اخبار

جهاددانشگاهی کردستان در طرح توسعه مشاغل خانگی ایفای نقش می‎کند

كردستان

۱۳۹۶/۱۱/۱۵

متن کامل خبر

در راستای اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی و با وجود آمار بالای بیکاری در کردستان، جهاددانشگاهی استان به عنوان نهاد تسهیل گر در ایجاد اشتغال ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در این طرح ایفای نقش می کند.

نشست طرح توسعه مشاغل خانگی استان کردستان با حضور دکتر محمدصادق بیجندی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش&#۸۲۰۶;آموختگان، مهناز امامدادی طارمی رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و چیا سهراب&#۸۲۰۶;نژاد رییس جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

مهناز امامدادی طارمی در این نشست که ۱۴ بهمن در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، با اشاره به این&#۸۲۰۶;که طرح توجه به مشاغل خرد و کوچک در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفت، اظهار کرد: در کشور ما این طرح از سال ۸۹ جنبه رسمی به خود گرفت و در سال ۹۲ ستاد مشاغل خانگی در هیأت وزیران پیگیری و دبیرخانه این ستاد راه اندازی شد.

وی با بیان این&#۸۲۰۶;که ضرورت توانمندسازی، ارایه مشاوره برای متقاضیان در ابتدا نیازسنجی شده است، افزود: مطالعات میدانی، مطالعات تطبیقی، بازدید از پروژه&#۸۲۰۶;ها و اعتبار سنجی صورت گرفته که بر ضرورت بازنگری و ایجاد یک سری تغییرات در مقوله مشاغل خانگی مورد تاکید است.

امامدادی طارمی گفت: شناسایی و بهره&#۸۲۰۶;گیری از ظرفیت های بخش خصوصی، اشخاص حقوقی و حقیقی در حوزه آموزش، اصلی ترین مرحله تعریف شده بوده که می تواند در فرآیند توسعه مشاغل خانگی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در فرآیند گذشته طرح اشتغال خانگی صرفاً خود طرح توسط دستگاه اجرایی بررسی می شد،  تصریح کرد: نکته شایان توجه در طرح جدید این است که خود متقاضی هم نیاز به ارزیابی و توان سنجی داشته تا بررسی شود که آیا فرد توانایی اجرایی کردن طرحی را که ارائه می دهد، داراست یا خیر.
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: در بحث آموزش، تلاش می شود آموزش هایی به صورت فشرده و در راستای اتصال متقاضیان به اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند، استانداردسازی، تیم سازی، شبکه سازی و اتصال آنان به بازار صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه پیرو تفاهم نامه منعقد شده بین دستگاه های ذیربط و پیگیری های صورت گرفته، بازدیدهای میدانی از استان های پایلوت در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بازدید و ارزیابی ها در راستای کمک کردن به بهتر اجرا شدن طرح، ارائه پیشنهادات و تبادل نظرات صورت خواهد پذیرفت.

امامدادی طارمی با ذکر این&#۸۲۰۶;که ظرفیت جمعیتی مشاغل خانگی پتانسیلی است که باید بدان توجه شود، گفت: در پشتیبانی از این افراد باید از صاحبان فن، متخصص و با تجربه که با بازار آشنایی دارند استفاده شود.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یادآور شد: امید است با  توسعه فعالیت های شبکه&#۸۲۰۶;ای و پشتیبانی به یمن اجرای این طرح شاهد موفقیت بیش از پیش این طرح باشیم.

در ادامه معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با تاکید بر لزوم توجه به بحث اتصال بازار به عنوان فاز سوم طرح مشاغل خانگی، گفت: امید است در راستای تحقق اهداف عالی انقلاب با استفاده از ظرفیت های موجود فضای امید و نشاط را بیش از پیش در جامعه گسترش داد.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی یکی از رویش های مبارک انقلاب اسلامی است که در عمر ۳۸ ساله خود خروجی های خوبی را داشته است، افزود: در حوزه آموزش و پژوهش به عنوان یکی از حوزه های مهم و اساسی در جهاددانشگاهی مورد تاکید است و بر این اساس در حال حاضر ۳ پژوهشکده، ۲۴ پژوهشگاه و ۱۴۰ گروه پژوهشی و ۱۲۰ گروه تخصصی توسط این نهاد در گستره کشور در حال ارایه خدمات هستند.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، با بیان این&#۸۲۰۶;که در حوزه فرهنگی نیز با توجه به این&#۸۲۰۶;که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی مطرح است، گفت: جهاددانشگاهی دارای ۲ دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر، ۶ موسسه آموزش عالی در ۶ نقطه کشور، ۴۸ مرکز علمی کاربردی، ۱۴۸ مرکز اموزشی تخصصی و فوق تخصصی است که می توان از این ظرفیت علمی در راستای تحقق طرح اشتغال بهره برد.

معاون جهاددانشگاهی با اذعان به این&#۸۲۰۶;که جهاددانشگاهی نهاد عمومی غیر دولتی است، تعداد اعضای خدمت رسان این نهاد را هفت هزار جهادگر دانست و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دارای تحصیلات عالی در مقاطع ارشد و دکترا هستند.

دکتر بیجندی با اشاره به این&#۸۲۰۶;که طرح الگوی توسعه جدید مشاغل خانگی دی ماه سال گذشته در ستاد مشاغل خانگی پیگیری و تصویب شد، اظهار کرد: این طرح یکی از طرح هایی است که می توان بدان امیدوار بود

وی اولین شرط تحقق این طرح را ایجاد همدلی، هم افزایی و وحدت دانست و افزود: طرح مشاغل خانگی یک الگو و پایلوت است که نیازمند چکش کاری و ارائه نظرات کارشناسی از جانب صاحبان فن و تخصص است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، ضمن درخواست توجه ویژه به اجرای طرح مشاغل خانگی، ادامه داد: امید است که با اجرای این طرح در استان ها پایلوت، بتوان نتایج موفق این طرح را به سایر استان ها تعمیم داد.

دکتر بیجندی با تاکید بر این&#۸۲۰۶;که جهاددانشگاهی به عنوان حلقه واسطه ای و تسهیل گر در این طرح حضور خواهد داشت، گفت: جهاددانشگاهی به هیچ عنوان قصد دخالت نداشته و به عنوان سربازان جهادگر در کنار سایر دستگاه های اجرایی انجام وظیفه خواهد کرد.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، اجرای طرح مشاغل خانگی در ۳ فاز را به چرخ های یک ماشین مانند کرد و یادآور شد: همان گونه که تمامی چهارچرخ در حرکت کردن باید همسو، همپا و در یک راستا باشند، در اجرایی شدن طرح مشاغل خانگی نیز باید فاز ۱ و ۲ در بحث آموزش و مشاوره و نیازسنجی هم&#۸۲۰۶;سو و همراه با فاز سوم باشد.

وی در پایان ضمن تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های بومی استان کردستان به عنوان استانی زرخیز و قهرمان پرور در مقوله طرح مشاغل خانگی، گفت: یکی از ظرفیت های موفق و کاربردی در سطح استان های پایلوت بحث آموزش به زبا ن های محلی است که می تواند تسهیل گر نیازهای آموزشی مناطق مختلف کشور باشد.

رییس جهاددانشگاهی کردستان:
طرح مشاغل خانگی مورد توجه جدی مسوولان استان قرار گیرد

رییس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به اهمیت طرح مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال پایدار گفت: در این راستا و با وجود آمار بالای بیکاری در استان، جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل گر در ایجاد اشتغال ۲۶۰۰ شغل در طرح مشاغل خانگی ایفای نقش می کند.

سهراب نژاد با اشاره به جلسات هماهنگی و برنامه ریزی شورای معاونان جهاد دانشگاهی و تشکیل ستاد اجرایی طرح الگوی توسعه جدید مشاغل خانگی در استان بیان کرد: در این راستا برای تمام شهرستان های استان افرادی به عنوان کارشناس تعیین کرده ایم که این افراد رابطان ما و متقاضیان هستند .

رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به برگزاری میزگردهای تخصصی با هدف شناسایی ظرفیت و مزیت های استان با رویکرد گفتمان سازی مشاغل خانگی افزود: این میزگردها در خبرگزاری های ایسنا و ایکنا با حضور مسوولان استانی و کارشناسان صاحب نظر برگزار شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۴۰ کد رشته در بحث مشاغل خانگی در سامانه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در این راستا هدف گذاری ما در فاز اول استخراج کد رشته&#۸۲۰۶;هایی براساس ظرفیت های استان بوده است.

وی آموزش و توانمندسازی متقاضیان را فاز دوم اجرای این طرح دانست و اعلام کرد: اتصال به بازار فاز سوم طرح مشاغل خانگی است که در این راستا بنا داریم از تمام پتانسیل های کشوری و استانی استفاده کنیم.

رییس جهاددانشگاهی کردستان اعلام کرد: مشاغل خانگی مختص به جهاددانشگاهی یا دستگاه خاصی نیست و این طرح یک خدمت بزرگی است که اگر بتوانیم زمینه اشتغال پایدار دو هزار و ۶۰۰ نفر را فراهم کنیم کار بزرگی را انجام داده ایم.

وی در پایان یادآور شد: ما آمادگی کامل برای راهنمایی و ارایه ایده، نظرات و حمایت های همه دستگاه های اجرایی استان کردستان برای اجرای هرچه بهتر طرح مشاغل خانگی در استان را داریم.

در ادامه جلسه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اعلام کرد: با توجه به ظرفیت، توانایی و تعداد بیکاران کردستانی، ۲ هزار و ۶۰۰ نفر برای این استان سهمیه اختصاص داده شده است.

وی افزود: در راستای تحقق این مهم باید مشکلات اجرایی دیده، اجرایی شناسایی و اجرایی حل شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه طرح هایی اجرایی باید از کالبد مفاهیمی همچون تفاهم نامه، مصوب شد و اجرا شود خارج شود، گفت: باید تلاش کرد تا طرح های تشریح شده با هم افزایی سایر ارگان&#۸۲۰۶;ها و سازمان&#۸۲۰۶;های ذی&#۸۲۰۶;صلاح اجرایی شود.

وی جهاددانشگاهی را یکی از نهادهای تاثیرگذار در زمینه اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با ظرفیت علمی و پژوهشی که دارد بستر و ظرفیتی است که در مقوله ایجاد اشتغال پایدار نباید از آن غفلت کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در پایان خواستار تقویت، حمایت و گسترش مشاغل خانگی در استان شد و یادآوری کرد: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های کردستان در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی و هم&#۸۲۰۶;چنین با توجه به درصد بیکاری بالا در سطح استان انتظار داریم که سهم کردستان از اشتغال فراگیر افزایش یابد.