرایی اشکالات و ایراداتی را به طرح گرفتند.

بیجندی ادامه داد: در جلسات مختلف این طرح چکش کاری و در نهایت الگویی که اکنون در حال پیاده سازی است، مصوب ستاد مشاغل خانگی کشور شد. در نهایت قرار بر این شد که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان با عنوان مجری در استان های پایلوت کشور عمل کند.

رئیس سازمان تجاری سازی و فناوری اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با بیان اینکه این طرح دارای سه فاز است، عنوان کرد: این طرح اصلاحاتی را نسبت به طرح های قبل داشته، اول شناسایی مزیت ها و فرصت های درون استانی با تفکیک شهرستان ها و دوم بحث آموزش و مشاوره است. فردی که متقاضی مشاغل خانگی بوده باید آموزش و مشاوره عمومی و تخصصی لازم را بعد از ارزیابی ها ببیند. سوم اقتصاد بازار است، در حال حاضر ما هر سه فاز را با هم پیش می بریم.

وی بیان کرد: یکی از تفاوت های ویژه و اساسی  طرح این است که به دنبال پیاده سازی الگوی جدید هستند، ایجاد اشتغال با وام  نمی شود. وام یکی از ابزارهای ایجاد اشتغال است. اگر تزریق وام و اعتبار هدفمند و با برنامه نباشد، به نتیجه مطلوب نمی رسد. اگر اعتبارات در کشور به نتیجه می رسید، باید نیروی کار به کشورهای همسایه صادر می کردیم نه اینکه با بحران بیکاری و اشتغال مواجه می شدیم. اگر می خواهد وامی تعلق بگیرد باید هدفمند و بابرنامه باشد.

بیجندی خاطرنشان کرد: قرار است در بحث اشتغال مداخلاتی صورت بگیرد. برخی مداخلات اجرایی و برخی سیاستی است. همه این موارد باید لحاظ شود.

رئیس سازمان تجاری سازی و فناوری اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی گفت: ما در این طرح چند ویژگی قائل شدیم. شفافیت در این طرح بسیار حایز اهمیت بوده و در دولتی که معتقد به شفافیت است، طرح هایی همچون طرح ما نیز باید شفاف باشد. همه باید عملکرد جهاد دانشگاهی را به عنوان مجری بررسی کنند. نکته بعدی که در این طرح بسیار مهم بوده، بحث اتصال به بازار، بهره مندی از برندهای ملی و محلی، آموزش های خاص و مشاغل جدید است.

امامدادی : باید از وابستگی متقاضیان طرح مشاغل خانگی به وام کاسته شود

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف ما در طرح مشاغل خانگی این است که از وابستگی متقاضیان به وام بکاهیم، بسیاری از متقاضیان اگر نیاز به وام نداشته باشند موفق تر عمل خواهند کرد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهناز امام دادی امروز ۲۳ تیرماه در نشست طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی که به صورت ویدئو کنفرانس در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت پرداختن به مباحث اشتغال زایی، مشاغل خانگی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با توجه به تجاربی که در این چند سال داشتیم، بازنگری های انجام شده در طول این بازه زمانی سبب ایجاد الگوی جدیدی در توسعه مشاغل خانگی شده است.

وی افزود: در مرحله اول که مراجعه متقاضیان است، نگاه جدیدی داریم و به دنبال این هستیم که سراغ فعالان این عرصه برویم. مرحله دوم یعنی تایید فرد و آموزش آن، بسیار حایز اهمیت بوده و فرد نمی تواند بپندارد که با گرفتن تسهیلات می تواند مجوز بگیرد. این امر زمانی محقق می شود که فرد توانمندسازی شود.

امام دادی با بیان اینکه بازاریابی نیز در مشاغل خانگی بسیار حایز اهمیت است، عنوان کرد: فرد باید مطمئن باشد که با ایجاد مشاغل خانگی فضای کسب و کار و بازاریابی برای او فراهم می شود. تلاش ما باید به سمتی باشد که از وابستگی متقاضیان به تسهیلات وام بکاهیم و به جایی برسیم که آن ها به خود متکی شوند. ما می توانیم با همکاری با سازمان جهاددانشگاهی به هدف خود که توسعه و محقق ساختن مشاغل خانگی است، دست پیدا کنیم، بازار بسیار اهمیت دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مرحله سوم حمایت ها بوده و در این الگوی جدید، حمایت ها هدفمند است. نگاه ما این است که کاری که با وام شروع می شود، موفقیتش پایین است؛ مگر اینکه توانمند شده باشد.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها اشراف و تسلطی که برای ادامه کار نیاز است را نداشتیم، نیاز است که علاوه بر اشراف کامل بر الگو و شناخت دقیق، نقش مشارکتی و نظارتی بسیار جدی گرفته شود.

امام دادی اضافه کرد: انتظار ما این است که کمک شود تا کار اجرایی و حمایتی داشته و شاهد توانمندی متقاضیان باشیم و به جایی برسیم که متقاضیان بدون حضور اداره کار و جهاد دانشگاهی نیز توانایی حضور در عرصه را داشته باشند، هدف ما این است که از وابستگی متقاضیان به وام بکاهیم، بسیاری از متقاضیان اگر نیاز به وام نداشته باشند موفق تر عمل خواهند کرد. هدف ما توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی است.