اخبار

۴۰۰ نیروی مشاور و تسهیل گر مشاغل خانگی تا پایان سال آموزش خواهند دید

تهران

۱۳۹۶/۱۱/۱۴

متن کامل خبر

 رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی در نشست راهبردی طرح الگوی جدید توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی در استان از آموزش ۴۰۰ نیروی مشاور و تسهیل گر مشاغل خانگی از اسفند ماه سال جاری در کشور خبر داد.

دکتر محمدصادق بیجندی در نشست راهبردی طرح الگوی جدید توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی در استان که در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاددانشگاهی ارومیه برگزار شد با اعلام این خبر افزود: بر اساس تعهد جهاددانشگاهی موظف است به ازای هر ۵۰ نفر متقاضی یک مشاور و تسهیل گر تربیت کند تا ضمن مشاوره به افراد متقاضی رصد کننده طرح ها قبل، حین و بعد از اجرای طرح ها تا رسیدن به اشتغال پایدار باشند.

وی این تفکر را که تزریق اعتبار به ایجاد اشتغال منجر می شود را تفکری غلط توصیف و خاطرنشان کرد: در دنیای امروز اولویت اول و اصلی در تولید محصول یا ارایه خدمات به ویژه در بخش مشاغل خانگی، موضوع اتصال به بازار و شناسایی نیازهای بازار مصرف است.

وی برند سازی محصولات تولیدی در حوزه مشاغل خانگی را یکی از حلقه های مفقوده برای اتصال هرچه بهتر این محصولات به بازار فروش عنوان کرد و افزود: امروز در سطح کشور به غیر از اپلیکیشن مامان پز هیچ برند دیگری در مشاغل خانگی نداریم و باید با توجه ویژه به این موضوع روند اتصال به بازار را در حوزه مشاغل خانگی سرعت بخشیم.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی آموزش و توانمندسازی را در بخش مشاغل خانگی به عنوان مرحله دوم  این طرح فرآیندی ۳ مرحله ای توصیف کرد و گفت: آموزش های حوزه مشاغل خانگی از آموزش های پایه شروع شده و به صورت آموزش های مهارت پایه و مهارت تخصصی ادامه می یابد که همه این آموزش ها بر بستر آموزش مجازی درقالب کلیپ های آموزشی و برای اولین بار به ۴ زبان فارسی، ترکی، لری و کردی  صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از پایه های اساسی الگوی جدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را مطالعات علمی تشکیل می دهد خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است بدون انجام پژوهش و مطالعه علمی و دقیق هیچ کاری در هیچ جای دنیا جواب نخواهد داد و لذا در الگوی جدید، طرح به صورت مرحله به مرحله و با مطالعات علمی شروع شده، ادامه یافته و اجرایی خواهد شد.

دکتر بیجندی با تاکید بر اینکه نگاه از بالا به پایین در کشور باید اصلاح شود اظهار کرد: نیروی کار در استان ها و شهرستان ها سرمایه اصلی کشور هستند و دارای دانش، مهارت و ظرفیت های لازم برای توسعه مشاغل خانگی هستند و باید با تمام توان و ظرفیت خود یاریگر مراجع بالادستی باشند.

وی با بیان اینکه توسعه مشاغل خانگی باید بر بستر  IT و  ICT محقق شود افزود: ایران اسلامی سومین کشور تولید کننده مهندسی در دنیا و یکی از پیشتازان عرصه IT بوده و زیرساخت های این امر در کشور کاملا فراهم است و میتوان با استفاده از ظرفیت های حوزه IT زمینه ایجاد شغل های متعددی را در کشور به صورت پایدار فراهم کنیم.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان  کشور همچنین از افتتاح پارک ملی علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در کشور در ۲۵ بهمن ماه خبر داد و افزود: خلا این پارک علم وفناوری در این حوزه در کشور به خوبی به چشم می خورد که با افتتاح رسمی این پارک که گستره ملی دارد خلا های حوزه فرهنگی تا حدودی رفع شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ مرکز رشد در سطح کشور، مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی را یکی از مراکز موفق کشور عنوان کرد و افزود: از پتانسیل های این مرکز می توان به عنوان یک مرکز تخصصی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه نیز استفاده کرد.

جهاددانشگاهی در شناسایی افراد توانمند در حوزه مشاغل خانگی نقش اساسی دارد

همچنین مهناز امامدادی رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور، دراین نشست با اشاره بر اینکه ۶۲ درصد اشتغال ایجاد شده در بخش مشاغل خانگی در سال جاری را فعالیتهای پشتیبان تشکیل می دهند افزود: تعداد افراد تحت پوشش مشاغل پشتیبان از ۲۰۹ نفر در سال ۹۲ به ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.

امامدادی با بیان اینکه در سال جاری ۱۵ درصد فعالیت ها در بخش مشاغل خانگی را فعالیت های پشتیبان تشکیل می دهند بر لزوم ترویج فعالیت پشتیبان ها در بخش مشاغل خانگی تاکید و خاطر نشان کرد: علت اصلی ناپایداری مشاغل در حوزه مشاغل خانگی فردی، عدم اشرف و شناخت بازار است که  می توان با اجرای طرح حمایت از پشتیبان های مشاغل خانگی این نقاط ضعف را پوشش داد.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور با تاکید بر اینکه باید نگاه و تعریف ما از مشاغل خانگی اصلاح شود تصریح کرد: در کشور ما تولید در خانه بعنوان تعریف مشاغل خانگی مورد تاکید است و این نیز موجب محدود شدن حوزه مشاغل خانگی می شود و بسیاری از مشاغل نظیر آرایشگری، نگهداری از سالمندان و... در تعریف ما جزء مشاغل خانگی نمی گنجد و لذا برای توسعه چرخ اشتغال خانگی در کشور باید نگاه ها به این حوزه تغییر یابد.

وی انعطاف پذیری را از مهم ترین ویژگی طرح های پایلوت عنوان کرد و افزود: موضوع مشاغل خانگی از سال۸۹ به صورت رسمی در کشور مطرح شد که در طی سال های نخست به دلیل کم توجهی به برخی موضوعات از جمله شبکه سازی، اتصال به بازار و توانمندسازی طرح به نتایج مطلوبی دست نیافت.

امامدادی ادامه داد: در الگوی جدید و طرح پایلوت سعی داریم با دریافت نظرات کارشناسی و علمی ضمن اعمال بازنگری های لازم و پر کردن خلا های طرح قبلی، قسمتی از مشکلات اشتغال کشور را با رواج و توسعه مشاغل خانگی رفع کنیم.   

وی خاطرنشان کرد: طرح الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی در مرحله نخست بصورت پایلوت در ۸ استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، کرمانشاه، لرستان آغاز شده است که با ارزیابی، دریافت بازخورد و رفع نواقصات طرح در دیگر استان ها نیز اجرایی خواهد شد.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور با بیان اینکه جهاددانشگاهی در شناسایی افراد حقیقی و حقوقی توانمند، کارآفرین و نقش آفرین در حوزه مشاغل خانگی نقش اساسی دارد و منابع انسانی مستعد،توانمند و ماهر را از سرمایه های اصلی هر منطقه عنوان کرد و افزود: بر خلاف طرح قبلی، در توسعه مشاغل خانگی با الگوی جدید همه دستگاههای متولی امر باید ظرفیت های استان در این زمینه را شناسایی کنند و از توانمندی های این افراد در توسعه و راه اندازی چرخ مشاغل خانگی استفاده شود.

همچنین در ادامه این نشست ولی عاقلی، رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از شناسایی ۹۱ رشته شغلی مستعد برای توسعه مشاغل خانگی در استان خبر داد و افزود: ۲۹ رشته صنایع دستی در استان فعال هستند که در الگوی جدید برای توسعه مشاغل خانگی استان ۹۱ رشته مستعد در زمینه های مختلف شناسایی شده است و در راستای این طرح آموزش، توانمندسازی و اطلاع رسانی برای ایجاد شغل های پایدار در رشته های شناسایی شده اقدام خواهد شد.

عاقلی در خصوص اقدامات انجام شده در قالب فاز اول الگوی جدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان با اشاره بر فراهم سازی مقدمات طرح از سه ماه گذشته خاطرنشان کرد: تشکیل جلسات شورای علمی، شوررای راهبری و هماهنگی، تشکیل دبیر خانه اجرایی و کارگروه کارشناسی، برگزاری جلسات هماهنگی و امضای تفاهم نامه های همکاری با نهاد ها و سازمان های مختلف، شناسایی بنگاه های پشتیبان مستعد و مراکز آموزشی فعال در حوزه مشاغل خانگی از جمله اقدامات انجام گرفته توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با همکاری نهاد ها و دستگاههای اجرایی استان است.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ضعف در تحقیق و توسعه را یکی از مشکلات اساسی استان و حتی کشور در حوزه مشاغل خانگی دانست و تصریح کرد: وجود مراکز تحقیق و توسعه مشاغل خانگی می تواند نقش اساسی در یافتن حلقه های مفقوده این طرح برای اتصال به بازار محصولات و ایجاد اشتغال پایدار داشته باشد.

وی همچنین انجام آمایش سرزمینی در حوزه مشاغل خانگی به تفکیک شهرستان ها را از جمله اقدامات لازم برای موفقیت طرح حاضر عنوان کرد و افزود: فراهم سازی اطلاعات تکمیلی از طریق آمایش و شناسایی پتانسیل ها، چالش ها و فرصت های استان ها می تواند روند دستیابی به اهداف طرح را سرعت بخشد.

عاقلی عدم رغبت دانشگاهیان و فارغ التحصیلان به اشتغال در این حوزه را از دیگر معضلات طرح توسعه مشاغل خانگی عنوان و خاطرنشان کرد: با آگاه سازی و ارائه مشاوره های شغلی به این اقشار می توان به ایجاد فرصت های شغلی در بخش های نوین همچون IT و ICT و حوزه دانش بنیان پرداخت که فرصت ها و ظرفیت های اشتغال زایی بالایی نیز می توانند برای استان داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در الگوی جدید مشاغل خانگی برخلاف الگوی قبلی باید توجه به بازاریابی و فروش محصولات در اولویت اول قرار گیرد خطرنشان کرد: باید با مهندسی معکوس ابتدا به ارزیابی از تقاضای بازار مصرف محصولات بپردازیم و سپس طرح ها و ایده ها را در راستای نیازهای بازار تقاضا هدایت کنیم.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت حضور پررنگ بنگاه های پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی تصریح کرد: هدایت تسهیلات بانکی به صورتی که حداقل ۵۰ درصد به شناسایی، توسعه، ترویج و حمایت از بنگاه های پشتیبان اختصاص یابد از ملزومات موفقیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با الگوی جدید است.

وی در ادامه عدم وجود اهرم های اجرایی قوی، ضعف نظارتی دستگاه ها بر محل هزینه کرد تسهیلات ارایه شده، عدم شبکه سازی و بازاریابی مناسب و بی توجهی به نیازهای بازار مصرف، طولانی بودن روند اعطای تسهیلات، عدم وجود توجه شایسته به طرح های ستاره دار و نیز مشکلات مالیاتی و نبود پوشش بیمه ای مناسب را از جمله مشکلات طرح قبلی در آذربایجان غربی دانست.

عاقلی با اشاره بر اینکه ۱۳ دستگاه اجرایی استان مستقیما با طرح توسعه مشاغل خانگی درگیر هستند، همکاری، هماهنگی و انسجام همه این دستگاه ها را برای اجرای موفق این طرح و سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی مشاغل خانگی در استان لازم دانست و تصریح کرد: امیدواریم با هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر دستگاه های استان مشکلات طرح قبلی رفع شود تا طرح جدید بازدهی مناسبی را برای استان داشته باشد. و قسمتی از مشکلات اشتغال استان را با ایجاد اشتغال پایدار حل کند.