اخبار

حمایت از ۹۳ زن سرپرست خانوار خراسان شمالی در طرح توسعه مشاغل خانگی

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۸/۲۵

خلاصه خبر

معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی خراسان شمالی از حمایت از ۹۳ زن سرپرست خانوار در قالب اجرای «طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» در استان خبر داد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی، حسن خوش‌صفا  در گفت وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه کشور توانمندسازی و کاهش آسیب های اجتماعی زنان سرپرست خانوار بر اساس همکاری های بین دستگاهی تصویب شده است.
وی افزود: یکی از موضوعات مورد توجه در مورد زنان سرپرست خانوار، پرداختن به مباحث اقتصادی و معیشتی آنها در قالب اجرای «طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» است.
وی ادامه داد: این طرح بر اساس مبادله موافقتنامه همکاری سه جانبه مابین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان کارفرما، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر و جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای و تسهیلگر در کشور به اجرا در آمده است که در طرح مذکور ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار و در استان خراسان شمالی ۹۳ نفر مورد حمایت این طرح قرار گرفته اند.
خوش صفا گفت: این طرح با هدف ارتقای کمی و کیفی محصول، استانداردسازی و توسعه بازار با انجام مراحل شناسایی مزیت ها و فرصت های استانی، توانمندسازی، ایجاد شبکه و اتصال به بازار در قالب پایدار سازی کسب و کار متقاضیان مشاغل خانگی در بازارهای منطقه ای، ملی و بین المللی صورت پذیرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند با لحاظ کردن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهر و روستا، در مرحله شناسایی مزیت ها و فرصت های استانی مواردی همچون تولید پوشاک، پرورش گل های زینتی، پرورش قارچ خوراکی، پرورش دام سبک، دست بافته های داری، نساجی سنتی، سفال، عروسک سازی، نوغانداری، خشک کردن و بسته بندی میوه های خشک، پخت انواع نان و غذاهای محلی، تولید ترشیجات و شوریجات، تولید محصولات صنایع دستی چرمی، رودوزی های سنتی، برنامه نویسی، مترجمی زبان انگلیسی و گرافیک رایانه ای از جمله مهمترین رسته های شغلی در زمینه مشاغل خانگی محسوب می شوند.
وی افزود: پس از آغاز طرح مذکور، زنان سرپرست خانوار استان در زمینه های دست بافته های داری، تولید پوشاک، نساجی سنتی و گلدوزی متقاضی مشاغل خانگی بودند.
خوش صفا گفت: در این طرح پیشرانان بخش خصوصی نقش محوری دارند و تامین مواد اولیه، تامین تجهیزات مورد نیاز و خرید محصولات تولید شده توسط متقاضیان مشاغل خانگی را برعهده دارند که برندهای استانی بخش خصوصی با عناوین آرشید، تکین پوشاک و سیمین بر در زمینه تولید پوشاک، نقش الست و آقاخان در زمینه دست بافته های داری، کاوه روئین(نخیران) در زمینه دست بافته های داری، دوزیبا در زمینه گلدوزی و کمان در زمینه محصولات صنایع دستی چرمی در این طرح همکاری دارند.
وی با بیان اینکه شناسایی و ثبت نام متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه inhb.ir انجام می شود، ادامه داد: ارائه محصولات در نمایشگاه های استانی و ملی و فروشگاه های مجازی از جمله اقدامات موثر در کمک به توسعه بازار و فروش محصولات در حوزه مشاغل خانگی است که در صورت همکاری بیش از پیش بین دستگاهی شاهد رونق در سایر زمینه های شغلی دارای مزیت در حوزه مشاغل خانگی خواهیم بود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان شمالی، وی همچنین گفت: در این طرح در خراسان شمالی، جهاددانشگاهی استان به عنوان نهاد توسعه‌ای و مجری طرح، دفتر امور بانوان استانداری به عنوان کارفرما، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر و سایر دستگاه های استانی شامل بهزیستی، انجمن حمایت از زندانیان، دفاتر تسهیلگری مناطق کم برخوردار شهر بجنورد، ستاد مبارزه با مواد مخدر و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان همکار طرح مشارکت داشته اند.