اخبار

شناسایی رشته‌های مزیت‌دار خراسان‌جنوبی؛ حلقه‌ی مفقوده حمایت از مشاغل خانگی

خراسان جنوبي

۱۳۹۶/۱۰/۰۲

متن کامل خبر

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی استان گفت: شناسایی رشته‌های مزیت‌دار خراسان‌جنوبی یکی از حلقه‌های مفقوده حمایت از مشاغل خانگی است.

مجتبی ابراهیمی مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی استان ۲۷ آذرماه در نشست طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که با حضور مدیر و کادر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی جهاددانشگاهی و برخی از مدیران کاریابی های بیرجند برگزار شد، گفت: الگوی توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی به صورت پایلوت در هشت استان اجرایی می شود.

وی با اشاره به این که شناسایی رشته های مزیت دار خراسان جنوبی یکی از حلقه های مفقوده حمایت از مشاغل خانگی است، اظهار کرد: در الگوی توسعه مشاغل خانگی در گام اول به دنبال شناسایی رشته های مزیت دار استان با همکاری کارآفرینان و صاحب نظران هستیم.

مدیر دفتر تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: در شناسایی رشته های مزیت دار مؤلفه هایی چون امکان وجود بازار فرامحلی و توانمندسازی اتصال به بازار بسیار حایز اهمیت است.

همچنین در این جلسه چمنی، مدیر کاریابی کارآفرین گفت: مدارک دانشگاهی باید نشانی از توانایی و علم صاحب مدرک داشته باشد در حالی که در شرایط فعلی گاه این گونه نیست و نمی توان بر حسب مدرک دانشگاهی اطمینان به توانایی فرد داشت.

وی اظهار کرد: اگر برخی از کشورها چون چین توانستند به رشد اقتصادی دست بیابند به خاطر توجه و حمایت از مشاغل خانگی بوده است.

چمنی یادآور شد: در حال حاضر مشکل مشاغل خانگی و فعالان در این عرصه بحث اتصال به بازار و فروش محصولات تولیدی است که عدم موفقیت در این عرصه موجب شده برخی نتوانند به اشتغال پایدار برسند.

همچنین محمدرضا بازدیدی مدیر داخلی یکی از کاریابی های خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از رشته ها چون پرورش قارچ اگر بسته بندی مناسب وجود داشته باشد بی͏شک بازار خود را هم خواهد داشت و می تواند به شغل پایدار منجر شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سلیقه بازار اظهار کرد: در جهت ایجاد بازاریابی برای محصولات صنایع دستی و مشاغل خانگی می͏توان به ظرفیت کشورهای حاشیه دریای خزر توجه کرد.

فاطمه حسینی مسوول دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات بحث توسعه مشاغل خانگی این است که برخی از محصولات دسته بندی و بسته بندی مناسب ندارد.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه مشاغل خانگی باید به سمت رشته هایی برویم که با وضعیت جغرافیایی استان و خشکسالی منطقه مناسب باشد.