اخبار

تحقق طرح مشاغل خانگی مستلزم نگاهی پیشبرنده و اجرایی است

تهران

۱۳۹۷/۰۱/۱۵

متن کامل خبر

 معاوت جهاددانشگاهی کشور و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با تأکید بر لزوم توجه به بحث اتصال بازار به عنوان فاز سوم طرح مشاغل خانگی، گفت: در اجرای طرح مشاغل خانگی با نگاهی پیشبرنده و اجرایی، بستر تحقق و به ثمر نشاندن فاز ۳ طرح در استان‌های پایلوت فراهم شود.

محمدصادق بیجندی امروز (شنبه ۱۴ بهمن) در جلسه طرح توسعه مشاغل خانگی استان کردستان که در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی کردستان و با حضور رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، اظهار کرد: امید است در راستای تحقق اهداف عالی انقلاب با استفاده از ظرفیت های موجود فضای امید و نشاط را بیش از پیش در جامعه گسترش داد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یکی از رویش های مبارک انقلاب اسلامی است که در عمر ۳۸ ساله خود خروجی های خوبی را داشته است، افزود: در حوزه آموزش و پژوهش به عنوان یکی از حوزه های مهم و اساسی در جهاددانشگاهی مورد تأکید است و بر این اساس در حال حاضر ۳ پژوهشکده، ۲۴ پژوهشگاه و ۱۴۰ گروه پژوهشی و ۱۲۰ گروه تخصصی توسط این نهاد در گستره کشور در حال ارائه خدمات هستند.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی مطرح است، گفت: جهاددانشگاهی دارای ۲ دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر، ۶ مؤسسه آموزشگاهی در ۶ نقطه کشور، ۴۸ مرکز علمی کاربردی، ۱۴۸ مرکز اموزشی تخصصی و فوق تخصصی است که می توان از این ظرفیت علمی در راستای تحقق طرح اشتغال بهره برد.

معاون جهاددانشگاهی با اذعان به اینکه جهاددانشگاهی نهاد عمومی غیر دولتی است، تعداد اعضای خدمت رسان این نهاد را هفت هزار جهادگر دانست و گفت: از این تعداد ۲۷۰۰ نفر دارای تحصیلات عالی در مقاطع ارشد و دکترا هستند.

بیجندی در ادامه با اشاره به اینکه طرح الگوی توسعه جدید مشاغل خانگی سال گذشته در دی ماه در ستاد مشاغل خانگی پیگیری و تصویب شد، اظهار کرد: این طرح یکی از طرح هایی است که می توان بدان امیدوار بود

وی اولین شرط تحقق این طرح را ایجاد همدلی، هم افزایی و وحدت دانست و افزود: طرح مشاغل خانگی یک الگو و پایلوت است که نیازمند چکش کاری و ارائه نظرات کارشناسی از جانب صاحبان فن و تخصص است.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، ضمن درخواست توجه ویژه به اجرای طرح مشاغل خانگی، ادامه داد: امید است که با اجرای این طرح در استان ها پایلوت، بتوان نتایج موفق این طرح را به سایر استان ها تعمیم داد.

وی با تأکید بر اینکه طرح مشاغل خانگی یک فعالیت مطالعاتی و پژوهشی انجام شده که دارای انعطاف پذیری خوبی است، خاطرنشان کرد: در فاز اجرایی طرح تلاش شود تا خلاءها و کاستی هایی که در حین اجرا خود را بروز خواهند داد، رفع و رجوع شود.

بیجندی با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان حلقه واسطه ای و تسهیل گر در این طرح حضور خواهد داشت، گفت:  جهاددانشگاهی به هیچ عنوان قصد دخالت نداشته و به عنوان سربازان جهادگر در کنار سایر دستگاه های اجرایی انجام وظیفه خواهد کرد.

وی در خصوص بحث اتصال بازار به عنوان فاز سوم طرح مشاغل خانگی، توضیح داد: با توجه به اینکه در بسیاری از طرح ها نگاه نظارتی، پایشی وجود ندارد، متأسفانه طرح در فاز اول و دوم مسکوت می ماند، بر این اساس تلاش می شود تا در اجرای طرح مشاغل خانگی با نگاهی پیشبرنده و اجرایی، موجب تحقق و به ثمر نشاندن فاز ۳ طرح در استان های پایلوت شویم.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، اجرای طرح مشاغل خانگی در ۳ فاز را به چرخ های یک ماشین مانند کرد و یادآور شد: همان گونه که تمامی چهارچرخ در حرکت کردن باید همسو، همپا و در یک راستا باشند، در اجرایی شدن طرح مشاغل خانگی نیز باید فاز ۱ و ۲ در بحث آموزش و مشاوره و نیازسنجی همسو و همراه با فاز سوم باشد.

وی در پایان ضمن تأکید بر بهره گیری از ظرفیت های بومی استان کردستان به عنوان استانی زرخیز و قهرمان پرور در مقوله طرح مشاغل خانگی، گفت: یکی از ظرفیت های موفق و کاربردی در سطح استان های پایلوت بحث آموزش به زبا ن های محلی است که می تواند تسهیل گر نیازهای آموزشی مناطق مختلف کشور باشد.