اخبار

طرح مشاغل خانگی نوای «کرکیت» را در کوچه‌های "کله‌جوب" ایوان زنده می‌کند

كردستان

۱۳۹۷/۰۴/۲۰

متن کامل خبر

طرح نوین الگوی مشاغل خانگی نوای کرکیت در کوچه‌های روستای "کله‌جوب" زنده می‌‌کند.

روستای کله‌جوب در 6 کیلومتری شهر ایوان یکی از قطب‌های قالیبافی در شهرستان و حتی استان بشمار می‌رود. بنا به گفته اهالی این روستا در سالیان گذشته بیش از 100 دار قالی در این روستا زیر دستان زنان بافنده، کرکیت می‌خورد اما چند سالی است که به دلیل بدعهدی برخی از شرکت‌های طرف قرارداد قالی‌بافان و عدم تعهد خریداران قالی ها، دارهای قالی در این روستا دیگر رونق گذشته را ندارند و در حال حاضر کمتر از 50 دار قالی در این روستا وجود دارد.

بافندگان کله‌جوبی دیگر رغبتی به انجام این کار ندارند و دیگر کرکیت ها بر دار قالی کوبیده نخواهند شد اما با اجرای طرح مشاغل خانگی توسط وزارت کار و جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف از جمله گلیم و فرش امیدواریم بار دیگر صدای کرکیت ها بر دار قالی از کوچه های این روستا به گوش برسد.

طرح مشاغل خانگی می‌تواند رونق قالی بافی را به سطح روستاها باز گرداند اما بافندگان روستایی اجرای این طرح را در گرو داشتن ضمانت خرید، وجود شفافیت در قیمت بافت ها و به روز بودن طرح و نفشه های می‌دانند.

همان طوری که بیان شده هدف این طرح تسهیلگری است و در صورت نیاز به حمایت ، شرکت های پشتیبان هر رشته از جمله گلیم و فرش ، تسهیلات لازم را در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد و نباید فراموش کرد که مبنای این طرح، مهارت محوری است و موفقیت متقاضی بسته به داشتن مهارت و تخصص در این زمینه است.

بیان این نکته لازم است که در سنوات گذشته به دلیل سابقه شرکت های مرتبط با بافت فرش ، رغبت بافندگان ار بین رفته ولی با تشریح مزایای طرح مشاغل خانگی امیدواریم رونق گذشته و صدای بلند کرکیت ها دوباره بر دارهای قالی روستای کله جوب به گوش برسد.