اخبار

ارائه راهکار فروش به تولیدکننده فرش و گلیم ایذه: شناسنامه و داستان محصول خود را بسازید

خوزستان

۱۴۰۰/۰۸/۱۹

خلاصه خبر

اولین جلسه مشاوره تخصصی بازاریابی، فروش و قیمت گذاری برای پیشران حوزه فرش و گلیم طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 18 آبان 1400 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح برای گلی کیانی مدیر آموزشگاه قالیبافی نقش پردازان ماهر کیان و تولیدکننده قالی و گلیم به همراه دستیار وی امیررضا احمدی نسب از شهرستان ایذه در محل مرکز آموزش شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
کیانی در این جلسه با معرفی اجمالی از سابقه فعالیت های خود در حوزه فرش و گلیم و وضعیت فروش و درآمدزایی این مجموعه در بازار فعلی، گفت: سال هاست که در این زمینه کار می کنم و دوست داشتم کارم برند داشته باشد؛ نیروهای بسیارخوبی هم دارم، البته در شهرستان ایذه بافنده های خوبی وجود دارد. بیشترین دغدغه ام این است که بتوانم درآمدزایی خوبی داشته باشم تا افراد دیگری را که تمایل به همکاری با ما دارند هم بتوانم جذب کنم.
وی با بیان اینکه شاید بیش از 20، 30 نفر برای من کار کنند که به آن ها سفارش کار می دهم، افزود: با این حال آن چنان سرمایه ای نداریم که در اختیار کارآموزان قرار دهیم به همین دلیل اکنون بیشتر کارها در خانه انجام می شود و توان آن را ندارم که به آن ها سفارش تابلوفرش یا قالی بدهم زیرا سرمایه بالایی می خواهد.
این تولیدکننده فرش و گلیم ادامه داد: در حال حاضر بیشتر فروش ما در تهران است اما حجم آن به اندازه ای نیست که بتوانیم کارآموز جدید بگیریم، زیرا مواد اولیه و ابزار کار بسیار گران شده است.
همچنین دکتر علوی در این جلسه با بیان اینکه اگر فروش را بیشتر کنید می توانید به درآمدزایی بالاتری برسید و نیروهای بیشتری جذب کنید، در خصوص میزان فروش ماهانه این تولیدکننده سوال کرد که کیانی پاسخ داد: اکنون و در شرایط کرونا با 5، 6 نفر کار می کنم و سود ما شاید به یک میلیون تومان در ماه هم نرسد. اغلب سفارش ما در شرایط فعلی چوقا(لباس محلی بختیاری)، گلیم و شیردنگ است و شاید حداکثر 10 گلیم در ماه تولید کنیم که قیمت فروش بین 150 تا 180 هزار تومان است و هزینه نخ و مواد اولیه هم برای هر گلیم حدود 50 تا 60 هزار تومان و گاهی 70 هزار تومان می شود.
در ادامه کیانی درخصوص قیمت فروش به مصرف کننده نهایی در تهران، گفت: نمی دانم. شاید هرگلیم تا 300 هزار تومان هم به فروش برسد؛ هر بافنده در ماه یک یا 2 گلیم تولید می کند که مستلزم صرف زمانی حدود 7 تا 8 ساعت در روز است. آقای علوی این روند را نامطلوب خواند و تصریح کرد: با احتساب 20 درصد سود برای شما هر گلیم را باید چیزی حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان به فروش برسانید که این کار برای شما توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی در ادامه با بررسی قیمت گلیم در یکی از فروشگاه های معروف اینترنتی، گفت: به طور مثال یک گلیم 1.5 متر در یک متر بافت سوزنی با 38 درصد تخفیف، حدود 7.5 میلیون تومان و یا گلیم دیگری با ابعاد 2 متری و تخفیف 40 درصد حدود 9 میلیون قیمت خورده است؛ پس این برآورد ما درست بوده است. این نشان می دهد قیمت گذاری درستی برای محصول خود نداشته اید که کیانی پاسخ داد: گلیم سوزنی (رندباف) قیمت بسیار بالاتری دارد و قیمت گفته شده مربوط به گلیم های ساده است.
علوی حدود قیمتی گلیم های ساده در این فروشگاه را نیز بین 340 تا 750 برای گلیم های یک و 2 متری عنوان کرد و گفت: به عنوان مصوبه اول این جلسه پیشنهادم این است روی محصول درستی که باید کار کنید، فکر کنید و ببینید با صرف زمان یکسان چه محصولی برای شما بیشترین سودآوری را دارد؛ اگر گلیم سوزنی بهتر است در این حوزه ورود کنید و یا ممکن است ببینید تمرکز بر گیوه برای شما بهتر است.
وی افزود: دوم اینکه باید بتوانید بازاریابی اینترنتی برای محصول خود انجام دهید و محصول خود را به طور مستقیم به خریدار نهایی بفروشید زیرا به نظر می رسد در این بین واسطه ها بخش زیادی از سودتان را به خود اختصاص می دهند و در نهایت سود کمی به شما می رسد. در این خصوص پسر شما که احتمالا در کار با گوشی همراه راحت تر است می تواند بسیار به شما کمک کند. سعی کنید اول از سایت های شناخته شده شروع کنید و بعد فعالیت خود را به دیگر مکان- بازارها هم گسترش دهید. همچنین باید در عکاسی و تولید محتوا خودتان را قوی کنید. پس باید برای محصولاتتان بازاریابی کنید و در خصوص بازاریابی اینترنتی مطالعه داشته باشید.
این مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: بهترین گزینه برای شما این است که از طریق اینترنت مستقیم به خریدار نهایی وصل شوید و حتی به خارج از کشور بفروشید اما قبل از آن باید بتوانید در داخل کشور خیلی خوب بازاریابی و فروش را انجام دهید. پس در اینستاگرام پول دربیاورید و بعد که این کار را بلد شدید حتی می توانید آن را به دیگران هم یاد دهید و بابت این آموزش هم از آن ها پول بگیرید.
علوی البته این نکته را هم یادآور شد که درصورت مشارکت دیگر اعضای خانواده در کسب و کار خانگی باید حق الزحمه آن ها نیز پرداخت شود و افزود: البته پول را باید به ازای فروش محصول به آن ها بدهید. روی عکاسی هم مطالعه کنید، نورپردازی، ترکیب بندی و زاویه دید در عکاسی حرفه ی محصول بسیار مهم است و در این زمینه اطلاعات بسیار زیادی به طور مجانی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و اگر کمی در این خصوص مطالعه کنید شیوه کار دستتان می آید.
وی عنوان کرد: شما کار بسیار ارزشمندی را انجام می دهید و محصولات شما بدلیل دستباف بودن گران هستند. این محصولات سری دوزی نیست بلکه منحصر به فرد هستند و شاید از هر طرح و نقش، 2 ، سه محصول تولید کنید. بنابراین پیشنهاد و مصوبه سوم این است که روی طرح و نقش تان وقت بگذارید و طرح و نقش هایی را پیدا کنید که مشتری بیشتری دارد. در اینستاگرام و سایت های فروش اینترنتی بگردید و ببینید کالاهای گران تر که مشتری دارد کدام است، مشخصات، طرح، رنگ و ... آن چیست و اگر توان و دانش فنی تولید آن را دارید به همان سمت حرکت کنید و در غیر این صورت یاد بگیرید.
علوی به عنوان مصوبه چهارم به اهمیت شناسنامه داشتن محصولات در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: شناسنامه را باید خودتان برای محصول ایجاد کنید و باید برای آن داستان خودش را بسازید. زیرا مخاطب و مشتری صنایع دستی اغلب به خاص و منحصر به فرد بودن محصول و همچنین داستان آن توجه می کند و این مساله برایش اهمیت دارد. یادتان باشد صنایع دستی را هرکسی نمی خرد بلکه مشتری خاص خودش را می خواهد و کسی که می خواهد 15 میلیون تومان برای یک کالای صنایع دستی هزینه کند باید ابتدا با آن ارتباط عاطفی برقرار کند که آن را بخرد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان توضیح داد: شما لیوان یکبار مصرف را برای کاربرد آن می خرید ولی درباره فرش و گلیم این گونه نیست پس باید برای آن هویت درست کنید، داستان پردازی کنید و داستان آن را تعریف کنید. برای معرفی محصول یک بخش معمول و همیشگی مشخصات فنی آن مانند جنس، رنگ، بافت و ... است و بخش دیگر داستان آن یا همان هویت و شناسنامه محصول است. یادتان باشد که شما تنها محصول نمی فروشید بلکه هویت، عشق و زیبایی می فروشید پس به آن فکر کنید و برای آن تصویرسازی و داستان سرایی کنید.
علوی درخصوص سوال این تولیدکننده درباره برندسازی تأکید کرد: شما اول باید بتوانید درآمدزایی کنید؛ وقتی حجم فروش شما بالا رفت و مردم شما را بشناسند خود به خود برند خواهید شد.
 طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.