به گزارش روابط عمومی طرح ملی مشاغل خانگی : چهارشنبه 5آبان ماه 1400در آخرین روز از رویداد سهروزه استارتاپی ارائه ایده هها بهصورت آزمایشی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)و اجرای مرکز رشد جهاد دانشگاهی هرمزگان و شرکت پیشرانها و متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حضور منتورها بهصورت حضوری در مرکز نوآوری و شتابیدهی جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار شد. :چهارشنبه 5آبان ماه 1400در آخرین روز از رویداد سهروزه استارتاپی ارائه ایده هها بهصورت آزمایشی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)و اجرای مرکز رشد جهاد دانشگاهی هرمزگان و شرکت پیشرانها و متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حضور منتورها بهصورت حضوری در مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار شد.
ایده پردازان پیش از ارائه اصلی ایدههای خود را بهصورت را بهصورت آزمایشی نزد مشاور منثورها ارائه نمودند و آنان نیز مشاورههای لازم را به گروها ارائه مینمودند .
این امر نیاز بر آن داشت که با آقای ذاکری یکی از منتورها و مشاورین استارتاپی با طرح این سؤال که چگونه ایدههای خود را ارائه بدهیم؟ به گفتوگو بنشینیم . که در ادامه گزارش خواهید خواند:
ذاکری بابیان ساده و روان گفت : ایده یک فکر است که باید بتوانیم آن را بیان کنیم که یک نوع مهارت محسوب میشود که باید تمام افراد داشته باشند حالا چه میخواهد در یک رویداد استارتاپی مثل ایده شو،شتاب و استارتاپ ویکند باشه یا در زندگی روزمره آنان درنتیجه باید این مهارت را آموخت.
وی با اشاره به محدودیت زمانی گفت: برای ارائه ایده زمان محدود است و باید افراد در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات رو در اختیار داوران و سرمایهگذاران قرار دهند گاهی شاهد این امر هستیم ایدههایی بسیار عالی هستند ولی به دلیل عدم مدیریت زمان با شکست مواجه شدهاند.
وی به اهمیت لوگو و برند اشاره کرد و گفت : برای ارائه ایده داشتن لوگو همراه با شعار ساده و کوتاه ضروری است .
ذاکری گفت: ایده باید در راستای رفع یک مسئله باشد و با زبان ساده و داستان گونه باید بیان شود و درنهایت باید راهحل ارائه شود. هرچقدر ایده شما کاربردیتر به نظر بیایید و بهتر توضیح بدید امکان اینکه نظر سرمایهگذاران و دواران رو جذب کنید بیشتر میشود.
وی به اهمیت ارائه تصویر از ایده اشاره کرد و گفت : سعی کنید از عکس استفاده کنید. بهطور مثال اگر محصول شما یک سایت یا اپلیکیشن هست از صفحه اولش یک اسکرین شات بگیرید و در اسلاید قرار بدهید و در نهایت بازار هدف مشخصشده داشته باشید و در مورد بازار هدفتان صحبت کنید.اینکه مخاطبان و مشتریان شما چه افرادی هستند ورود به بازارتان به چه صورت میباشد و اینکه چگونه به این بازار دسترسی دارید؟؟ برای توضیح دادن هر یک از این بخشها از آمار استفاده کنید و سعی کنید بهطور کامل بیانش کنید و هیچیک از بخشها را جا نیندازید.
وی با تأکید بر اینکه استفاده ازجمله ما هیچ رقیبی نداریم ممنوع هست ادامه داد : هیچ کسبوکاری بیرقیب نیست حداقل کاری که باید انجام دهید شناسایی رقبا و بیان آنان میباشد ودر نهایت باید بگویم ایدهای که درامد نداشته باشد محکومبه شکست است مشخص کنید که در چه زمانی بعد از اجرا به درآمد میرسید و در چه زمانی هزینه هاتان به نقطه سربهسری می رسه و سود میرسید.
وی ادامه داد: توجه داشته باشید حتماً در مورد اینکه تاکنون با چند نفر از مشتریانتان صحبت کردید و چند نفر موافق یا مخالف بودن صحبت کنید. و تعداد موافقان و مخالفان رو بر اساس درصد مشخص کنید.سعی نکنید به داوران و سرمایهگذاران در این مورد دروغ بگید چون بهراحتی از این موضوع مطلع میشوند. در مورد اعضای تیم و تخصص آنان سخن بگویید اگر تیم شما سابقه اجرایی داشته است حتماً بیان کنید و در آخرین اسلاید تاریخ آماده شدن طرح و لانچ محصول رو بیان نمایید
این استاد در پایان گفت: توجه داشته باشد برای ارائه ایده شما حداکثر زمانی که در اختیاردارید 5 دقیقه است و باید طوری برنامهریزی کنید که بتونید 11 اسلاید رو در 5 دقیقه ارائه بدهید .
انتهای پیام
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷