اخبار

برگزاری هشتاد و سومین دوره آموزش مهارتی حضوری رودوزی سنتی رایگان ویژه متقاضیان شهرستان قشم

هرمزگان

۱۴۰۰/۰۹/۰۳

خلاصه خبر

هشتاد و یکمین دوره آموزش مهارتی حضوری رودوزی سنتی با حضور پیشران سرکار خانم عایشه ملوان خواه ویژه متقاضیان شهرستان قشم برگزار شد.


متن کامل خبر

 

به گزارش دبیر خانه طرح ملی مشاغل خانگی ، سه شنبه 2 آذر ماه 1400 با رعایت پروتکلهای بهداشتی کارگاه حضوری هشتاد و سومین دوره آموزش مهارتی حضوری رودوزی سنتی با حضور پیشران سرکار خانم عایشه ملوان خواه ویژه متقاضیان شهرستان قشم به صورت رایگان برگزار شد.

عایشه ملوان خواه با بیان اینکه رودوزی های سنتی هرمزگان طرفداران ویژه ای در جهان دارد گفت : قشم بزرگ ترین جزیره ایران که در تنگه‌ی هرمز قرار گرفته است یکی از زیبا ترین جزایر ایران میباشد.

وی افزود: گلیم بافی و رودوزی های سنتی از هنرنمایی های دختران و زنان قشم است. انواع رودوزى و سوزن‌دوزى، نوارهاى تزئینى لباس، عودهایی برای ساز سنتى، توربافى و گرگوربافى و… از دیگر صنایع دستی منطقه قشم است.

ابزار کار کمه‌دوزی ـ حلقه چوبی بزرگ مانند الک که به آن «کمان» و در زبان محلی کَم می‌گویند که پارچه بر روی آن کشیده و محکم بسته می‌شود. یک میل، قلاب‌بافی شماره ۱۲ یا ۱۳ نخ گلابتون که می‌تواند طلایی، نقره‌ای و یا در رنگ‌های دیگر باشد. پارچه از جنس کتان، پنبه، وال، حریر، کرپ ناز، شالمز، پولیستر در رنگ‌های متنوع و شاد با توجه به اینکه در رسته قلاب بافی هست،اما با آموزش صحیح و کاربردی  به متقاضیان می توانیم ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم.

روش کار

ملوان خواه ادامه داد: پارچه را روی کم می‌کشند، دور دایره را محکم با بند یا کش می‌بندند تا مانند دف شود، با این تفاوت که به‌جای دف که دور آن پوست است، دور این کمان، پارچه قرار دارد. بعد از این‌که پارچه روی کمان محکم شد، نقش را روی آن می‌کشند.

وی افزود: طرح گلابتون می‌تواند بسیار متنوع باشد معمولاً بر مبنای سلیقه مشتری یا از روی طرح‌های آماده توسط کاربن روی پارچه منتقل می‌شود و یا توسط ذهن خلاق هنرمند بر روی پارچه کشیده می‌شود.

این پیشران گفت: روش دوخت به این شکل است که هنرمند نخ گلابتون را در زیر کار با دست می‌گیرد و با دست دیگر که در روی کار قرار دارد توسط قلاب نخ را می‌گیرد و از زیر کار به روی پارچه می‌کشد و با انتخاب محل قلاب زدن بعدی، نخ در روی پارچه کشیده و دوخته می‌شود. شکل سادهٔ دوخت زدن شبیه به یک خط زنجیره زنجیره است. با کنار هم قرار گرفتن این دوخت‌های ظریف بر روی پارچه، طرح زیبایی روی پارچه منتقل می‌شود.

ملوان خواه افزود: زنان هنرمند هرمزگانی با مهارت و سرعت خاصی این کار را انجام می‌دهند و طرح‌هایی با ظرافت کم‌نظیر خلق می‌کنند.معمولاً هنرمندان در حین کار از منجوق و یا پولک هم استفاده می‌کنند که باعث زیباتر شدن و تنوع بخشیدن به طرح می‌شود.در هر طرح معمولاً از یک، دو و یا چند رنگ گلابتون با توجه به سلیقه هنرمند استفاده می‌شود و همان پارچه را برای دوخت شلوار، پیراهن، شال، روسری و چادر به کار می‌برند.

این پیشران بیان کرد: نقوش مورد استفاده در گلابتون و کمه‌دوزی هرمزگان بیشتر گل‌وبوته است که می‌توان به نقوش زیر اشاره کرد: نقوش اِسلیمی: نقش بازوبندی بته‌جقه: نقش محرابی: طرح شاخه‌ای می باشد .

ملوان خواه در پایان گفت: برخلاف سایر مناطق، گلابتون‌دوزی‌های در استان هرمزگان جنبه کاملاً کاربردی داشته و در مصارف روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت بروز شدن و استفاده بیشتر در زندگی مردم را دارد.

شايان ذكر است؛ طرح ملي توسعه مشاغل خانگي با كارفرمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هدف ايجاد اشتغال پايدار براي توانمندسازي. متقاضيان و اتصال به بازار در  استان هرمزگان همزمان با سراسر كشور در حال اجراست.

انتهای پیام