اخبار

تأمین بازار؛ گامی مهم در ایجاد اشتغال پایدار/بهره مندی بخش اعظم پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از تسهیلات

همدان

۱۴۰۰/۰۸/۲۳

خلاصه خبر

در حاشیه برگزاری نمایشگاه نمایشگاه دستاورد های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همدان در محل جهاد دانشگاهی، مصطفی قربانفر، معاون اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان اظهار کرد: در صورت تأمین بازار برای فعالان حوزه مشاغل خانگی، اشتغال پایدار نیز اتفاق خواهد افتاد.


متن کامل خبر

در حاشیه برگزاری نمایشگاه نمایشگاه دستاورد های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان همدان در محل جهاد دانشگاهی، مصطفی قربانفر، معاون اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: محصولات خوبی در حوزه فرش، چرم، سفال و سرامیک، کیک و شیرینی و ... به نمایش گذاشته شده است.

قربانفر با بیان اینکه محصولاتی که در این نمایشگاه در معرض نمایش عموم قرار گرفته بود کارهای بسیار خوب و متنوعی است گفت: متاسفانه به دلیل شرایط کرونا، امکان حضور  پیشرانان  بیشتری در این نمایشگاه وجود نداشت.

 وی با اشاره به اینکه اکثر پیشرانان حاضر در این نمایشگاه مشکلی در حوزه بازار نداشتند گفت: اکثر این افراد از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شده اند و همانطور که پیشتر نیز عنوان شد پشتیبانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اولویت دریافت وام هستند.

وی با اشاره به اینکه سهم عمده اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است گفت: بانوان همواره از ابتدا در حوزه مشاغل خانگی نقش و سهم بیشتری داشته اند چرا که فعالیت در این حوزه علاوه بر اشتغال برای بانوان، زمینه را برای انجام سایر فعالیت آنان نیز فراهم می کند.

قربانفر با اشاره به ضرورت سامان دهی مشاغل خانگی در حوزه مختلف عنوان کرد: خوشبختانه هر ساله از محل صندوق قرض الحسنه اعتباراتی در قالب وام و تسهیلات به پیشرانان و پشتیبانان مشاغل خانگی پرداخت می شود.

معاون اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: مهمترین مشکل در حوزه مشاغل خانگی، بازار است که در صورت عدم بازار مناسب برای پیشرانان، اشتغال پایدار نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: در صورت تأمین بازار  برای فعالان حوزه مشاغل خانگی، این بخش نیز  رشد و تقویت خواهد شد در همین راستا وزارت کار با همکاری جهاد دانشگاهی، در حال اجرای طرحی با عنوان طرح ملی مشاغل خانگی در 31 استان است.

قربانفر ابراز کرد: در راستای اجرای این طرح متقاضیان می توانند توسط پشتیبانان به بازار کار متصل شوند این قاعده برای افراد پیشران نیز صادق است چرا که این طرح فرصتی مناسب برای اتصال آنان به پیشرانان مطرح در سطح استان و کشور  و همچنین  عمده فروشان را فراهم خواهد نمود.

این مقام مسئول ادامه داد: در راستای اجرا این طرح، جهاد دانشگاهی در اولین گام اقدام به  آموزش و توانمند سازی متقاضیان نمود، گام بعدی  فراهم نمودن بازار کار برای این افراد است که برگزاری این نمایشگاه بستری مناسب جهت تحقق این مهم می باشد.

وی عنوان کرد: نمایشگاه هایی از این دست که محصولات حوزه مشاغل خانگی را در معرض نمایش می گذارد، دستاورد متقاضیان و نیروهای کار افراد پیشران است که از طریق این افراد در نمایشگاه به فروش می رسد که این همان اتصال به بازار است.

قربانفر با اشاره به اینکه یکی مسائلی که باید در راستای اجرای طرح به عنوان توجه شود، برند سازی و بسته بندی است گفت: در حوزه تولید محصولات چرم و سفال و سرامیک، مهترین خلا، عدم بسته بندی مناسب برای این محصولات می باشد.

معاون اشتغال اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان گفت : در حوزه چرم دوزی، علاوه بر بسته بندی در بخش طراحی محصولات نیز با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم که باید تلاش نمود تا آن را مرتفع نمود.

وی با اشاره به اینکه در قانون مشاغل خانگی، متأسفانه به بیمه افراد توجه خاصی نشده است گفت: در سال های اخیر برخی از رشته های صنایع دستی همچون قالی بافی تحت پوشش بیمه ارزان قیمت  قالیبافان قرار گرفته اند اما برای بسیاری از رشته ها همچون میناکاری، چرم دوزی، کیک و شیرینی پزی و ... بیمه ای وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل خاص استان نبوده و کشوری است ادامه داد:  امیدواریم در سال های آتی با در نظر گرفتن ردیف بودجه، اعتباری برای بیمه سایر رشته های مشاغل خانگی نیز در نظر گرفته شود.