اخبار

از ارائه تسهیلات تا برندینگ فرش نهاوند

همدان

۱۴۰۰/۰۸/۰۵

خلاصه خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به نقل از روزنامه همدان پیام، علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامي عنوان کرد: موضوع بیمه قالیبافان و پشتیبانان فرش، تأمین مواد اولیه و پشم موردنیاز از عشایر کوچ‌رو و تولیدکنندگان دام، اعطای تسهیلات موردنیاز و همچنین ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و برندینگ فرش نهاوند مورد بررسی قرار گرفته است و با هماهنگی ایجاد شده با ادارات حاضر قرار بر این شد نهایت تسهیل‌گری در این حوزه برای فعالان هنر فرش‌بافی در شهرستان اجرا شود.


متن کامل خبر

با توجه به ضرورت رسیدگی به مشکلات فرش شهرستان و درخواست‌های فعالان این حوزه از نماینده مردم در مجلس، با پیگیری نماینده و دعوت از متولیان حوزه فرش در نهاوند، صمت، تعاونی روستایی، تعاونی فرش، امور عشایری، تأمین‌اجتماعی، تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و نمایندگان قالیبافان و پشتیبانان فرش، چهارمین جلسه بررسی مشکلات فعالان این عرصه برگزار شد.

 

در این جلسه علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامي با بیان اينکه فرش‌بافی علاوه بر اینکه یک هنر خاص محسوب می‌شود، گفت: این هنر یک صنعت درآمدزا و دارای اشتغال قابل توجهی است.

وی ادامه داد: درصورت رسیدگی به مشکلات و رفع موانع موجود و تسهیل شرایط فعالان این حوزه بخش قابل‌توجهی از کارگاه‌ها نیمه‌فعال و یا تعطیل شده را می‌توان به چرخه فعالیت بازگرداند و ضامن معیشت و بخش قابل‌توجهی از اشتغال شهرستان شد.

 

از ارائه تسهیلات تا برندینگ فرش نهاوند

شهبازی از برگزاری نشست‌های بررسی مشکلات و موانع فعالان این حوزه در شهرستان خبر داد و افزود: موضوع بیمه قالیبافان و پشتیبانان فرش، تأمین مواد اولیه و پشم موردنیاز از عشایر کوچ‌رو و تولیدکنندگان دام، اعطای تسهیلات موردنیاز و همچنین ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و برندینگ فرش نهاوند مورد بررسی قرار گرفته است و با هماهنگی ایجاد شده با ادارات حاضر قرار بر این شد نهایت تسهیل‌گری در این حوزه برای فعالان هنر فرش‌بافی در شهرستان اجرا شود.

 

 تلاش برای تثبیت جایگاه فرش نهاوند در بازارهای جهانی

وی بیان کرد: وقتی نهاوند در حوزه فرش حرف‌های شنیدنی و آوازه‌ای در صادرات این محصول خاص دارد، باید ایجاد یک نمایشگاه دائمی برای تقویت بازار فروش و عرضه آن در شهرستان و استان در اولویت کار قرار بگیرد که البته این موضوع درباره سایر سوغات و تولیدات خاص نهاوند صدق می‌کند.

به گفته شهبازی فرش نهاوند یک محصول صادراتی ویژه است که برای فعالان این حوزه در کشور و بلکه بسیاری کشورهای دنیا شناخته شده است و باید در بازارهای رقابتی جایگاه خاص خود را پیدا و تثبیت کند.

پنجره واحد در زنجیره تولید فرش

وی همچین از مستقل شدن زنجیره تولید فرش از تأمین مواداولیه، رنگ‌رزی، تولید و صدور کارت بازرگانی برای تسهیل در بخش صادرات به‌صورت یک پنجره واحد و هماهنگ در شهرستان خبرداد و افزود: تا برخی موارد دست‌وپاگیر در این میان مانع پیشرفت کار در این زنجیره نباشند.

فرش نهاوند با برندهای جهانی عشوند، گل‌حیدر یا سالاری، لچک سفید با طرح‌ها و رنگ‌های بدیع و زیبا نمایشگر اوج تسلط طراحان و بافندگان بر فن بافت فرش است.

تنوع در تلفیق رنگ‌های سنتی و دیگر رنگ‌ها چنان هنرمندانه است که نگاه هر بیننده ناآشنا به فرش را هم جذب خود می‌کند.

متن کامل خبر در سایت http://www.hamedanpayam.com/shownews/specific/0x68cc65f12f40da02.html درج شده است