اخبار

"۳ هزار و ۲۹۳ نفر متقاضی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در همدان"

همدان

۱۴۰۰/۰۸/۰۲

خلاصه خبر

دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان / ایسنا؛ مدیر مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی استان همدان گفت: سهمیه استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بین ۱۱ رشته مهارتی ۲ هزار و ۱۰۰ نفر است که تاکنون سه هزار و ۲۹۳ نفر و فراتر از سهمیه اختصاص یافته متقاضی بودند.


متن کامل خبر

رامین امیری در گفت‌وگو با ایسنا همدان، با اشاره به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی زیر نظر مستقیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان همدان مجری آن است، ادامه داد: این طرح ملی از مهرماه سال گذشته در ۱۱ رشته مهارتی خیاطی، قالی بافی، تابلو فرش، مینا کاری، چرم دوزی، کیک و شیرینی، منبت کاری، انیماتور، مترجمی، برنامه نویسی و ویراستاری آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح ملی در سه فاز در حال انجام است، ادامه داد: فاز نخست این طرح نیاز سنجی استان در زمینه مشاغل خانگی بوده که ۱۱ رشته مهارتی از آن استخراج شده است. در فاز دوم طرح استعداد سنجی، مشاوره و شناخت متقاضیان صورت می‌گیرد و در فاز پایانی متقاضیان را به بازار متصل می‌کنیم.

امیری با اشاره به آمار ثبت نامی استان که در سامانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به آدرس اینترنتی inhb.ir صورت می‌گیرد، افزود: اکنون سه هزار و ۲۹۳ نفر که شامل ۵۰۲ نفر آقا و دو هزار و ۷۹۱ نفر خانم می‌شوند در طح ثبت نام کردند. همچنین این آمار در شهرستان های همدان هزار و ۹۱۷ نفر، ملایر ۴۰۲ نفر، فامنین ۹۵ نفر، نهاوند ۲۲۶ نفر، تویسرکان ۴۰ نفر، کبودرآهنگ ۲۳۹ نفر، بهار نفر۱۷۰، رزن نفر ۹۰، اسدآباد ۹۸ نفر است.

وی با اشاره به آمار تعداد متقاضیان ۱۱ رشته مهارتی کل استان، افزود: هزار و ۱۱۵ نفر در رشته خیاطی، ۳۳۶ نفر در رشته قالی بافی، ۲۲۳ نفر در رشته تابلو فرش، ۳۴۴ نفر در رشته مینا کاری، ۲۷۳ نفر در رشته چرم دوزی، ۱۴۰ نفر در رشته کیک و شیرینی، ۴۹ نفر در رشته منبت کاری، ۱۰۲ نفر در رشته انیماتور، ۱۰۴ نفر در رشته مترجمی، ۱۵۴ نفر در رشته برنامه نویسی، ۱۴۳ نفر در رشته ویراستاری متقاضی هستند.

مدیر مرکز اشتغال جهاد دانشگاهی استان همدان با بیان اینکه افراد متقاضی بعد از ثبت نام در سامانه توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: در فاز دوم طرح دو هزار ۹۰۷ نفر مورد استعداد سنجی و مشاوره قرار گرفتند که از این بین ۴۳۲ نفر آن‌ها آقا و ۲ هزار و ۴۸۴ نفر خانم هستند.

امیری با بیان اینکه متقاضیان بعد از استعداد سنجی وارد مرحله آموزش‌های عمومی و تخصصی می‌شوند، ادامه داد: آموزش‌های عمومی شامل کارآفرینی، بازاریابی و آموزش‌های تخصصی به حیطه تخصصی که فرد در آن حوزه مهارت دارد مربوط می‌شود که تا کنون به هزار و ۲۳ نفر آموزش‌های عمومی و تخصصی ارائه شده است که از این تعداد ۹۷ نفر آن‌ها آقا و ۹۲۶ نفر خانم هستند.

وی افزود: افراد متقاضی بعد از ارزیابی‌های اولیه در یک دوره ۱۶ ساعته آموزش می‌بینند و در سه سطح مبتدی، نیمه ماهر و یا ماهر دسته بندی می‌شوند که در پایان به افراد متقاضی گواهینامه معتبر داده می‌شود. همچنین در این طرح ۱۵۰ نفر پیشران شناسایی شدند که از این بین ۴۴ نفر به صورت پیشران به همراه افرادی در زیر مجموعه خود، تحت نظارت جهاد دانشگاهی استان فعالیت می‌کنند.

امیری با بیان اینکه از بین افراد آموزش دیده ۴۷۱ نفر آنها تاکنون به بازار کار متصل شدند، بیان کرد: از این تعداد ۲۷ نفر آن‌ها اقا و ۴۴۴ نفر خانم هستنند.

متن کامل خبر در سایت ایسنا به آدرس https://www.isna.ir/news/1400080100447/  درج شده است.