اخبار

بازدید از کارگاه مکرومه بافی در بخش ارم شهرستان دشتستان

بوشهر

۱۴۰۰/۰۸/۰۸

خلاصه خبر

کارشناسان واحد اشتغال جهاد دانشگاهی بوشهر از کارگاه خانگی مکرومه بافی در بخش ارم شهرستان دشتستان بازدید کردند و در جریان فعالیت این کارگاه قرار گرفتند.


متن کامل خبر

کارشناسان واحد اشتغال جهاد دانشگاهی بوشهر جهت بازدید و شناسایی رشته‌­های جدید چون مکرومه بافی، طی جلسه‌ای به صورت حضوری به بخش ارم در شهرستان دشتستان استان بوشهر رفتند و از کارگاه مکرومه بافی سرکار خانم زارعی بازدیدکردند.

خانم زارعی درباره رشته مکرومه بافی گفت:  مکرومه‌بافی یا گره‌بافی یک نوع از بافتنی است که در آن از فن گره‌زدن (به‌جای بافتن یا میله‌بافی) استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تاریخچه‌ی مکرومه‌بافی به مدت‌ها پیش به قرن ۱۳ میلادی بر‌می‌گردد که مردم عرب از نخ‌های اضافی برای تزئین گوشه‌های حوله‌ها و پارچه‌ها استفاده می‌کردند. نام آن از کلمه‌ی عربی (مقرمه) نشات گرفته و در زبان فارسی به آن مکرومه گفته می‌شود.

این پیشران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان بوشهر به لحاظ داشتن مرز آبی با کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس در همسایگی است بسیار طبیعی است که در همان قرن ۱۹ این هنر راه خود را به استان ما نیز باز کرده باشد. امروزه بیش از ۲۰ مدل محصول دستبافت با این هنر می‌توان تولید کرد که کمک بسیار بزرگی می‌تواند به اشتغال جامعه زنان کند.

کارشناس طرح مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با این پیشران اظهار کرد: حوزه مکرومه بافی نیازمند نفرات مستعدی است که علاقه­مند به این کار هستند. افراد با در اختیار داشتن آموزش­های مناسب می­‌توانند سریعا به بازارکار منقل شده و درآمد کسب کنند.

انتهای پیام