اخبار

طرح مشاغل خانگی، چرخ صنعت را به گردش در می‌آورد

خراسان جنوبي

۱۳۹۷/۰۴/۱۳

متن کامل خبر

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با نظارت وزارت کار به عنوان کارفرما و جهاددانشگاهی به عنوان مجری و نهاد تسهیل‌گر برای ایجاد 20 هزار شغل در کشور همزمان با مهرماه 96 به امضا رسید.

به گزارش ایسنا، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در تلاش است تا در راستای رسیدن فرد به موقعیت شغلی پایدار در بازار کار در رشته‌های مختلف به عنوان تسهیل‌گر در حوزه مشاغل خانگی، ضمن ارائه خدمات توانمندسازی (آموزش و مشاوره) بصورت رایگان، فرصتی را ایجاد کند تا صنعتگران و علاقه‌مندان صاحب‌فن در این زمینه، کسب و کار خود را در خانه‌شان راه‌اندازی کرده و از طریق اتصال به برندها و پشتیبانان ملی و استانی، محصولات(کالا و خدمات) خود را به فروش برسانند.

در این طرح ایجاد   ۱۵۰۰   شغل پایدار با الگوی جدید برای خراسان جنوبی به عنوان یکی از هشت استان پایلوت در کشور در نظر گرفته شده است.

آموزش و نبود بازار مشکل پیش روی صنعتگران

مریم خراشادی‌زاده در گفت و گو با ایسنا منطقه خراسان جنوبی، گفت: تمامی کارهای حوزه حوله بافی از صفر تا صد بر عهده خودم است و تنها نخ خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای کارهایم طراحی، چینش، تیغه و چرخ با خودم است، افزود: هر سال 15 کارآموز آموزش می‌بینند و به طور متوسط هشت نفر شروع به کار می‌کنند.

این کارآفرین برتر در استان اظهار کرد: در حال حاضر 30 نفر مستقیم و 300نفر نیز به طور غیر مستقیم با من در ارتباط هستند و آموزش‌های لازم را برای کار حوله بافی می‌بینند.

خراشادی‌زاده مهم‌ترین مشکل در حوزه صنایع دستی را کمبود فضا برای آموزش و فعالیت عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات صنعتگران بازار فروش بوده و فروش محصولات با قیمت پایین بوده که صرفه اقتصادی نیز ندارد.

وی ادامه داد: نبود بازار مناسب باعث می‌شود صنعتگران به نمایشگاه‌های تهران رغبت پیدا کنند و محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

پشتیبان مشاغل خانگی خراسان جنوبی در حوزه حوله بافی با اشاره به اینکه در حال حاضر تبلیغات درستی برای هنرمندان و ارائه کارهایشان صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: به دنبال کیفیت عالی محصولات و آموزش افراد با تجربه و ارائه کارها مطلوب هستیم.

توجه به مشاغل خانگی مانع مهاجرت روستائیان می ‌ شود

محمدعلی محمدی مدیر جهاد کشاورزی بیرجند نیز به ایسنا گفت:   با توجه به کم آبی در خراسان ‎   جنوبی توجه به مشاغل خانگی مانع مهاجرت روستائیان می شود .

وی اظهار کرد: در راستای ایجاد اشتغال در خراسان جنوبی یکی از ظرفیت‌های مرتبط با جهاد کشاورزی بحث محصولات استراتژیک استان است که باید بر روی فراوری آن کار کرد، چرا که فراوری محصول به ارزش آن می‌افزاید.

مدیر جهاد کشاورزی بیرجند بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که بحث فراوری محصولات کشاورزی در روستاها انجام شود تا زمینه‌ای برای توسعه روستا و ماندگاری افراد در روستا به وجود آید.

محمدی با اشاره به اینکه باید به سمت رشته‌هایی که ارتباط کمتری با آب دارند برویم، یادآور شد: همچنین خراسان‌جنوبی ظرفیت خوبی برای پرورش مرغ بومی، پرورش نژادهای مختلف بز و گوسفند وجود دارد که از این فرصت برای ایجاد اشتغال در روستا می توان استفاده کرد.

کار انفرادی در حوزه مشاغل خانگی نتیجه نمی‌دهد

حسن شرفی مدیر بهزیستی بیرجند نیزبا اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی در بحث اشتغال مشاغل خانگی مورد توجه بوده است، بیان کرد: آنچه برای ما در اعطای تسهیلات به مددجویان این است که فعالیت‌ها و اقدامات آنان منجر به ایجاد یک شغل پایدار شود. 

مدیر بهزیستی بیرجند با بیان اینکه به نتیجه رسیده‌ایم کار انفرادی در حوزه مشاغل خانگی نتیجه نمی‌دهد، ادامه داد: در بحث حمایت از مشاغل خانگی باید دقت شود که اعتبارات درست و به جا هزینه شود تا گامی به سوی اشتغال‌زایی برداریم. 

شرفی در حوزه بازاریابی با موفقیت بیشتری رو به رو خواهیم شد، افزود: مددجویان بهزیستی در رشته‌های صنایع دستی فعال هستند، اما از آنجایی که در بازاریابی با مشکل رو به رو می‌شوند، نمی‌توانند محصولات تولیدی خود را به فروش برسانند. 

وی یکی از مشکلات حوزه اشتغال‌زایی این است که برخی از افراد تنها به دنبال مشاغل آسان و به اصطلاح شیک هستند، یادآور شد: ما به مددجویان خود در حوزه اشتغال مشاوره می‌دهیم اما به دلایل عدیده و شرایط ویژه‌شان   بیشتر در رشته‌های قالی باقی، تابلو فرش و خیاطی فعالیت می‌کنند. 

طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی بستری برای ورود به بازار و برندسازی

مجتبی ابراهیمی مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مزیت‌دار، جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر شناسایی مشاغل خانگی و اتصال به بازار را فراهم می‌کند.

وی افزود: ما در این طرح سعی می‌کنیم فضای مناسب و امکانات لازم برای آموزش و فعالیت را برای صنعتگران فراهم کرده و همچنین با اتصال به بازارها و برندهای اصلی و گسترش بازار فروش را فراهم کنیم.

مدیر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در این طرح، مشاغل خانگی مزیت‌دار یعنی مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ منطقه شناسایی می‌شوند.

ابراهیمی گفت: در رشته‌های مزیت‌دار باید رصد کنیم که در کدام دستگاه‌های اجرایی و در کدام شهرستان‌ها باید بیشترین ورود را پیدا کنیم .

وی تصریح کرد: در پروسه طرح توسعه مشاغل خانگی همه اسناد بالا دستی را مطالعه و خلاصه‌سازی کرده‌ایم و در ادامه از نظرات کارشناسان و کارآفرینان برای شناسایی مشاغل مزیت‌دار استفاده کرده‌ایم.

  مدیر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: در ارزیابی مشاغل برای طرح توسعه مشاغل خانگی نظرات و تجربیات کارشناسان و کارآفرینان برای مجموعه جهاددانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. 

ابراهیمی یادآور شد: در طرح توسعه مشاغل خانگی یکی از موضوعات مد نظر آموزش‌های عمومی و تکمیلی برای متقاضیان است. 

مزیت‌های این طرح نسبت به سایر طرح‌های مشاغل خانگی در گذشته، در این است که در این طرح دستگاه‌های اجرایی مرتبط همانند حلقه‌های یک زنجیره متصل به یکدیگر بوده که متقاضی از ابتدای ورود به طرح در مراحل توانمند شدن، آموزش دیدن و در نهایت تولید و فروش محصول با تمامی دستگاه‌های مرتبط با طرح به صورت هماهنگ در ارتباط   است و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد واسطه‌ای و توسعه‌ای در این طرح نقش‌های مختلفی بر عهده دارد