اخبار

پیشران موفق هنرصنعت زیلوبافی

يزد

۱۴۰۰/۰۷/۰۷

خلاصه خبر

پیشران موفق هنرصنعت زیلوبافی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد معتقد است که رقابت در هنر بی‌معناست چرا که محصول هر هنری از جمله زیلو با وجود این که یک اسم مشترک دارد می‌تواند از هر نظر با محصول دیگری در همین حوزه متفاوت باشد لذا رمز موفقیت خود را تلاش و نوآوری در جهت تولید محصولات متفاوت با در اولویت قرار دادن کیفیت می‌داند.


متن کامل خبر

پیشران موفق هنرصنعت زیلوبافی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد معتقد است که رقابت در هنر بی‌معناست چرا که محصول هر هنری از جمله زیلو با وجود این که یک اسم مشترک دارد می‌تواند از هر نظر با محصول دیگری در همین حوزه متفاوت باشد لذا رمز موفقیت خود را تلاش و نوآوری در جهت تولید محصولات متفاوت با در اولویت قرار دادن کیفیت می‌داند.

راضیه دهستانی اردکانی که در زمینه صنایع‌دستی و رشته زیلوبافی مشغول به فعالیت است، در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی می‌گوید: زیلوبافی را با یک دستگاه زیلو در روستای ترک‌آباد شهرستان اردکان آغاز کردم و بعد از مدتی با موزه فرش اردکان آشنا شدم و چند ماهی نیز در این موزه به زیلوبافی اشتغال داشتم تا این که یک سال پیش از طریق جهاددانشگاهی با طرح توسعه مشاغل خانگی آشنا شدم.

وی ادامه می‌دهد: با آموزش‌های گروه خوب جهاددانشگاهی و دریافت راهکارهای مناسب از سوی عوامل اجرایی طرح، امیدوارتر و با انگیزه‌تر فعالیت در این هنرصنعت را در پیش گرفتم و به عنوان پیشران در این رشته معرفی شدم.

دهستانی اردکانی با اشاره به استقبال عمومی به ویژه بانوان از رشته‌ی زیلوبافی، از راه‌اندازی اولین کارگاه آموزش زیلوبافی بانوان در اردکان و آموزش بیش از ۸۰ نفر در این زمینه تاکنون خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: به دنبال بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، پیگیر اخذ مجوز در این زمینه شدم و سرلوحه‌ی کار و فعالیت اقتصادی خودم را نوآوری‌ و ارائه ابداعات جدید و بروز قرار دادم.

وی می‌گوید: با توجه به این که داشتن برند و لوگو و بسته‌بندی مناسب نیز از مهمترین عوامل تبلیغات و فروش محصولات است، در این زمینه نیز ورود کرده و اکنون با نشان و بسته‌بندی تحت عنوان «زلفک» در بازار فروش محصولات حضور داریم.

این بانوی هنرمند اردکانی با بیان این که رقابت در هنر بی‌معناست و محصول هر هنری از جمله زیلو با وجود این که یک اسم مشترک دارد می‌تواند از هر نظر با محصول دیگری در همین حوزه متفاوت باشد، درخصوص رمز موفقیتش در رقابت با سایر رقبای این هنرصنعت، خاطرنشان می‌کند: همیشه سعی در نوآوری و تولید محصولات متفاوت با در اولویت قرار دادن کیفیت داشته‌ایم و در این رابطه تلاش داریم هیچ وقت کیفیت را فدای کمیت و همچنین هیچگاه کیفیت بافت را فدای زمان نکنیم.

وی با اشاره به این که جهت بسته‌بندی زیلو هم از جعبه‌های چوبی و هم از کیف‌های سنتی استفاده می‌کنند، راجع به عرضه و مشکلات این بخش نیز تصریح می‌کند: علی‌رغم رکود حاکم بر بازار و شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و با وجود این که فضای حقیقی و مشاهده عینی محصولات، اثربخشی بیشتری روی خرید مشتریان دارد ولی این بازار در بستر فضای مجازی قابل توسعه است و می‌تواند تا حدودی جهت معرفی محصولات و فروش موثر واقع شود.

وی نوسانات عجیب قیمت مواد اولیه را از مسائل و مشکلات بسیار چالش برانگیز در امر تولید می‌خواند و می‌گوید: با توجه به این که ثبات قیمت‌ها از بایسته‌های اولیه فعالیت‌های اقتصادی نوپاست، این موضوع مشکلات زیادی را برای زیلوبافان ایجاد کرده است لذا از مسئولان می‌خواهیم تنها در حد حرف و شعار از صنایع دستی حمایت نکنند بلکه در عمل نیز اقدامات و تدابیری را در این خصوص اندیشده و اجرایی کنند.

دهستانی اردکانی در پایان نیز ابراز امیدواری می‌کند با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و همراهی مسئولان استانی و شهرستانی، این هنرصنعت بتواند در دنیای مجازی و حقیقی، حرف‌ برای گفتن پیدا کند.