اخبار

پرورش گل و گیاه در حیاط مدرسه و ایجاد انگیزه اشتغال برای دانش آموزان

كردستان

۱۴۰۰/۰۸/۱۷

خلاصه خبر

در جامعەای کە تحصیل‌کنندگان از درد بیکاری می‌نالند و دربە‌در بە دنبال یافتن راهی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد از آن هستند، برخی افراد دست همت بر زانوی خویش زده و کاری خلق کردەاند کە بتوان از طریق آن، هم به درآمد رسید و هم برای چند نفر ایجاد اشتغال کرد.


متن کامل خبر

در جامعەای کە تحصیل‌کنندگان از درد بیکاری می‌نالند و دربە‌در بە دنبال یافتن راهی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد از آن هستند، برخی افراد دست همت بر زانوی خویش زده و کاری خلق کردەاند کە بتوان از طریق آن، هم به درآمد رسید و هم برای چند نفر ایجاد اشتغال کرد.

هیچگاە محدودیت نتوانستە و نمی‌تواند سدی بر سر راە خلاقیت و پشتکار باشد باشد، فردی کە خلاقیت و پشتکار دارد با کم‌ترین و کوچکترین امکانات نیز بر خواستەهای خود جامە عمل می‌پوشاند.

فاطمە قنبری، یکی از تولیدکنندگان گل‌های زینتی در شهر قروە است کە نبود گلخانە و مکانی مشخص برای پرورش گل و گیاهانش، مانع از آن نشدە کە از اهدافش دست بکشد.

این تولیدکنندە قروەای کە در مدرسە نمونە زینب کبری در شهر قروە سکونت دارد، حیاط مدرسە را بە موقعیتی برای پرورش گل و گیاه تبدیل کردە و سبب ایجاد علاقە دانش‌آموزانی شدە است کە در آن مدرسە در حال تحصیل هستند و زنگ تفریحشان را با خانم قنبری و آموزش‌های وی در زمینە پرورش گل و گیاه سپری می‌کنند.

خانم قنبری حال ٦ سال است کە بە این کار مشغول بوده و در این مدت توانستە کار خود را توسعە بخشد و برای ۱۰ نفر نیز ایجاد اشتغال کند.

خانم قنبری، تولیدکنندە گیاهان زینتی و گل‌های آپارتمانی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: کار بندە در اصل تولید خاک برگ و خاک کاکتوس طبیعی است و مواد آن کاملا توسط خودم ساختە می‌شود.

وی در خصوص نحوە فروش تولیدات خود عنوان کرد: خاک برگ‌ و خاک کاکتوس معمولا بە صورت شفتەای و یا کیلویی در اختیار فروشندگان و علاقەمندان بە پرورش گل و گیاە قرار می‌گیرد.

قنبری ادامە داد: خاک برگ و خاک کاکتوسی کە تولید می‌کنم بهترین و مرغوب‌ترین خاک برای رشد گل و گیاە‌ها است، کە ترکیبی از برگ‌های پوسیدە و مخلوطی از چند خاک است کە برای رشد گل و گیاهان بسیار موثر است.

این تولیدکنندە تصریح کرد: قصد دارم کە کار خود را توسعە دهم و گل‌هایی را پرورش دهم کە در منطقە قروە یافت نمی‌شود و خود تولید کنندەآن دسته از گل‌های آپارتمانی باشم.

بە گفتە خود وی، نزدیک بە پنج سال است کە این کار را انجام می‌دهد، اما ۳ سالی می‌شود کە با جدیت آن را گسترش و توسعە دادە و بە شدت پیگیر آن است.

این تولیدکنندە ادامە داد: حدود ۱۰ نفر تحت نظر من مشغول بە این کار هستند، و بە دلیل سکونت بندە در مدرسە بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان در طول زنگ تفریح توسط بندە در جریان آموزش  و نحوە پرورش گل‌ها قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: تولیدات من همگی طبیعی بوده و از هیچگونە سموم شیمیایی در آن استفاده نشدە است و از خاک برگ کە بە آن خاک سبک تا خاک سنگین همگی توسط خودم و بە صورت طبیعی تولید می‌شود و ترکیبی از برگ‌های پوسیدە و مخلوطی از چند خاک است.

قنبری استقبال مردم از گل و گیاه را بی‌نظیر دانست و گفت: استقبال مردم از این گل‌ها بسیار خوب و درآمد حاصلە از آن هم بسیار عالی است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانە بیشتر سفارشات من از سوی ارگان‌های دولتی همچون دانشگاە آزاد و جهاددانشگاهی، مشتری‌های بیرونی، معلمان، دانش آموزان و شهرهای اطراف است کە بسیار مورد توجە آن‌ها قرار گرفتە و برای سفارش دوبارە خود بە بندە رجوع کردەاند.

این تولید کنندە یادآور شد: چندین بار از سوی جهاددانشگاهی پیشنهاد برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزە پرورش گل و گیاە‌های آپارتمانی دادە شد، اما متاسفانە بە دلیل اینکە باید آمار شرکت کنندگان بە ٥۰ نفر می‌رسید و همچنین بە دلیل شیوع ویروس کرونا این امر محقق نشد.

وی از جهاد دانشگاهی خواست کە با درخواست وام ۲۰۰میلیون تومانی برای توسعە دادن بە کسب و کار خود موافقت کنند.

قنبری در پایان سخنان خود در خصوص تاثیر کرونا بر بازار فروش تولیدات خود گفت: در دوران کرونا بە دلیل در خانە ماندن و قرنطینە خانگی خوشبختانە استقبال خوبی از پرورش گل و گیاهان در خانە صورت گرفت و مردم در این دوران بیش از هر دورە دیگری بە پرورش گل و گیاهان و وجود آن‌ها در خانە اهمیت دادند.

گفتنی است، که طرح توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با همکاری جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تا کنون در سطح استان اجرا شده و برای ۲۶۰۰ نفر در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم اشتغالزایی شده است.