اخبار

حدود 140 هزار نفر وارد مشاغل خانگی شده‌اند

تهران

۱۳۹۷/۰۴/۱۶

متن کامل خبر

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به طور کلی طی 4 سال اخیر برای حدود 140 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

مهناز امامدادی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به آخرین وضعیت اشتغال خانگی در کشور اظهار کرد: به صورت کلی بیش از 3 میلیون نفر در کشور در طرح اشتغال خانگی ثبت نام کرده‌اند که طرح های نیمی از این تعداد پذیرفته و برای آن ها مجوز صادر شده است. همچنین به کمتر از 700 هزار نفر از این جمعیت تسهیلات اعطا شده است. به طور کلی طی 4 سال اخیر برای حدود 140 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های ما طی سال‌های گذشته مبتنی بر آسیب شناسی، عارضه یابی و مطالعات میدانی در خصوص طرح مشاغل خانگی بوده و این مطالعات ما را بر آن داشت تا بازنگری را در خصوص انجام بهتر این طرح در دستور کار قرار دهیم. در حقیقت این عارضه یابی نقطه قوت این طرح بوده است.

امامدای با بیان اینکه در این بازنگری قرار شد برخی قسمت‌های طرح مشاغل خانگی پررنگ تر دیده شود، تصریح کرد: یکی از این موارد این بود که جلب و جذب مشارکت بخش خصوصی، اشخاص حقوقی و حقیقی توانمند و توانمندسازی متقاضیان در دستور کار قرار گیرد. بسیاری از متقاضیان اینگونه تصور می کنند که آمادگی لازم را برای ورود به بازار دارند ولی برای فروش محصولات خود با محدودیت ها و تنگناهایی رو به رو می شوند که با توجه به فرایند توانمندسازی متقاضیان و مشاوره ها و راهبردهای کوتاه و بلندمدت، می توان به حل بسیاری از مسایل گذشته که صاحبان کسب و کار با آن رو به رو هستند، کمک کرد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص طرح های جدید مشاغل خانگی عنوان کرد: ما یک الگو خاص و فرایند یکسان در اشتغال خانگی را برای همه تعیین نمی کنیم بلکه یک چارچوب کلی مشخص می شود و در قالب آن، متناسب با ظرفیت های استان ها اقدام خواهد شد. در حال حاضر شناسایی ظرفیت های جدید مغفول مانده و تلاش برای بهره گیری هر چه بیشتر از این ظرفیت ها در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی مامور به شناسایی ظرفیت ها شده چراکه جهاد دانشگاهی عامل اجرایی این طرح است که به عنوان یک عامل توسعه ای به آن ورود کرده و با وزارت کار همکاری می کند که عملکرد آن تاکنون خیلی خوب بوده است.

امامدادی خاطرنشان کرد: این طرح شامل 3 مرحله شناسایی ظرفیت‌ها، توانمندسازی و اتصال به بازار است که مرحله نخست آن تقریبا انجام شده و زیرساخت‌های مرحله دوم و سوم آن نیز انجام شده و سامانه مربوط به آن راه اندازی شده است و کیلپ‌های آموزشی و تفاهم‌نامه با برندهای معروف تهیه گردیده است، در حال حاضر بخش اجرایی مرحله دوم و سوم این طرح کلید خورده و امیدواریم طی یک تا 2 ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.