اخبار

اگر فکر می کنید که تجهیزات شما را به ثروت می رساند، در اشتباه بزرگی هستید

خوزستان

۱۴۰۰/۰۷/۱۱

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره فضای مجازی شرکت تعاونی سایه دوخت ستایش اندیمشک برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، در 16 شهریور 1400 در ادامه سلسه جلسات "دوشنبه های مشاوره" اولین جلسه مشاوره فضای با حضور محمدجواد بهروزیان مشاور فضای مجازی طرح ملی مشاغل خانگی خوزستان، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان خوزستان، مریم دانش تولید کننده پوشاک و مدیر شرکت تعاونی سایه دوخت ستایش اندیمشک برگزار شد.

در ابتدا مریم دانش به معرفی کسب و کار و سابقه فعالیت 18 ساله در زمینه تولید پوشاک پرداخت. در ادامه بهروزیان مشاوره طرح، پیج اینستاگرام شرکت تعاونی سایه دوخت ستایش اندیمشک را بررسی کرد و گفت این پیج فروش چندانی نخواهد داشت چون اصول تولید محتوا در آن رعایت نشده و پست های آن برای بیننده جذابیتی ندارد. تولید محصول با کیفیت مطلوب اما بدون فعالیت در فضای مجازی باعث عدم تناسب بین تولید و فروش می شود. باید بتوان محصول باکیفیت را به خوبی معرفی کرد. تمرکز و فعالیت برای سازمان های درون استانی دسترسی به بازار خارج از استان و بازار صادرات را محدود می کند. تولید محصول با کیفیت و مشتری پسند می تواند مشتری را از کل کشور جذب کند و پیچ و خم های شرکت در مناقصات و مشکلات آن را ندارد. برای تغییر رویه و بهتر شدن کار حرکت به سمت سوشال مدیا جهت معرفی محصول توصیه می شود.

هر کسب و کار باید چرخه جذب و تبلیغات، تبدیل، فروش، درآمد را داشته باشد. تبدیل یعنی اینکه من چطور یک نفر را که اولین بار وارد پیجم شده یا از برند و محصول دیدن می کند را به یک باورکننده تبدیل کنم. در تبدیل یک چرخه وجود دارد که ویزیتور را به دنبال کننده سپس به مشتری و در آخر به یک باورکننده تبدیل می کند. باورکننده کسی است که به محصول تولید شده و برند اعتماد کامل دارد و حتی برای خرید مجددش به شرکت راهنمایی هایی هم ارائه می دهد. در ادامه مشاور فضای مجازی ضمن طرح این سوال که به نظر شما چه تعداد از افرادی که به پیج شما سر می زنند تبدیل به دنبال کننده می شوند؟ توضیح داد : به سه دلیل کمتر از نیم درصد حاضرند پیج شما را فالو کنند اول اینکه برخی اصلا نیازی به این مدل لباس ندارند. دوم این مدل ها را در پیج های دیگر دیده اند و نیازی ندارند حتما دنبال کننده شما باشند. سوم پیج حاضر پیجی نیست که برایشان جذاب باشد و بخواهند آن را دنبال کنند. وقتی پیج نیازی را برای ویزیتور رفع نمی کند پس آن را دنبال نمی کند. در این شرایط تولیدکنندگان به اشتباه شروع به تبلیغات می کنند و هزینه زیادی را صرف تبلیغاتی می کنند که بابتش آموزش ندیده اند و به اشتباه عمل کرده و در نتیجه سوشال مدیا برایشان کارایی نخواهد داشت. در صورتیکه یک تولیدکننده بتواند برای مشتری به خوبی ایجاد نیاز کند، می تواند قراردادهای کاری را آن طور که خودش می خواهد تنظیم کند. مشاور طرح ضمن اشاره به مزایای استفاده از سوشال مدیا گفت: شما نمی توانید همزمان در چند مکان حضور داشته و محصول خود را بفروشید اما سوشال مدیا این امکان را برای شما فراهم می کند.

با توجه به اینکه مدیر شرکت ستایش عنوان کرد بسیار مشغله کاری دارد، مشاور طرح به ایشان توصیه کرد یک دستیار با شرایط سنی 18 تا 21 سال را برای تولید محتوا انتخاب کند. برای انتخاب فرد مناسب می تواند راهنمایی های لازم را از مشاور دریافت کند. مشاور ادامه داد که مدیر کسب و کار و دستیار هر دو باید آموزش ببینند تا برنامه ریزی و نظارت توسط مدیر و اجرا توسط دستیار انجام شود.

خیلی از افراد در اینستاگرام حضور دارند اما تنها درصد بسیار کمی از آنها توانایی استفاده از فضای تجاری این محیط را داشته و محصول خود را به فروش برسند.

مدیر شرکت تعاونی سایه دوخت ستایش اندیمشک درخصوص راه اندازی یک پیج فعال و تولید محتوا گفت: با توجه به اینکه خط تولید ما سنتی است و روش های تولید قدیمی به نسبت روش های مکانیزه کیفیت پایین تری را دارند بنابراین تصمیم داشتیم ابتدا خط تولید مدرن راه اندازی کنیم سپس نسبت به راه اندازی پیج حرفه ای برای شرکت اقدام کنیم. این خط تولید حدود دو نیم میلیارد سرمایه لازم دارد. تمام نگرانی ما بابت تامین سرمایه، اخذ وام و رسیدن به سود است. بهروزیان ضمن تاکید برعدم نیاز بر متوقف کردن کار تولید محتوا تا راه اندازی خط تولید مکانیزه گفت: شما باید ابتدا تحقیق کنید و آمار لازم همچون هزینه مواد اولیه، خواب سرمایه، هزینه دوخت، بازاریابی، سود و .... را محاسبه کنید مثلا اینکه بعد از یک سال یک میلیارد شما موجب سود آوری، نقطه سربه سر یا شما را به ضرر می رساند. و بررسی کنید با وجود امکانات و نیروی انسانی حاضر، آیا توانستید تمام وقت نیرو را صرف کار کنید و بیکاری نداشته باشد یعنی هشت ساعت در روز را برای یک سال برای نیروهایتان پر کنید یا نه؟ آیا تاکنون موفق شدید از 80 درصد توان تولید خود استفاده کنید؟ هر زمان که به این نقطه رسیدید بعد می توانید تجهیزات جدید تهیه کنید.

مشاور طرح تاکید کرد که اگر فکر می کنید که تجهیزات شما را به ثروت می رساند در اشتباه بزرگی هستید. بنابراین ضمن فروش در بازار، کار بر روی شبکه های اجتماعی به شما توصیه می شود. اگر توانستید در این مسیر به سودآوری برسید و حداکثر استفاده را از امکانات موجود داشته باشید، بعد میتوانید تجهیزات جدید خریداری کنید. استفاده از شبکه های اجتماعی و تجهیزات در کنار هم می تواند زودتر شرکت شما را به موفقیت برساند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.