اخبار

دیجی کالا کمک برای بقای مشاغل خانگی کوچک و نوپا- تاسیس مرکز دریافت کالا از فروشنده مکان بازار دیجی کالا در استان زنجان

زنجان

۱۴۰۰/۰۸/۱۲

خلاصه خبر

در اجرای فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، به کارفرمایی و نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، جلسه هماهنگی با مدیران و کارشناسان پروژه بومی و محلی دیجی‌کالا به صورت مجازی برگزار شد.


متن کامل خبر

 با عنایت به دوران پاندمی کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها،  کسب‌ و کارهای کوچک در سراسر جهان با یکی از چالش‌ برانگیزترین دوران تاریخ معاصر روبرو هستند. گسترش کووید ۱۹ یا ویروس کرونا این مشاغل را با محیطی نا مطمئن، پیش‌بینی‌ناپذیر و به‌ سرعت در حال‌ تحول روبرو کرده و حتی این کسب‌ و کارها گیج و مبهوت از شرایط مانده‌اند و برخی برای بقا به روش‌های مختلف متوسل می‌شوند. با این حال شیوع کرونا تاثیر بسیاری در زمینه رشد کسب و کارهای اینترنتی دارد و استقبال مردم به انجام امور و خریدهای اینترنتی نسبت به دوران قبل از شیوع این ویروس بسیار متفاوت است و پیش‌بینی می‌شود پس از پایان همه‌گیری کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی نیز رونق کسب و کارهای اینترنتی حفظ شود. زیرا خرید و انجام امور در بستر فضای مجازی و اینترنت در حال تبدیل به یک فرهنگ در جامعه امروزی است.

طبق پیگیری‌های به عمل آمده توسط کارشناسان جهاددانشگاهی واحد استان زنجان، مکان بازار پربازدید دیجی‌کالا مرکز دریافت کالا از فروشنده در استان زنجان نداشته و این مهم باعث شده است که علیرغم تمایل تولیدکنندگان محصولات مشاغل خانگی به ثبت فروشگاه در این مکان بازار، از این امکان محروم بمانند. مذاکرات لازم جهت رفع این مشکل و تاسیس مرکز مذکور توسط دیجی‌کالا در استان زنجان انجام شده و اطلاع رسانی به متقاضیان مشاغل خانگی و تولیدکنندگان از طرق مختلف از جمله مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی مرتبط (اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان) انجام شده است.

در این جلسه کارشناسان دیجی کالا پروژه بومی محلی را تشریح کردند. در این طرح دیجی‌کالا در تازه‌ترین اقدام خود با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و محلی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور روستاها، حمایت از کسب‌وکارهای بومی و محلی را با مشارکت نهادهای عمومی و ارگان‌های کشوری در دستور کار خود قرار داده است.

هدف از این همکاری و مشارکت، تلاش برای محرومیت‌زدایی، تسهیل اشتغال‌زایی و ایجاد جریان درآمدی پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی از طریق گسترش تجارت الکترونیک است.

در جلسه مجازی که با کارشناسان دیجی کالا برگزار شد درباره کاهش مقدار کمسیون دیجی کالا برای متقاضیان مشاغل خانگی در پروژه بومی محلی صحبت شد. با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان زنجان مقرر گردید مرکز دریافت کالا از فروشنده تاسیس گردد.