اخبار

رمز موفقیت بانوی کارآفرین فارسانی در ایجاد اشتغال

چهارمحال وبختيارئ

۱۴۰۰/۰۶/۲۲

خلاصه خبر

چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شهرستان کوهرنگ برای کشت زعفران بسیار مناسب است و هیچ محدودیتی در این رابطه برای کشاورزان وجود ندارد.


متن کامل خبر

کارآفرینی زن و مرد نمی‌شناسد، زنان و مردان کارآفرین موفقی در سراسر جهان وجود دارند که فارغ از سن و سال و حتی سرمایه میلیاردی وارد این گود شده‌اند و باتوجه به ایده‌های ذهنی خود برای خود و سایرین شغل ایجاد کرده‌اند، قطعا اگر پای صحبت‌های هرکدام از آن‌ها بنشینی کوله‌باری از تجربه دارند که دلشان می‌خواهد آن‌ها را در اختیار افرادی بگذارند که از پیدا کردن شغل ناامید شده‌اند.
امروزه زنان نقش موثری در شکوفایی اقتصاد در کشور ایفا می‌کنند، قطعا این زنان موفق از سرمایه‌های ارزشمند کشور محسوب می‌شوند و باید از تجربیات آن‌ها برای تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی بهره برد، قطعا در درون همه افراد جامعه استعدادهای بالقوه بسیاری وجود دارد که برای بالفعل شدن آن‌ها شاید تنها نیاز به یک تلنگر باشد.
فرزانه ارشادی فارسانی بانوی کارآفرین نمونه کشوری و مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان فارسان از ابتدای سال ۱۳۷۹ مقدمات فعالیت و ثبت شرکت خود را آغاز و سپس از سال ۱۳۸۱ بحث کشت محصولات کشاورزی مانند قارچ دکمه‌ای، قارچ صدفی و زعفران را در چهارمحال و بختیاری آغاز کرد، این بانوی کارآفرین امروز از پیشران‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان نیز محسوب می‌شود.
فرزانه ارشادی در تشریح فعالیت‌های خود، اظهار کرد: در ابتدا وقتی پیشنهاد تولید قارچ دکمه‌ای و صدفی را به مسئولان جهادکشاورزی دادم، معتقد بودند این کار شاید امکانپذیر نباشد، اما بنده بر انجام این کار اصرار فراوان داشتم و به‌صورت آزمایشی این کار را در یک آشپزخانه قدیمی آغاز کردم و پس از موفقیت کار تولید قارچ را توسعه دادم.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: برای اولین بار کشت زعفران را در روستای چوبین از توابع شهرستان فارسان انجام دادم، بعد اینکه کشت زعفران موفقیت‌آمیز شد و رتبه برتر کشور در بحث تولید زعفران را کسب کردم، برای عیارسنجی زعفران تولیدی این محصول را به دانشگاه سوربن فرانسه ارسال کردم و پس از آزمایش مشخص شد کیفیت این زعفران نسبت به سایر زعفران‌های تولیدی در قائنات مشهد نیز بالاتر است.
وی با بیان اینکه کشاورزان چهارمحال و بختیاری استقبال خوبی از کشت زعفران به‌عمل آورند، گفت: بحث کشت زعفران را در جای جای شهرستان و استان دنبال کردیم، در حال حاضر زعفران تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است و مشتری‌های خاص خود را نیز دارد، اکنون زعفران تولیدی خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و فرانسه به‌صورت چمدانی صادر می‌کنم.
ارشادی با تاکید بر اینکه برای کشت زعفران نیاز به زمین کشاورزی وسیع و یا شرایط خاص ندارد، گفت: افراد حتی می‌توانند در یک زمین ۱۰۰ متری، پشت‌بام خانه، سبد میوه، گلدان و حتی در کوه زعفران را کشت کنند، امیدواریم بتوانیم زعفران بام ایران را به کل جهان بشناسانیم و با برند مخصوص صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان فارسان خاطرنشان کرد: برای کشت زعفران در یک جریب زمین فرد حداقل به ۲۰ میلیون تومان هزینه برای خرید پیاز زعفران در آغاز کار نیاز دارد، همچنین باید هزینه‌ای برای محلول‌پاشی و کود در نظر بگیریم، اگر بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت با تنفس یکساله در اختیار کشاورزان قرار دهیم می‌توانم قول دهم هیچ زن و مردی در این استان بیکار نباشد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی نیز شاغل شوند.
وی با بیان اینکه در شرایط خشکسالی که کشت محصولاتی مانند سبزی، صیفی، گندم و ... نیازمند آب‌بری بالایی است، کشت زعفران کاملا به‌صرفه است، گفت: زعفران در طول سال حداکثر دو بار نیاز به آبیاری دارد، زعفران از اردیبهشت تا مهرماه در حالت خواب بسر می‌برد و نیاز به آبیاری ندارد، پس از پایان برداشت محصولات کشاورزی زمان برداشت زعفران در آبان‌ماه است و اگر بارندگی در ماه اردیبهشت خوب باشد نیاز به آبیاری نداریم.
ارشادی ادامه داد: زعفران محصولی است که اگر در زمان برداشت نیز به‌فروش نرسد، خراب نمی‌شود و کیفیت خود را نیز از دست نمی‌دهد و کشاورزان نگرانی بابت فروش محصول تولیدی خود ندارند.
پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری بسته‌بندی و برندینگ را از مهم‌ترین مشکلات تولید زعفران در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم برندی برای زعفران تولیدی در استان ثبت کنیم، قطعا می‌توانیم محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب‌تر به فروش برسانیم.
وی افزود: در آبان‌ماه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر برای برداشت زعفران در مزرعه بنده مشغول به‌کار می‌شوند، برای برداشت هرکیلوگرم گل زعفران به آن‌ها حدود ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که این عدد باتوجه به تورم در سال‌جاری افزایش پیدا خواهد کرد.
ارشادی با اشاره به اینکه قبل از ورود به عرصه کارآفرینی در کلاس‌های متعدد که توسط سازمان جهادکشاورزی در استان‌های مختلف برگزار می‌شد، شرکت می‌کردم، بیان کرد: در حال حاضر نیز برای به‌روز شدن اطلاعاتم در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنم، همچنین از فیلم‌های آموزشی خارجی نیز برای بحث کنترل آفات استفاده کرده‌ام.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان فارسان با بیان اینکه در مناطق سردسیر و برفگیر زعفران تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است، عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شهرستان کوهرنگ برای کشت زعفران بسیار مناسب است و هیچ محدودیتی در این رابطه برای کشاورزان وجود ندارد.
وی افزود: برای کشت زعفران در یک هکتار ۹.۵ تن پیازچه و ۶۰ تن کود گاو مورد نیاز است، اگر کشاورز تمامی پروتکل‌های کشاورزی را رعایت کند، در سال اول می‌تواند حدود ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران برداشت و از این مقدار حدود یک کیلو و ۳۰۰ گرم زعفران خشک تولید کند، قیمت هرکیلوگرم زعفران در حال حاضر بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.
ارشادی در پایان تاکید کرد: اگر مشکل فرآوری، برندسازی و بازاریابی زعفران در چهارمحال و بختیاری حل شود، قطعا زعفران تولیدی استان ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت.