اخبار

تعاونگران مشکلات حوزه تعاون را آسیب شناسی کنند

هرمزگان تهران اردبيل

۱۴۰۰/۰۸/۰۵

خلاصه خبر

تعاونگران مشکلات حوزه تعاون را آسیب شناسی کنند


متن کامل خبر

به گزارش دبیر خانه طرح ملی مشاغل خانگی به نقل  از  روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس درب  نشست با تعاونگران اظهارداشت: در منطق دین ما تفاوتی که با نظام های سوسیالیستی و لیبرالیستی وجود دارد و آن هم در این  جا است که سوسیال ها صرفا به اقتصاد دولتی و لیبرال ها به بخش خصوصی تاکید دارند اما نگاه اسلام یک نگاه منظومه ای است.
وی افزود: تفاوت نگاه اسلام به مبحث اقتصاد این است که مدل اسلام یک مدل  ترکیبی است چنانچه اسلام هم اقتصاد دولت را به رسمیت می شناسد که در این حوزه سیطره و مدیریت دولت بر انفال را داریم 
و هم مالکیت خصوصی را  به رسمیت می شناسد.
امام جمعه بندرعباس بیان کرد: در مالکیت مردمی و خصوصی ۲ مسیر را داریم مالکیت فرد و مالکیت جمعی است  در حالی که دنیای غرب مالکیت دولت را کنار زده و یا دنیای شرق که مالکیت مردم را کنار گذاشته اند لذا می بينيم در بحث فروشگاه زنجیره ای این نوع فروشگاه  از نگاه سوسیالیستی بیرون آمد که می گفت نه تنها تولید و حتی توزیع هم باید در اختیار دولت باشد. 
وی ادامه داد: مدل تعاوني ها در مدل اقتصاد مردمی و اسلامی بهترین نوع فعالیت است چرا که هم بر اساس قرآن است و هم زمانی یک جمع در کنار هم فعالیت می کنند آثار برکات فراوانی متوجه جامعه می شود.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده تاکید کرد: یکی از کارهایی که مصداق بِر(نیکی و خوبی) در جامعه است همین کارهایی است که شما انجام می دهید چرا که هر کاری که مورد نیاز جامعه اسلامی است طبق تعبیر قرآن کریم بِر محسوب می شود.
نماینده ولی فقيه در هرمزگان تصریح کرد: امروز در جامعه پایین آوردن قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا است و برای آن باید بر اساس رونق تولید اقدام کرد چرا که این موضوع با بخشنامه کنترل نمی شود و حتی قیمت های بازار هم با دستورالعمل پایین نمی آید و تابع معادلات اقتصادی است.
وی عنوان کرد: یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور تعاونی ها هستند که سود فعالیت آن ها به جیب مردم می رود و امروز  نظام اسلامی باید از طرح تعاوني ها حمایت کند و این امر گسترش پیدا کند. 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده ابراز داشت: در اقتصاد مقاومتی یکی از جاهایی که می تواند بیشترین نقش را ایفا کند تعاوني ها هستند و سالم ترین بخش هم همین تعاوني ها است در حالی که  دولت یکی از سیستم های آسیب پذیر جامعه است و بسیاری از فسادها و رانت ها از آن منشا می گیرد.
وی تاکید کرد: دولت نباید بنگاه اقتصادی باشد بلکه کار سیاست گذاری و هدايت و نظارت را انجام دهند اما متاسفانه دولت های ما  در این ۴۳ ساله انقلاب فربه متورم و چاق شده اند و توان حرکت از آن ها زائل شده است و همین امر مشکل ایجاد می کند.
امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: تعاونی ها باید تیمی داشته باشند که متخصصانه روی موضوعات مبتلابه مطالعه کنند و اشکالات قوانین و مقررات احصا و راه حل آن ها را نیز پیشنهاد دهند و نتایج این آسیب شناسی ها هم باید به دولت یا مجلس ارائه شود تا گلوگاه های مشکل آفرین حوزه تعاون رفع شود.
وی تصریح کرد: بخشی از نقایص در تعاوني ها وجود دارد اما خروجی کار تعاوني ها برکات زیادی برای مجموعه کشور و مردم داشته است؛ تعاونگران خودشان باید آسیب شناسی کنند متاسفانه شاهد هستیم که اعتماد مردم  به تعاوني هاي ادارات کم رنگ می شود و تعاوني هایی که خارج از ادارات هستند موفق تر عمل می کنند چرا که در مسیر فعالیت تعاوني هاي غیر اداری موانع کمتری موجود است.
امام جمعه بندرعباس افزود: خود تعاوني هاي برای خودشان گروه های نظارتی ایجاد کنند تا قبل اینکه از بیرون کسی بخواهد روی تعاوني ها  نظارت داشته باشد همه مشکلات و آسیب ها رصد و حل و فصل شوند.
وی ادامه داد: تعاوني ها باید هم به  لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ تنوع افزایش و گسترش پیدا کنند سطح کیفی تعاوني ها باید به حدی بالا رود که اعتماد مردم جلب بخش تعاون شود و روی سرمایه اعتماد مردم باید حساب کرد و از لحاظ کیفی و تنوعی هم باید به حدی رسید که اکثر جمعیت مردم را تحت پوشش قرار دهد.
انتهای پیام/