اخبار

جایگاه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیلگر

تهران

۱۳۹۶/۱۰/۱۲

متن کامل خبر

دکتر بیجندی در خصوص ضرورت تمرکز بر فعالیت های علمی و تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه مشاغل خانگی اظهار داشت علی رغم مطالعات زیادی که در کشور در حوزه مشاغل خانگی صورت پذیرفته ولی این مطالعات به طور منسجم و متمرکز در یک جا گردآوری نشده است و اطلاع رسانی درستی به متقاضیان صورت نپذیرفته است

دکتر بیجندی در ابتدای این برنامه رادیویی به تعریف مشاغل خانگی با اشاره به قانون مصوب مجلس پرداخته و اعلام داشتند که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای ، واسطه ای و تسهیلگر در این خصوص با وزارت کار همکاری های خوبی را آغاز کرده است. ایشان در خصوص نقش و جایگاه مشاغل خانگی به عنوان یکی از ابزارهای سریع برای حل مشکل اشتغال کشور اظهار داشتند که برای ایجاد هر شغل در حوزه های مختلف باید بسترهای زیادی ایجاد کرد ولی در مشاغل خانگی بسترها به خوبی فراهم است و فقط نیازمند یک برنامه ریزی بین سازمانی و بین دستگاهی لازم دارد. بنابراین می توانیم اینگونه ادعا کنیم که با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای مختلفی که در حوزه مشاغل خانگی در کشور داریم تحقق این مهم به راحتی امکان پذیر است زیرا  هر منطقه در کشور یک ویژگی منحصر به فرد در حوزه مشاغل خانگی دارد.

دکتر بیجندی در خصوص ضرورت تمرکز بر فعالیت های علمی و تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه مشاغل خانگی اظهار داشت علی رغم مطالعات زیادی که در کشور در حوزه مشاغل خانگی صورت پذیرفته ولی این مطالعات به طور منسجم و متمرکز در یک جا گردآوری نشده است و اطلاع رسانی درستی به متقاضیان صورت نپذیرفته است.

وی همچنین به ضرورت توجه به برندسازی و استانداردسازی محصولات و تولیدات مشاغل خانگی اشاره نموده و اظهار داشت، اگر موفقیتی در مشاغل خانگی درخصوص برندسازی مشاهده می شود به دلیل وجود افراد خلاق  و نوآور هست که با کمک سایر افراد خلاق و با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات اتفاقات خوبی را رقم زدند و این اتفاقات خوب زمانی می تواند تکثیر شده و تداوم داشته باشد  که دستگاه های ذی ربط و مسئول کار خود را به خوبی انجام دهند.

جهاد دانشگاهی در فرایند پیاده سازی اجرایی الگوی جدید ساماندهی مشاغل خانگی در هشت استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان و لرستان که به صورت پایلوت انجام می شود ابتدا اقدام به ظرفیت سنجی، استعدادسنجی با توجه مزیت های استانی نموده است. نکته ای که در حال حاضر می توان به آن اشاره کرد ضعف برقراری ارتباط و هم افزایی بین دستگاه ها و سازمان های استان و حتی شهرستان ها است. وی در ادامه بیان داشت ما بر این اعتقادیم که توسعه و رونق مشاغل خانگی در بستر هم افزایی و هم اندیشی همه دستگاهای متولی و مجری امکان پذیر بوده و به ثمر خواهد نشست.

معاون جهاد دانشگاهی در ادامه گفتگو در برنامه ضرب سکه افزودند که فاز یک طرح الگوی جدید ساماندهی مشاغل خانگی در شرف اتمام بوده و ان شالله در آینده نزدیک نتایج مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه خواهد شد. وی همچنین به نقش و جایگاه یک نهاد توسعه ای در اجرای این طرح اشاره کرده و از آن بعنوان یک مزیت در جمع آوری اطلاعات و برقراری خوب بین دستگاه ها نام برد.

دکتر بیجندی درخصوص نقش و جایگاه جهاد دانشگاهی در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی در استان های پایلوت اظهار داشتند، پیشنهاد می کنیم افرادی که در مشاغل خانگی فعال بوده و یا افراد جدیدی که می خواهند به این طرح جدیدا ورود پیدا کنند به منظور بهرمندی از آموزش ها و مشاوره های لازم، به واحد های استانی جهاد دانشگاهی مراجعه نمایند. همکاران ما پس از بررسی طرح ها و یا فعالیت های انجام شده ضمن ارائه مشاوره و آموزش های لازم،  متقاضیان علاقه مند را به دستگاه های مرتبط با حوزه کاری مرتبط می نمایند. امید داریم در صورت تحقق درست این بخش شاهد  شروع یک شغل خانگی، قابل اجرا و پایدار باشیم. زیرا در بحث مشاغل خانگی ، پایداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است .

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان در خصوص امنیت و پایداری مشاغل خانگی به مواردی همچون ضرورت آموزشهای لازم، تغییر و اصلاح نگرش به مشاغل خانگی، شبکه سازی درست و تعیین پشتیبان مناسب اشاره نموده و لازمه تحقق و رونق مشاغل خانگی را توجه به اکوسیستم بیان کردند. در ادامه ایشان به نقش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT-ICT) در اعتماد سازی مردم به این مشاغل اشاره کردند.

معاون جهاد دانشگاهی در ادامه به موضوع اطمینان و امنیت در بحث برندسازی در حوزه تولیدات مشاغل خانگی پرداخته و اظهار داشتند، وقتی برندسازی به معنای واقعی شکل می گیرد که در مشاغل خانگی آموزش و مشاوره، فرایندهای تولید و بسته بندی، تحویل به بازار و مشتری، پشتیبانی و خدمات پس از فروش را جدی بگیریم .وی در ادامه افزود برای اینکه مشاغل خانگی موفق باشند، هم باید کسب و کار با مشتری Business To Customer (B To C) و هم کسب و کار با کسب و کار دیگر Business-to-business و هم کسب و کار با مشاغل دولتی اتصال کسب و کار با دولت Business To Government  (B to G)  جدی گرفته شود . وی همچنین به اهمیت شبکه سازی  و تیم سازی در مشاغل خانگی اشاره کرده و اعلام کرد در مشاغل خانگی باید به شبکه سازی و تیم سازی توجه ویژه ای شود، زیرا ورود و اتصال به بازار با استفاده از تمام ابزارها محقق می شود  بویژه پاسخ گو بودن در قبال مشتری.

دکتر بیجندی در انتها به راهکارهای جدیدی که در طرح اجرایی الگوی جدید ساماندهی مشاغل خانگی ارائه خواهد شد اشاره نموده و اظهار امیدواری نمودند با تحقق کامل طرح شاهد حذف و یا کاهش تصدی گری دولت و استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه مشاغل خانگی باشیم. ضمنا ایشان به جذب حدود ۴۰۰ نفر از دانش آموختگان  بعنوان مشاور در این طرح اشاره نمودند که پس از  طی فرایندهای مربوط به کمک متقاضیان خواهند آمد.