اخبار

مشاور طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان عنوان کرد: برونسپاری ساخت بهترین راه برای تولید با حداقل ریسک

خوزستان

۱۴۰۰/۰۸/۱۹

خلاصه خبر

ششمین جلسه مشاوره پیشران حوزه تولید لباس بچگانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با موضوع مشاوره بازار و کاهش ریسک برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 18 آبان 1400 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح برای فاطمه طاهری فر مدیر تولیدی پوشاک بچگانه بیتاتن در محل مرکز آموزش شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
طاهری فر با بیان اینکه در حال حاضر تیراژ کار برای یک کارگاه بزرگ کم و برای کار در خانه زیاد است، نسبت به راه اندازی کارگاه تولیدی باتوجه به لزوم صرف هزینه بالا و ریسک اتلاف سرمایه ابراز تردید کرد و گفت: مشکلی که اکنون با آن مواجه هستم این است که با این تعداد مشتری و سفارش کار، برای راه اندازی کارگاه نمی توانم اقدام کنم و از سوی دیگر حجم سفارش برای کار در خانه هم بالاست و نمی دانم برای شروع کار به صورت تولیدی چگونه اقدام کنم.
علوی مشاور طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در پاسخ به این تولیدکننده اظهار کرد: در گام اول پیشنهاد می کنم به جای آنکه خودتان تولید کنید سفارش را بگیرید و به دیگران بدهید که آن را انجام دهند؛ به طور مثال با تولیدی های معتبر که این کار را انجام می دهند، قرارداد ببندید؛ کیفیت دوخت را هم با یکدیگر توافق کنید.
وی با رسم نمودار زنجیره ارزش، تصریح کرد: کمترین سود در این نمودار با حدود 7 الی 10 درصد به بخش ساخت مربوط است. به عبارت دیگر اگر قیمت یک ماژیک 1000 تومان باشد، 100 تومان از سود آن به سازنده می رسد و بقیه بین طراح، فروشنده و ... تقسیم می شود. به همین دلیل شرکت های بزرگ دنیا معمولا خودشان در ساخت ورود نمی کنند. اپل یک شرکت آمریکایی است اما محصولات آن در کجا ساخته می شود؟ چین. آدیداس یک برند آلمانی است ولی در مالزی، چین و تایلند تولید می شود. زیرا ساخت کار دشواری است و ارزش افزوده کمی دارد به همین دلیل شرکت های بزرگ دنیا ساخت را واگذار می کنند.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، تأکید کرد: اگر می دانید بازار چه چیزی می خواهد و خوب هم می توانید بفروشید، ساخت را به دیگران واگذار کنید زیرا حاشیه سود پایینی دارد. اصل سود در قسمت فروش است که حلقه آخر زنجیره ارزش است و با مشتری ارتباط مستقیم دارد. مشکل شما این است که نمی توانید ریسک راه اندازی کارگاه را بپذیرید و تولید در خانه هم برایتان مشکل است پس چرا نمی خواهید به قسمت فروش یا طراحی و تحقیق بروید و تمرکزتان را روی این بخش ها بگذارید.
علوی تأکید کرد: پیشنهادم به شما این است که برای آن که ریسک نکنید، فقط سفارش گیری را انجام دهید و دوخت را خودتان ورود نکنید. به جزئیات این مدل کاری فکر کنید که می خواهید همه کار یا بخشی از کار را واگذار کنید و برای اطمینان بیشتر با شرکت ها و تولیدی ها کار کنید و از آن ها کار را تحویل بگیرید. باید بدانید ساخت بخشی از تولید است و شما همان طور که چرخکار دارید و کار دوخت را آن ها برای شما انجام می دهند می توانید این فرآیند را به یک شرکت یا تولیدی بسپارید.
همچنین طاهری فر دغدغه خود در این خصوص را که در تولید پوشاک بچه ظرافت و کیفیت دوخت بسیارمهم است و نمی توانم برای واگذاری کار به هرکسی اعتماد کنم، مطرح کرد که علوی پاسخ داد: می توانید تمام پارامترهای مهم را در قالب یک چک لیست در قراردادتان ذکر کنید و به طور مثال بگویید در صورت رعایت تمام آن موارد کار را تحویل می گیرید و در غیر این صورت پولی پرداخت نمی کنید. این همان فرآیند کنترل کیفیت است و با آن می توان کیفیت دوخت را مدیریت کرد؛ اکنون بسیاری از شرکت ها همین کار را انجام می دهند.
وی خاطرنشان کرد: می توانید با تولیدی هایی که به شما تضمین می دهند کار کنید؛ همان طور که شما در سفارش گیری به کارفرما تضمین می دهید از تولیدی هایی که می خواهید با آن ها کار کنید هم تضمین بخواهید و با آن هایی که سواد، تخصص و تعهد لازم را دارند کار کنید. بنابراین یک مصوبه جلسه امروز تهیه چک لیست برای قرارداد برونسپاری است.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان عنوان کرد: می توانید برای تست و نمونه، با تعداد کم شروع کنید و به طور مثال 50 عدد از یک مدل لباس به تولیدی دیگری سفارش دوخت بدهید؛ یک قرارداد خوب هم تنظیم کنید و تمام موارد را در آن بیاورید تا بتوانید این ایده را با یک سرمایه اندک و در زمان کوتاه تست کنید در این صورت خودتان مطمئن می شوید که آیا می توانید سفارش کافی بگیرید و بعد می توانید این مدل را به مرور زمان توسعه دهید و بعد متوجه می شوید که به اندازه کافی بازار هست و خودتان تولید می کنید و یا بازار کافی وجود ندارد و همین مدل را به پیش می برید.
علوی با ذکر مثال اسنپ به عنوان یک آژانس تاکسی اینترنتی با درآمد چندمیلیاردی ماهانه و بدون داشتن یک تاکسی، گفت: یک مثال خوب از این مدل اسنپ است که راننده و تاکسی ندارد اما ماهانه چند میلیارد تومان درآمد دارد، در واقع بخش پرزحمت و کم سود کار را واگذار کرده و خود تنها به عنوان یک واسطه عمل می کند و سود اصلی را می برد.
وی ادامه داد: پس اگر تمرکزتان را روی فروش بگذارید و شما را بشناسند کم کم حجم کارتان بالا می رود. این مدل مبنای علمی دارد و در دنیا اثبات شده است ولی اصلا ساده نیست و زمان می برد. ریسک هم دارد ولی ریسک آن نسبت به کارهای دیگر کمتر است و اگر می خواهید کارتان را با حداقل ریسک توسعه دهید راهکار آن استفاده از این مدل است. در حال حاضر بسیاری از تولیدی ها مشکل بازاریابی و نیرو دارند و اگر بتوانید این مدل را پیاده سازی کنید و خوب نتیجه بگیرید، خیر و برکت آن برای همه خواهد بود.
 این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید مجدد بر اینکه تولید به این معنا نیست که خودتان حتما کار دوخت و دوز را انجام دهید، گفت: پس یک مدل کار از سفارش های موجودتان را انتخاب کنید و تعداد کمی مثلا 20 تا 30 عدد از آن را به کسی دیگر بدهید، شرایط همکاری و قیمت را نیز مشخص کنید. مدلی مشخص کنید که بتوانید با آن مذکره کنید به طوری که اگر همان پیشنهاد را به شما بدهند حاضر باشید بپذیرید و برمبنای آن مذاکره کنید. ما هم در تنظیم فرم ها و قرارداد به شما کمک می کنیم. ترس و تردید شما درست است و بهتر است اول به اندازه کافی مشتری بدست بیاورید تا بتوانید به یک ثبات برسید و بعد روی توسعه کار سرمایه گذاری کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.