اخبار

صنایع دستی ظرفیتی مناسب برای اشتغال پایدار در کردستان است

كردستان

۱۳۹۷/۰۴/۰۵

متن کامل خبر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: صنایع دستی یک امر مهم در بحث اشتغال زایی است و با مطالعه دقیق در این بحث می توان اشتغال پایدار را ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، محسن علوی امروز 4 تیر در نشست با رئیس و معاونان جهاددانشگاهی استان کردستان، اظهار کرد: طرح الگوی مشاغل خانگی که توسط جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار می شود قابل اهمیت است و باید تمامی دستگاه ها در این امر یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی حامی و پشتیبان برنامه های فرهنگی است، ذکر کرد: صنایع دستی یک امر مهم در بحث اشتغال زایی است و با مطالعه دقیق در این بحث می توان اشتغال پایدار صورت گیرد.

علوی افزود: آموزش در بخش اشتغال‌زایی یک امر مهم تلقی می‌شود و جهاددانشگاهی با توجه به اینکه یک نهاد علمی است می تواند در این امر موفق باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان بیان کرد: اتصال به بازار بزرگترین دغدغه صنعتگران است و باید در اجرای این طرح بیشتر به این مسئله پرداخته شود.

وی اعتمادسازی بین صنتعتگران را امری قابل اهمیت دانست و گفت: امروزه بیشتر تولید کنندگان متاسفانه اعتماد خود را به چنین طرح هایی از دست داده اند و ما باید بتوانیم دوباره این اعتماد را بدست آوریم.

علوی ضمن اشاره به اینکه نشان تجاری برای صنعتگران یک مسئله مهم است، خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر تولید کنندگان استان کردستان از مهارت بالایی برخوردار هستند ولی متاسفانه چون فاقد نشان تجاری هستند، فروش آنچنانی ندارند.

در ادامه این جلسه، چیا سهراب نژاد رییس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اینکه در بحث مشاغل خانگی 9 استان به صورت پایلوت انجام فعالیت می کنند، اظهار کرد: این طرح یکی از مهمترین پروژه های در دست اقدام جهاد دانشگاهی استان است.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست این پروژه معرفی و مطالعه شناسایی ظرفیت‌های استان است، بیان کرد: در سامانه وزارت تعاون بیش از ۳۴۰ کد رشته در مشاغل خانگی وجود دارد و با توجه به مطالعاتی که انجام شده است 12 رشته از این میان استخراج شده است.

وی ضمن با اشاره به اینکه در میان رشته های استخراج شده  6 رشته مستقیم با میراث فرهنگی در ارتباط است، گفت: برای تکمیل اطلاعات لازم و مورد نیاز اقدام به دیدار و مصاحبه های چهره به چهره با کارشناسان اشتغال دستگاه های اجرایی و همچنین بخش خصوصی انجام شده تا ظرفیت ها ومزیت های موجود استان را استخراج کنیم.

سهراب نژاد بیان کرد:  فاز دوم که رسالت انجام آن برعهده جهاد دانشگاهی است، شامل آموزش و توانمندسازی افرادی که در فاز نخست ثبت نام کردند، است و این گونه بستر را برای ورود آنها به فاز سوم فراهم می کنیم.

وی با بیان اینکه در فاز سوم تولیدات و محصولات مشاغل خانگی را به بازار متصل می کنیم، افزود: این فاز از اهمیت زیادی برخوردار است و از تمامی ظرفیت های کشوری و استانی در این راستا استفاده خواهیم کرد.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان اضافه کرد: از دیگر اقداماتی که برای این مهم دنبال خواهیم کرد برندسازی و ایجاد بازارچه های محلی برای این افراد است.

وی در پایان یادآور شد: سعی کردیم از تمام پتانسیل های استان در این راستا استفاده کنیم و به همین دلیل با چند فروشگاه اینترنتی از جمله "کورد کالا" دراستان برای عرضه محصولات مشاغل خانگی صحبت و تفاهم نامه نیز عقد شده است.