اخبار

داستان فرش همدان/ اختصاص ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ترویج فرش استان همدان

همدان

۱۴۰۰/۰۸/۱۸

خلاصه خبر

آقایار فراشی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت و گو با ایسنا همدان از اختصاص ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون تومان اعتبار برای ترویج فرش استان همدان در سال جاری خبر داد و گفت: با کمک فرمانداری همدان و برخی از فرمانداری‌های سطح استان این میزان اعتبار از استانداری برای ترویج فرش استان اختصاص یافت که فعلاً این اعتبار تخصیص نیافته است.


متن کامل خبر

فرش استان همدان عمدتاً روستایی بافت، تک نقشه ذهنی بافت بوده با ترکیب طرح‌های ساده چشم‌نواز هندسی که با اعتدال رنگ و تصاویر  دلپذیر بافته‌شده ،طرح شکسته و از خروجی چندضلعی در متن فرش تشکیل‌شده ،ترکیب‌ها نماد دین و الهی از زندگی، طبیعت، مردمان این مرزوبوم بوده و رنگ‌های اشتری ،سرخ روناسی، قرمز قرمز دانه، پرطاووسی و بلوطی تیره است.

قالی، تابلو و کتابی زیبا و زنده است که دااستان زندگی مردم استان همدان را از زمانی که دین آنان میترا و مزدا پرستی بوده را تا به کنون روایت می‌کند.  

استان همدان دارای ۴۰ برند فرش دستبافت

آقایار فراشی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اظهار کرد: مشکل و چالش و گره کوری که درزمینهٔ  فرش دست‌بافت استان  با آن مواجه هستیم در رابطه با  فروش فرش بوده و برای تولید فرش دستبافت مشکل چندانی وجود ندارد و اگر فروش وجود داشته باشد هر مقدار فرش دستبافت که بازار نیاز باشد  نه در همدان بلکه در سراسر کشور تولید می‌شود.

نهاوند اولین شهر تولیدکننده نخ دستریس در استان

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان با اشاره به  اینکه توسط این شهرها در استان همدان نخ دستریس در حال تولید است و آمارهای تولید نخ دست ریس در این شهرها نسبتاً آمار خوبی است ،گفت:در سطح استان برای اولین بار این اقدام  در شهرستان نهاوند انجام‌گرفته چراکه این‌ شهرستان از پتانسیل و ظرفیت خوبی در بحث میزان بالای دام و تعداد بالای عشایر به نسبت دیگر شهرستان‌های استان برخوردار است.

فراشی بابیان اینکه استارت تولید نخ دست ریس در استان همدان زده‌شده و در حال اشاعه به دیگر شهرستان‌ها ازجمله  کبودرآهنگ و اسدآباد است، اظهار کرد:درزمینهٔ مرتفع کردن مشکلات فرش دستبافت استان راه درازی در پیش داریم که از این فضا خارج شویم و برای مرتفع شدن مشکلات حوزه فرش استان جلساتی برای چگونگی خروج از مشکلات و نیز استفاده از فرصت‌ها برگزارشده است .

اختصاص ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون اعتبار برای ترویج فرش استان همدان در سال جاری

وی فعالیت شهرستان  ملایر را نیز در بحث فرش در سال‌های اخیر مثبت ارزیابی کرد و  در ادامه از اختصاص ۷۰۰ تا ۸۰۰میلیون اعتبار برای ترویج فرش استان همدان در سال جاری خبر داد و گفت: با کمک فرمانداری همدان و  برخی از فرمانداری‌های سطح استان این میزان اعتبار از استانداری برای ترویج فرش استان اختصاص یافت  که فعلاً این اعتبار  تخصیص نیافته است.

فراشی اضافه کرد:تسهیلات قابل‌توجهی نیز با کمک اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش استان همدان اخذشده که از این میزان تسهیلات سهم بافندگان شهرستان همدان  ۲.۵میلیارد تومان است.

متن کامل خبر در سایت ایسنا به آدرس  https://www.isna.ir/news/1400081107795/ درج شده است.