اخبار

برگزاري دوره طراحي سنتي فرش دستباف ويژه متقاضيان طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي

مرکزي

۱۴۰۰/۰۷/۱۴

خلاصه خبر

دوره طراحي سنتي فرش دستباف ويژه متقاضيان طرح ملي توسعه مشاغل خانگي استان مركزي برگزار شد


متن کامل خبر

 

به گزارش دبيرخانه طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در استان مركزي، دوره هاي طراحي سنتي فرش دستباف ويژه متقاضيان طرح برگزار مي گردد.

اين دوره ها با حضور استاد پيشكسوت آقاي علي رنجبر از پيشرانان طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در حال برگزاري مي باشد. 

فاطمه غني پور مديراجرايي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در استان مركزي هدف از برگزاري اين دوره ها را آشنايي متقاضيان با طراحي سنتي فرش دستباف عنوان نمود و افزود: امروزه به دليل پيشرفت تكنولوژي و استفاده از نقشه هاي كامپيوتري رفته رفته اين هنر اصيل ايراني در فضايي خاموش و مسكوت قرار مي گيرد و چه بسا به اينكه در چند سال اخير اين هنر به طور كامل منسوخ گردد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: هنر طرح و رنگ فرش داراي ارج و جايگاهي رفيع در ميان هنرهاي دستي ايران است. علاقه و گرايش مردم به فرش در وهله اول به رنگ و نقشه فرش است، زيرا طرح و رنگ علاوه بر زيبايي هاي ظاهري خود در برگيرنده بسياري از آثار فرهنگي و هنري كشورمان مي باشد.

ايشان افزود: رنگ ها و نقش ها در طراحي سنتي فرش؛ زنده و اصيل است و با توجه به نوآوري و تغيير و تحولي كه امروزه در نقشه ها صورت پذيرفته است در يك چارچوب حساب شده اين تغييرات پا به عرصه وجود گذارده است، پس بنابراين فرش هايي كه با اين نقشه ها بافته مي شوند از اصالت و زيبايي منحصر به فردي برخوردار بوده و توانسته است چشمان تيز بينانه بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهد.

وي در پايان افزود: اميد است كه با توجه به برگزاري اين دوره ها بتوانيم گامي هر چند كوچك در احيا و زنده نگاه داشتن اين هنر اصيل برداريم. 

شايان ذكر است: طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي  با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي توانمندسازي متقاضيان و اتصال به بازار همزمان با سراسر كشور در استان مركزي در حال اجرا مي باشد.