اخبار

فرش زنجان در راه عراق و آلمان

زنجان

۱۴۰۰/۰۸/۱۹

خلاصه خبر

مدیر فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: آذرماه امسال فرش زنجان در نمایشگاه‌هایی به میزبانی کشورهایی چون آلمان و عراق حضور خواهد داشت.


متن کامل خبر

سیدمحسن جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با صادرات فرش از زنجان، اظهار کرد: متولی پایانه صادراتی فرش زنجان، سازمان توسعه تجارت بوده و تا به امروز با نام پایانه صادراتی، فرش زنجان در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه فرش‌های استان زنجان در نمایشگاه سلیمانیه اربیل عراق با نام پایانه صادراتی زنجان به نمایش گذاشته شد، افزود: در آذرماه نیز نمایشگاهی در خارج از کشور برای نمایش و فروش فرش‌های زنجان برگزار می‌شود و اگر شرایط کرونایی مانع برگزاری نمایشگاه‌ها در خارج از کشور نباشد و حمایت‌های دولتی شکل گیرد، در کشور آلمان فرش‌های زنجان در نمایشگاهی عرضه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه آمار فرش‌بافان را نمی‌توان به صورت دقیق احصا کرد، ادامه داد: به دو دلیل شامل پراکندگی این صنف در کل استان و حضور فرش‌بافان فصلی نمی‌توان آمار دقیق فرش‌بافان را احصا کرد. حدود ۵۳ هزار نفر فرش‌بافی را بلد و در این حرفه فعالیت دارند که از این تعداد هنرمند ۳۳ هزار نفر به صورت مداوم به کار تولید فرش مشغول هستند.

مدیر فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان فرش‌بافان به سه دسته فرش‌بافان نیمه‌وقت، فصلی و دائمی تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: ۲۰ هزار نفر در استان زنجان به صورت فصلی به حرفه فرش‌بافی مشغول هستند. حدود ۱۰ سال است که در استان زنجان هیچ صادرکننده فرشی وجود ندارد.