اخبار

مشاوره کسب وکار به سرکار خانم قریشی پیشران رودوزی سنتی در راستای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان گیلان

گيلان

۱۴۰۰/۰۸/۰۸

خلاصه خبر

دوخت نخ‌ها و آرایه‌های رنگی بر روی انواع پارچه (ساده یا طرح‌دار) یا چرم بر اساس طرح‌ها و نقش‌های سنتی به روش‌های گوناگون با ابزار مختلف مانند سوزن و قلاب، برای تزئین پارچه‌ها را رودوزی سنتی می‌گویند.


متن کامل خبر

خانم قریشی بیان داشتند دوخت نخ‌ها و آرایه‌های رنگی بر روی انواع پارچه (ساده یا طرح‌دار) یا چرم بر اساس طرح‌ها و نقش‌های سنتی به روش‌های گوناگون با ابزار مختلف مانند سوزن و قلاب، برای تزئین پارچه‌ها را رودوزی سنتی می‌گویند. پیشران موفق رودوزی سنتی گفتند رودوزی جز یکی از هنرهای اصیل و قدیمی ایرانی است که انواع گوناگونی دارد. رودوزی‌های سنتی برای تزئین پوشاک یا پارچه‌های مورداستفاده برای دوخت لباس‌های گوناگون و برخی وسایل دیگر به کار رفته است.  سرکار خانم قریشی پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بیان کردند تزئین انواع پیراهن، بالاپوش، کمربند، شلوار، دستار، سرانداز و همچنین انواع جانماز، سجاده، پرده، بادبزن و پوشش‌های وسایل منزل مانند رومیزی، روبالشتی، روتختی و غیره به‌وسیله رودوزی‌های سنتی انجام می‌شود.

طرح ملی توسع مشاغل خانگی همزمان در 31 استان از جمله استان گیلان در حال اجرا می باشد. مزیت دوزندگی از جمله مزیت های مورد بررسی در گیلان می باشد.