اخبار

در راستای راه اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی: جلسه مشترک شهرداری و جهاد دانشگاهی همدان

همدان

۱۴۰۰/۰۷/۲۰

خلاصه خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان، جلسه مشترک مدیر واحد اشتغال جهاد دانشگاهی همدان با معاون امور فرهنگی تالار قرآن، مدیر فرهنگسرای کسب و کار ولایت و کارشناس اشتغال این مجموعه؛ جهت استفاده از فضای شهرداری در راه اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی استان همدان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان، جلسه مشترک مدیر واحد اشتغال جهاد دانشگاهی همدان با معاون امور فرهنگی تالار قرآن، مدیر فرهنگسرای کسب و کار ولایت و کارشناس اشتغال این مجموعه؛ جهت استفاده از فضای شهرداری برای راه اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی استان همدان برگزار شد.

رامین امیری مدیر واحد اشتغال در این جلسه ضمن بیان ظرفیت های جهاد دانشگاهی، به تشریح کامل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی  پرداخت و عنوان نمود: این طرح با همکاری وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی جهت اجرا در 31 استان واگذار شده است.

وی ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قالب 3 فاز، شامل شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های استان در حوزه مشاغل خانگی، آموزش و توانمند سازی متقاضیان و در نهایت اتصال به بازار افراد حاضر در این طرح در حال اجرا است.

امیری بااشاره به اینکه 11 ظرفیت و رشته در حوزه مشاغل خانگی در استان همدان شناسایی شده است گفت: خیاطی، چرم دوزی، قالی بافی، تابلو فرش، میناکاری، منبت کاری، ویراستاری، مترجمی، برنامه نویسی، انیماتور و کیک و شیرینی پزی، رشته های  شناسایی شده در طرح می باشد.

مدیر واحد اشتغال جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح برای 80 درصد متقاضیان انجام گرفته است گفت: در این طرح، افراد متقاضی و پیشران، آموزش های عمومی، تخصصی  و مهارتی را گذرانده اند.

وی با بیان اینکه فاز سوم طرح نیز در حال اجرا است گفت: در راستای فاز پایانی طرح، 7 شبکه فعال در سطح استان شکل گرفته است و در نهایت 400 متقاضی به بازار کار وصل شده است.

امیری در پایان همکاری این دو مجموعه را گامی مهم در تقویت مشاغل خانگی و کاهش بیکاری عنوان نمود و ابراز کرد: شهرداری همدان می تواند با اختصاص فضایی از مجموعه های تحت پوشش خود به جهاد دانشگاهی، این مجموعه را در برپایی مرکز سامان دهی و توسعه مشاغل خانگی استان یاری کند.

در ادامه خانم بهاری، مدیر فرهنسگرای کسب و کار ولایت نیز ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح توسط جهاد دانشگاهی، اهداف این مجموعه را نزدیک به هم برشمرد و ادامه داد: فعالیت فرهنگسرای ولایت در اولویت نخست، در مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار  شهر است.  

وی با اشاره به اینکه این مجموعه به دنبال راه اندازی کسب و کارهای خرد و خانگی است ادامه داد: این مجموعه به دنبال آن است تا در حوزه‌های مختلف کسب و کار اعم از مشاوره، آموزش، تشکیل زنجیرهای کسب و کار خرد محلی و ایجاد بستر فروش پایدار و بدون واسطه اقداماتی موثر برای متقاضیان انجام دهد.

بهاری در ادامه به طرح توانمندسازی خوشه‌های کسب و کار در ۶ بخش اشاره کرد و گفت: خوشه‌های کسب و کار شامل میناکاری، میوه خشک کنی، قالیبافی، محصولات مسی، کیف و کفش چرم است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه امادگی اختصاص مکان لازم برای حمایت از کسب کارهای خرد و خانگی را دارد گفت: این مجموعه آمادگی همکاری با جهاد دانشگاهی همدان در جهت استفاده از ظرفیت ها برای اجرای  هر چه بهتر طرح ملی مشاغل خانگی را دارد.

رضا سراجق، معاون امور فرهنگی تالار قرآن همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دستگاه های مختلفی در سطح استان به دنبال راه اندازی و تقویت مشاغل خانگی در رشته های مطرح و قابل ظرفیت هستند گفت: وجود ظرفیت های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی موجود در جهاد دانشگاهی، این مجموعه را می تواند یکی از نهادهای موفق در حوزه تقویت کسب و کارهای خرد و خانگی کند.

وی در پایان آمادگی شهرداری همدان را جهت اختصاص بخشی از مجموعه های تحت پوشش خود را به جهاد دانشگاهی جهت راه اندازی و پرپایی غرفه های مشاغل خانگی استان عنوان نمود.