اخبار

تشریح طرح ملی الگوی نوین توسه مشاغل خانگی در برنامه «روی خط خبر»

تهران

۱۳۹۷/۰۴/۱۴

متن کامل خبر

دکتر محمد صادق بیجندی امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» شبکه خبر اظهار کرد: وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی یک الگوی نوینی را پیشنهاد کرد و از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان، واسطه‌ای و توسعه‌ای و تسهیل‌گر درخواست کرد برای پیاده‌سازی و اجرای این الگو به کمک بیاید. جهاد دانشگاهی با توجه به پتانسیل‌هایی که در زمینه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دارد و سابقه طولانی در این حوزه‌ها، ورود کرد و پس از بررسی‌های میدانی پیشنهاداتی را به این وزارتخانه ارائه داد و بر اساس آن در ستاد مشاغل خانگی کشور، الگوی پیشنهادی این وزارتخانه به تصویب رسید و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری پیاده سازی این الگو در 8 استان در ابتدا و در حال حاضر در 9 استان کشور به صورت پایلوت مشغول کار است.
وی افزود: مذاکرات اولیه این برنامه از اواخر سال 1395 شروع شد در کارگروه‌ها کارشناسی مختلف در ستاد مشاغل خانگی تصویب شد و در نهایت در مهرماه 1396 پس از جمع‌بندی و بررسی همه زوایا، تفاهم نامه‌ای بین ریاست محترم جهاد دانشگاهی و جناب آقای دکتر ربیعی وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی به امضا رسید و بر اساس آن قراردادی منعقد شد که طی آن در 8 استان که بعد به 9 استان افزایش یافت، 20 هزار شغل خانگی با یک نگاه جدید و یک فرایند جدید پیاده سازی و اجرا بشود.
رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی ادامه داد: این طرح دارای سه فاز است. فاز اول مربوط به مطالعات است در این 9 استان یک کار مطالعاتی و پژوهشی عمیقی انجام شده و کار بر مبنای مطالعات داخلی، اسناد بالادستی و مطالعات محلی و استانی پیش رفته است. حتی اگر در جایی پایان‌نامه‌ای در این خصوص انجام شده همکاران ما مطالعه کردند. تقریباً تمام اسناد موجود در کشور اعم از اسناد بالادستی و پژوهش‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و براساس این، فاز یک طرح که مزیت شناسی و استعداد سنجی در این 9 استان است انجام شده است.
وی گفت: تا شهریورماه امسال کار این 9 استان پایلوت شامل خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری به اتمام خواهد رسید و ما با یک شفافیت به همه مردم اعلام می‌کنیم که چه کاری انجام شده و به کجا رسیدیم. انتخاب این 9 استان براساس شاخص‌های تعیین شده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بوده که استان‌های نوار مرزی ما را در شرق و غرب کشور شامل می‌شود.
دکتر بیجندی خاطر نشان کرد: در این 9  استان با توجه ظرفیت‌ها، جمعیت و افراد جویای کار، ظرفیت تخصیص داده شده است به عنوان مثال در خراسان رضوی با توجه به جمعیت و گستره این استان 4 هزار نفر را مد نظر قرار دادیم در یک استانی مثل خراسان جنوبی با توجه به جمعیت و پراکندگی‌اش، 1500 نفر مد نظر است ولی این به همین تعداد محدود نمی‌شود وزارتخانه پیش‌بینی کرده که اگر در یک استان ظرفیت بیش از این بود ما محدودیتی برای کار و پذیرش نداریم.
معاون جهاد دانشگاهی اضافه کرد: ما 9 کشور دنیا را که از نظر مشاغل خانگی موفق عمل کرده‌اند بررسی و مطالعه کردیم که شامل کشورهای آمریکا، چین، انگلستان، مکزیک، استرالیا، سریلانکا، هندوستان و تایلند می‌شد، تجارب آنها را بومی‌سازی کرده‌ایم و بر اساس آن یک الگوی نوین مشاغل خانگی را طراحی کردیم و وارد فاز 2 و 3 شدیم. فاز دو ما آموزش و مشاوره و فاز سه اتصال به بازار است.
وی با بیان اینکه داوطلبان باید سه شرط داشته باشند گفت: باید بومی استان باشند، هیچ بیمه کاری نشده باشند و حداقل 18 سال سن داشته باشند. افراد متقاضی به سامانه الگوی نوین مشاغل خانگی به نشانی اینترنتی inhb.ir  مراجعه و ثبت‌نام کنند فرایند ثبت‌نام در سامانه هم بسیار سهل و راحت است.افراد در هر استان وقتی وارد سامانه می‌شوند تعدادی شغل خاص استان خود را می‌بینند که بر اساس مزیت‌های استانی و شهرستانی تعیین شده‌اند.
بیجندی در خصوص نحوه آموزش‌ متقاضیان توضیح داد: آموزش‌ها دو بخش است یک بخش آموزش‌های عمومی است که بیشتر در بستر it خواهد بود، علاوه بر زبان فارسی زبان‌های محلی هم در آموزش‌ها برای برخی استان‌ها لحاظ می‌شود. در حال حاضر هم روی سامانه ما هم تعداد زیادی فیلم و کلیپ آموزشی قرار داده شده است که عزیزان می توانند مراجعه کنند. ما متقاضی را ارزیابی می‌کنیم اگر متقاضی در ابتدای راه بود آموزش‌های را از ابتدا شروع می‌کنیم دسته دیگر مهرت دارند و کار می کنند اما کار آنها پایداری ندارد ما کمک می‌کنیم با اتصال به بازار و برندهای ملی و محلی و یا فروشگاه‌های محلی و نرم افزاری پایداری شغلی پیدا کند.
وی در پایان گفت:یکی از ویژگی‌های این طرح عدم اتکا به وام بانکی است و ما سعی می‌کنیم کمترین اتکا را به آن داشته باشیم. شفافیت ویژگی دیگر این کار است که از وزیر کار تا فرمانداران می توان با دریافت رمز عبور این سامانه را رصد کنند.