اخبار

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی: جهاد دانشگاهی راه را برای ورود به حوزه مشاغل خانگی نشان دهد

خراسان جنوبي

۱۳۹۷/۰۴/۱۶

متن کامل خبر

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: جهاد دانشگاهی و نهادهای دانشگاهی مسیر راه را برای ورود به مشاغل خانگی مزیت‌دار نشان دهند.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، حسین عباس زاده، در دیدار با مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی استان،   اظهارکرد: طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، طرحی بزرگی و با ارزش است که توسط مجموعه جهاددانشگاهی با همکاری وازرت تعاون در حال اجرا است.

وی افزود: برخلاف طرح‌های دیگر که تنها با هجمه‌ای از تبلیغات شروع کار می‌کنند اما اطلاعت کافی را در این زمینه ندارند اجرای این طرح با اطلاعات کافی و ساماندهی منظم در حال انجام است.

معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به ایجاد فضای دانشجویی در این سازمان انتظار می رود که حامی باشد و این امر همواره در فعالیت‌های جهاددانشگاهی دیده شده است.

عباس زاده بیان کرد: بخش علمی صنایع دستی باید در دانشگاه‌ها شکل گیرد و همواره تاکید معاونت صنایع دستی بر حضور کارشناس تحصیل کرده صنایع دستی در شرکت تعاونی‌ها است تا بتوانند در طراحی، ثبت برند و بازاریابی راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان شاخص، افراد فعال و کارآفرین در هر شهرستانی مشخص هستند، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در صنایع دستی استان رخ داده و تمام شهرستان‌ها فعال و تولید صنایع دستی خروجی خوبی داشته است.

معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از اجرای طرح "هر روستا، یک محصول" در استان خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی روستای خراشاد در حال انجام شدن است که حدود 70 درصد کار آن انجام شده است.

عباس زاده بیان کرد: پارچه سنتی، جاجیم و پخل بافی، گلیم و  سفره اردی، سیاه چادر، حصیر و پخل بافی از جمله هنرها و صنایع شاخص استان است.

وی با اشاره به اینکه در روستاهای مرزی ما علاوه بر مشکلاتی که دارند دست از گلیم بافی برنداشته‌اند، تصریح کرد: طرح این گلیم‌ها ابتکاری است که چشم را به دیدن وا میدارند و دست بافته‌های عالی پدید می‌آورند.

معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: صنایع دستی در استان مانند کلاه نمدی، شانه سازی چوبی سنتی، در حال فراموشی است که باید برای احیای دوباره آن ‌ها سعی کرد.