اخبار

راه‌اندازی دبیرخانه اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی

تهران

۱۳۹۶/۰۷/۱۱

متن کامل خبر

دکتر بیجندی رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، با اشاره به توانمندی‌های تخصصی سازمان در زمینه اشتغال کشور، از تشکیل دبیرخانه اجرایی این طرح در سازمان خبر داد.

دکتر محمدصادق بیجندی، رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش ͏آموختگان در ابتدای آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انعقاد قرارداد طرح توسعه مشاغل خانگی در ۸ استان کشور ضمن خوش آمدگویی به دکتر ربیعی و هیات همراه و مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها و سایر میهمانان بیان داشتند که این سازمان یکی از قدیمی ترین سازمان های تخصصی در زمینه اشتغال در کشور است و از همان بدو تاسیس همکاری های گسترده ای بویژه در تولیدات علمی حوزه اشتغال و کارآفرینی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است.

ایشان اظهار داشتند در سال گذشته تفاهم نامه همکاری فیمابین، مبادله شده بود و امسال با توجه به برنامه دولت در زمینه اشتغال، این تفاهم نامه با تاکید بر مشارکت جهاددانشگاهی در برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بازنگری شد و توسط دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی امضاء می شود.

در این تفاهم مواردی از قبیل، برنامه ریزی و برگزاری همایش ها، سمینارها و نشست های علمی و تخصصی در سطوح ملی و استانی با هدف جریان سازی و توسعه گفتمان اشتغال فراگیر در کشور، مشارکت جهاددانشگاهی در ایجاد اشتغال ذیل هر یک از رسته های پیش بینی شده در اشتغال فراگیر، همکاری و مشارکت در اجرای برنامه اشتغال فراگیر، همکاری و مشارکت در ایجاد و توسعه اشتغال در مراکز روستایی ویژه دانش آموختگان، مشارکت جهاددانشگاهی در نظارت و پایش و ارزیابی برنامه اشتغال فراگیر و مشارکت در پیاده سازی طرح توسعه مشاغل خانگی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

وی همچنین در ارتباط با عقد قرارداد توسعه مشاغل خانگی کشور بیان داشتند که این قرارداد از ۳ بخش تشکیل و هر بخش در قالب یک قرارداد جداگانه تنظیم شده است. بخش اول شامل انجام مطالعات، بررسی و شناسایی و اولویت بندی مزیت های نسبی مشاغل خانگی در مناطق مختلف استانها، بخش دوم، استعدادسنجی، ارزیابی و توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی (آموزش و مشاوره) و بخش سوم نیز ساماندهی، بررسی و اتصال به بازار و پایدارسازی مشاغل خانگی است.

دکتر بیجندی گفتند که دبیرخانه اجرایی این طرح در سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و کمیته علمی و اجرایی آن نیز تشکیل و حتی نرم افزاری هم برای پایش و رصد طرح راه اندازی شده است.

در خاتمه، ایشان اظهار امیدواری کردند که با تشکیل دبیرخانه استانی در واحدهای جهاددانشگاهی و تعامل سازنده با ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه های اجرایی شاهد اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان های منتخب باشیم.

گفتنی است که این طرح در ۸ استان کشور (بصورت پایلوت و برای ۲۰ هزار نفر) شامل، استان های آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و کرمانشاه اجرا خواهد شد.