اخبار

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خبر داد: افزایش سهمیه مشاغل خانگی استان در طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی به نزدیک ۶۰۰۰ نفر در سال جاری

خراسان رضوئ

۱۳۹۸/۰۷/۲۰

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد سخدری با بیان این مطلب افزود: در طی یکسال گذشته در استان خراسان رضوی برای ۴۰۰۰ نفر در طرح مشاغل خانگی استان اشتغال با درآمد پایدار ایجاد شد که این میزان در سال جاری با احتساب اشتغال زنان سرپرست خانوار به ۶۰۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در کسب و کارهای خانگی چون معمولا افراد دارای ضعف­های مهارتی و ارتباطی می‌باشند، نیاز به شبکه‌سازی داریم و برای ایجاد این شبکه نیاز داریم یک سری از سازمان­های متولی و مؤثر ورود پیدا کنند تا به عنوان نهادی رابطه­ای، اکو سیستم­های کسب و کار را به یکدیگر متصل کنند و در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نهاد را شکل داده‌اند.

مدیر مرکز تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به تحقیقات انجام شده در خصوص ثبت کسب و کار در استان در طی سال‌های ۹۰ و ۹۴ اشاره و عنوان نمود:  بر اساس این تحقیقات، ثبت کسب و کار در استان خراسان رضوی در طی سال‌های مذکور، در حدود ۵۶ روز زمان می‌برده است، اولین مانع کسب و کار در استان نظام تامین مالی بود، نظام مالیاتی، عدم وجود نیروی کار ماهر، عدم دسترسی به زمین و ... از دیگر موانع توسعه کسب و کار در استان بود.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم کسب و کار دارای ابعادی است، ادامه داد: اولین بعد اکوسیستم کسب و کار بومی بودن آن است، و این به معنای آن است که باید فرصت‌ها را شناسایی کرد تا منابع به سمت آن سوق داده شود، با کسب اطلاعات دقیق از بازار محصول و یا خدمت و مشاوره با افراد متخصص در این حوزه می­توان از هدر رفتن منابع جلوگیری نمود.

دکتر جواد سخدری بیان کرد: با توجه به اینکه نظام توسعه فرصت نداریم، مشاوره‌ای که مبنی بر اطلاعت دقیق و روزآمد داشته باشیم تا بتواند فرصت‌ها را شناسایی کند، نداریم.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، داشتن دانش مهارتی را از ابعاد دیگر اکوسیستم کسب و کار برشمرد و عنوان کرد: به علت نبود داشتن دانش مهارتی در کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خانگی و عدم فرهنگ مشارکت در کارهای تیمی، اکو سیستم کسب و کار در این زمینه دارای نواقصی می­باشد.

وی بر ضرورت تغییر محیط کسب و کار تاکید کرد و گفت:  با توجه به تغییرات محیطی به ویژه در نظام توسعه دانش و فناوری، نیاز است تا محیط کسب و کار نیز تغییر یابد. و عدم تغییر در محیط کسب و کار در کشور باعث شده است تا نتوانیم کالایی را با مزیت رقابتی بالا تولید کنیم.