اخبار

کار آفرینی به سرمایه و تجربه ی زیاد نیازی ندارد، بلکه اراده و همت والا می خواهد

سيستان وبلوچستان

۱۴۰۰/۰۶/۲۴

خلاصه خبر

مصاحبه با سرکارخانم طاهره آزاد فعال صنایع دستی و مشاغل خانگی استان سیستان و بلوچستان ، که با داشتن اراده و انگیزه مناسب توانسته است در کار سفال سنتی کلپورگان سراوان به موفقیت های چشمگیری دست یابد


متن کامل خبر

فعال صنایع دستی و مشاغل خانگی استان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه سفال کلپورگان سراوان نمادی از تمدن اصیل ایرانی است گفت: کار سفال یک کار موروثی در منطقه سراوان می باشد و ثبت جهانی نیز شده است.

به گزارش ایسنا کار آفرینی به سرمایه و تجربه ی زیاد نیازی ندارد، بلکه اراده و همت والا می خواهد که خانم طاهره آزاد فعال صنایع دستی و مشاغل خانگی استان سیستان وبلوچستان با داشتن اراده و انگیزه مناسب توانسته است در کار سفال سنتی کلپورگان سراوان به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

طاهره آزاد بیان داشت: کار سفال یک کار موروثی در منطقه می باشد و از این رو ثبت جهانی نیز شده است و من نیز بر حسب علاقه به این حرفه رو آورده ام و در حال حاضر نیز با همراهی۷نفر در این حوزه مشغول فعالیت هستیم که به خاطر شرایط کرونا با مشکل هم روبرو شده ایم.

وی ادامه داد: نبود بازار مناسب برای فروش محصولات، تعداد کم کوره  (در روستا فقط ۳عدد کوره وجود دارد)، نبود خاک مناسب (بدلیل عدم پردازش مناسب خاک در سالیان اخیر) ، ضعف در کارشبکه ای و تیمی از مشکلات پیش روی این حرفه می باشد.

وی افزود: نزدیک به سه سال پیش معاون وزیر اقتصاد دولت از روستا بازدید داشتند که در این دیدار با مطرح کردن مشکلات صنعتگران، قول کمک دادند و اقداماتی هم انجام شد اما متاسفانه کارها نیمه کاره و ناقص رها گردید.

این فعال حوزه کارآفرینی با اشاره به اینکه خوشبختانه بانوان صنعتگر روز به روز در کار سفالگری موفق تر از گذشته شده اند و توانسته اند با همت و تلاش خود دست دلالان را کوتاه کنند و به مرحله ی ارسال محصولات و فروش مستقیم با کمترین دخالت واسطه ها رسیده‌اند که این موضوع موجب فروش مجازی گسترده نسبت به قبل برای منطقه شده است.

این  بانوی کارآفرین به برخی از نوآوری های کار خود از جمله تولید برحسب پیشنهاد و سفارش مشتریان که نمونه آن تولید گلدان آویز است که تا به حال در کار سنتی سفالگری نمونه‌اش را نداشته ایم و کار نشده بود و جای خوشحالی ست که صنعتگران سفالگر از ایده‌های نو نیز در این حرفه استفاده می کنند.

 وی در پایان یادآور شد: کار سفالگری سنتی کلپورگان در شرایط عادی کاریست بادرآمد مناسب که جوانان  می توانند بر حسب علاقه به آن مشغول شوند و کسب درآمد مناسبی داشته باشند و امید است با همراهی مسئولین بتوان بازارهای مصرف جدید و سرمایه در گردش اقدامات مناسبی را به انجام رساند. 

گفتنی است: طرح مشاغل خانگی درصدد است با ترکیب محصولات بومی استان با یکدیگر ، به ایجاد شبکه های ارزش محوری که بتواند بازار را تحت تاثر خود قرار دهد کمک نماید.در همین راستا مشاوره هایی را در خصوص ظرفیت های فروش مجازی برای فعالین و نیز بسترهای فروش و عرضه نظیر نمایشگاه مجازی ، وب سایت های اختصاصی فروش مجازی و... را در مسیر کاری خود برای متقاضیان مدنظر قرار داده است.

از این رو یکایک صاحبان ایده می توانند جهت همکاری و همراهی در این مسیر با دبیرخانه طرح واقع در زاهدان، خیابان دانشگاه،  دانشکده ادبیات و علوم انسانی، جهاد دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط باشند.

همچنین با پیگیری های انجام شده افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی می توانند از خدمات بیمه تعاون روستایی و عشایری نیز بهره مند گردند.