اخبار

برگزاری وبینارآموزشی آشنایی با بافت گیوه در اصفهان

اصفهان

۱۴۰۰/۰۹/۰۱

متن کامل خبر

در ادامه اجراي طرح ملي توسعه مشاغل خانگي در استان اصفهان، کارگاه آموزشي آشنایی با گیوه بافی برگزار شد.در این وبینار آموزشی، متقاضیان زیر نظر مدرس دوره سرکار خانم جمشیدی با سرفصل هایی چون  تاریخچه بافت گیوه، مواد اولیه، انواع گیوه از لحاظ منطقه، گیوه کشی و مراحل دوخت رویه گیوه  اشنا شدند.

به گفته مدرس دوره، گیوه نوعی پای افزار است كه رویه آن را از ریسمان و نخ پرگ یعنی ریسمانهای پنبه‌ای بافته و زیه یا ته آن را گاه از چرم و غالباً‌ از لته‌های بهم فشرده و در هم كشیده می‌سازند.

گیوه را باید یكی از جالبترین و ارزنده ترین صنایع دستی روستایی ایران دانست. این پای پوش قدیمی كه روزگاری، بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده فراوان قرار می‌گرفت در سالهای اخیر به سبب رواج كفش ماشینی و جایگزین شدن آن بجای پای افزارهای قدیمی در اكثر مناطق ایران رونق و اعتبار دیرین را از دست داده و صنعتگران شاغل نیز بعلت كمی درآمد و كاهش تقاضا در این رشته به مشاغل دیگر روی آورده اند ولی زیبائی و تنوع و طرحهای متعدد گیوه آنچنان است كه هنوز هم دارای متقاضیان فراوانی بوده و از استقبال قابل توجهی در فصول بهار و تابستان برخوردار می‌باشد.

گفتنی است بافت گیوه  از جمله رشته‌های صنایع دستی موجود در طرح توسعه مشاغل خانگی می باشد که با استقبال خوبی از طرف متقاضیان استان اصفهان روبرو شده است و متقاضیان در قالب برگزاری کارگاه های حضوری با این هنر ارزنده صنایع دستی اشنا می شوند.