اخبار

علوی عنوان کرد: چگونه تکرار فروش داشته باشید/ چرا باوجود مشغله زیاد دچار "بحران" می شویم؟

خوزستان

۱۴۰۰/۰۹/۰۳

خلاصه خبر

ششمین جلسه مشاوره گروهی برای پیشرانان حوزه پوشاک شهرستان های آبادان، شادگان، اهواز، انديمشك، رامهرمز و دزفول دوم آذرماه در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، ششمین جلسه مشاوره گروهی (همزمان به صورت حضوری و مجازی)، 2 آذرماه 1400 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری کارشناس اجرایی طرح با موضوع مدیریت زمان در کسب و کار، برنامه ریزی و مدیریت پروژه و اولویت بندی کارها برای پیشرانان توانمند حوزه پوشاک شهرستان های آبادان، شادگان، اهواز، اندیمشک، رامهرمز و دزفول برگزار شد.
در این جلسه دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خواستار بیان بازخوردها و تجربیات حاضران از حضور در جلسات مشاوره شد که خانم جدی نژاد عنوان کرد: با مذاکراتی که به شیوه پیشنهادشده انجام دادم موفق شدم سفارش جدید دریافت کنم؛ تاحالا این روش را امتحان نکرده بودم و برایم موفقیت آمیز بود.
علوی همچنین در پاسخ به دیدگاه یکی از پیشرانان مبنی بر سردرگمی برای آغاز کار و تغییر رویه، اظهار کرد: وقتی شما می خواهید به یک سفر بروید قبل از آن یک برنامه ریزی انجام می دهید و اطلاعات لازم برای سفر را جمع آوری می کنید، ولی تا زمانی که حرکت نکنید همه چیز درحد یک فکر و برنامه ریزی است و اتفاقی نمی افتد.
وی تصریح کرد: اگر می خواهید به نتیجه برسید باید اقدام کنید و بعد از هرجلسه ولو یک کار کوچک انجام دهید. نه تنها برای نتیجه گرفتن از این جلسات، بلکه در خصوص هر مطلب یا ایده جدید که مطالعه می کنید، باید اقدام کنید و یک قدم کوچک بردارید و بگویید که باید چه کار کنم تا به این هدف برسم.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه ما اغلب برای فرار از تکالیف مان خود را با کارهای دیگر مشغول می کنیم تا ذهن و وجدانمان آسوده شود، گفت: درواقع به نحوی می خواهیم خودمان و دیگران را اقناع کنیم که مشغله کاری داریم. در حالی که افراد موفق هیچ گاه نمی گویند سرم شلوغ است و وقت ندارم.
علوی دلیل پرمشغله بودن را 2 مسأله "بی برنامگی" و "فرار از تکلیف" عنوان و خاطرنشان کرد: یک مسیر هزار کیلومتری با قدم اول شروع می شود، بزرگترین کارها و هدف ها هم با گام های کوچک آغاز می شوند اما این قدم ها باید تکرار هم بشوند و برای تکرار قدم ها نیازمند انگیزه هستیم.
وی با بیان اینکه برای مواجهه با "فرار از تکالیف" چه باید کرد، به کتاب معروف "قورباغه ات را قورت بده!" اثر برایان تریسی اشاره کرد و افزود: در این کتاب یک ضرب المثل اسپانیایی آورده شده که اگر قرار باشد هر روز صبح 2 قورباغه بخورید ( قورباغه نماد سخت ترین و ترسناک ترین کاری که باید انجام بدهید) اول کدام را انتخاب می کنید؟ طبیعتا اول قورباغه بزرگ تر و زشت تر، پس اول سخت ترین کار را انجام بدهید و این کار را در اولویت خودتان بگذارید. افرادی که می خواهند موفق شوند باید اولین فعالیت روزانه شان را به این کار سخت اختصاص دهند.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در ادامه این پرسش را مطرح کرد که یک فیل را چگونه می خورند و پاسخ داد: یک کار بزرگ را باید تکه تکه و خرد کنید تا قابل انجام باشد زیرا کار بزرگ دلهره آور است و نمی توانیم به یک باره آن را انجام دهیم. فروش هم یک کار خیلی بزرگ و ابرپروژه است و آن را باید به پروژه های کوچک تر، فعالیت و تکلیف تبدیل کنید تا به فعالیت های روزانه ای که طی 1.5 تا 2 ساعت قابل انجام باشد، تبدیل شود. این ها تکنیک های مدیریت زمان است. اگر این آموزه ها اجرایی نشود خروجی هم در بر نخواهد داشت."اقدام"، "اقدام"، "اقدام". این چیزی است که باید انجام دهید.
علوی همچنین به معرفی ماتریس مدیریت زمان استفان کاوی پرداخت و توضیح داد: با استفاده از این ماتریس می توانید یاد بگیرید که چگونه کارهایتان را اولویت بندی کنید. این اولویت بندی براساس 2 شاخص اهمیت کار (مهم و غیرمهم) و زمان انجام کار (فوری و غیرفوری) فعالیت ها را به چهار دسته "مهم فوری"، "مهم غیرفوری"، "غیرمهم فوری" و "غیرمهم غیرفوری" تقسیم می کند. فوریت به این معناست که چقدر برای انجام دادن کاری فرصت دارید. نمونه بارز آن تلفن است که شما کمتر از یک دقیقه فرصت دارید که به آن پاسخ بدهید. امروز آخرین روز ارائه دفاتر مالیاتی است پس فرصت شما همین امروز است.
وی ادامه داد: اگر برای انجام کاری کمتر از 24 ساعت فرصت دارید به فوریت آن نمره 3، بین یک روز تا یک هفته نمره 2 و اگر بیش از یک هفته زمان دارید به فوریت آن نمره 1 بدهید. کارهای با فوریت 3 در قسمت فوری و با فوریت 1 و 2 در بخش غیرفوری قرار می گیرند. اهمیت کار با میزانی که شما را به هدف نزدیک می کند، سنجیده می شود؛ پس بدون هدفگذاری نمی توانید کارهایتان را اولویت بندی کنید. به طور مثال آموزش در حوزه فروش مهم است اما اگر آن را یک هفته به تعویق بیاندازید اتفاقی نمی افتد. پس در رده کارهای مهم غیرفوری قرار می گیرد. این بخش 80 درصد کارهای روزانه را در برمی گیرد.
علوی با بیان اینکه برخی کارها فوری هستند اما مهم نیستند، نمونه آن را تلفن دانست و اظهار کرد: وقتی تلفن زنگ می زند در اغلب مواقع از شما درخواستی دارند، کاری که باید انجام دهید این است که این قبیل کارها را به دیگران واگذار کنید. استخدام منشی به همین منظور است. "فوری مهم" کارهایی هستند که کمتر از یک روز برای آن زمان دارید؛ گزارش دارایی را ننوشته اید و امروز آخرین فرصت است؛ لیست تأمین اجتماعی را پرداخت نکردید و فقط امروز زمان دارید؛ به این بخش ماتریس "بحران" می گویند و متأسفانه اغلب افراد روزشان را در بحران می گذرانند زیرا کارهای مهم غیرفوری را انجام نمی دهیم که به تدریج به کارهای فوری و بحران تبدیل می شوند.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: کارهای غیرمهم و غیرفوری را حذف کنید و براساس این جدول، کارهایتان را اولویت بندی کنید؛ به طور مثال ورزش یک امر مهم و غیرفوری است اما ورزش کردن را در زندگی شخصی به تأخیر می اندازیم تا زمانی که دچار یک عارضه حاد یا غیرقابل جبران می شویم. برای آنکه از بحران خارج شوید باید 80 درصد روز کاری شما مربوط به کارهای غیرفوری مهم باشد. اگر می خواهید در زندگی و کسب و کارتان موفق باشید باید کارهای غیرفوری غیرمهم را حذف یا واگذار کنید و به کارهای مهم و غیرفوری برسید؛ این باعث می شود به مرور زمان بحران کمتر شود زیرا هیچ وقت حذف نخواهد شد و ممکن است بخشی به موارد پیش بینی نشده مربوط باشد.
وی افزود: قورباغه ها در همین بخش هستند. شما باید روزانه 5 تا 7 کار اصلی داشته باشید که آن ها را انجام دهید زیرا زمان مناسب برای انجام هر فعالیت که فرد بیشترین تمرکز و کارایی را دارد بین 1.5 تا 2 ساعت است و بر این اساس شما حداکثر 10 تا 14 ساعت کاری در روز می توانید به فعالیت هایتان اختصاص دهید.  پس با کاری که از همه بزرگ تر و زشت تر است، شروع کنید! اگر این برنامه را تنها یک هفته هم انجام بدهید تأثیر آن را در زندگی و روند رشد و پیشرفت خود خواهید دید.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: مدیران مجموعه کسانی هستند که کارها را برای دیگران تعریف و پروژه را به بخش های کوچک تر خرد می کنند. این را باید خودتان بلد باشید و به سرپرستان کارگاه هم یاد بدهید؛ در واقع شما عدد و هدف برای مدیر میانی خود تعریف می کنید و او خودش باید برنامه ریزی کند که چگونه این هدف را محقق کند. مدیران ارشد اعداد و فعالیت های کلیدی را مشخص می کنند و افراد پایین تر آن ها را عملیاتی و اجرا می کنند. البته اگر نمی خواهید خودتان مدیریت کنید هم می توانید یک مدیر موفق و باتجربه استخدام کنید اما اگر قرار است خودتان مدیریت کنید لازمه اش این است که یاد بگیرید و کسی که می خواهد مدیریت کند کم کم از حوزه تخصصی تولید خارج می شود زیرا جنس فعالیت هایش مدیریت است.
علوی این نکته را هم یادآور شد که البته هرتغییر مسیر مستلزم مواجهه با ترس ها و نگرانی ها و خروج از منطقه امن حوزه تخصصی خود است و گفت: اگر می خواهید هر کار جدیدی را انجام دهید باید آموزش مرتبط با آن را ببینید و این آموزش باید با هدفگذاری شما هم انطباق داشته باشد. افرادی که متخصص هستند معمولا وقتی در فضای مدیریتی قرار می گیرند به بهانه ای به حوزه تخصصی خود بر می گردند. پس در مرحله رشد این برگشت به منطقه امن می تواند اتفاق بیافتد و باید حواستان به این باشد که مدام خودتان را رشد و ارتقا بدهید.
وی تصریح کرد: به عنوان مصوبات این جلسه اول برنامه کاری و اولویت های کسب و کار خود را مشخص کنید. دوم در جلسه آینده هر پیشران در مدت زمان حدود 2 تا 3 دقیقه راجع به برنامه کاری خود صحبت کند. سوم تجربه های خوب و چیزهایی را که یاد گرفته اید بیان کنید و چهارم اینکه در صورت عدم انجام تکالیف و تکرار بیش از 2 بار، افراد از ادامه حضور در جلسات منع شوند زیرا بدون اقدام عملی حضور در این جلسات بی فایده خواهد بود.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان همچنین در خصوص سؤال یکی از حاضران در جلسه درخصوص مذاکره برای معامله برد-برد، عنوان کرد: شما باید در حوزه فروش و مذاکره مطالعه داشته باشید. در این زمینه به سه نقش در خصوص یک فروشنده اشاره می کنم. اولین نقش فروشنده این است که دوست مشتری باشد و لازمه آن صادق بودن است. به این معنا که به دنبال تأمین منافع مشتری هم باشد. دوست خوب به منافع ما هم فکر می کند و صادق است. یعنی سرمان کلاه نمی گذارد.
علوی نقش دوم یک فروشنده خوب را "مشاور" عنوان کرد و افزود: یک فروشنده خوب به ما مشورت می دهد که چه چیزی بخریم و کمک می کند که بهترین انتخاب را داشته باشیم. پس باید نسبت به خود فرد اطلاعات بیشتری راجع به محصول، سلایق افراد و رقبایشان داشته باشد. نقش سوم فروشنده، معلم است و آموزش می دهد که اگر فلان لباس را خریدید چگونه از آن نگهداری کنید که طول عمر بیشتری داشته باشد. اگر می خواهید تکرار فروش داشته باشید و مشتری هایتان شما را دوست داشته باشند این سه نقش را باید حداقل داشته باشید.
وی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی روزانه برای انجام کارهای مهم غیرفوری، خاطرنشان کرد: سعی کنید هر شب برنامه روز بعد را بنویسید. اگر در پایان روز از نظر فیزیکی خسته اید اما شاد هستید یعنی درست کار کردید اما اگر باوجود مشغله زیاد احساس خوبی ندارید یعنی کارهای سخت را انجام نداده اید که می توانند به مرور تبدیل به بحران شوند.
این جلسه در ادامه سلسله جلسات "دوشنبه های مشاوره" در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خوزستان به طور رایگان و به صورت حضوری و مجازی برای 13 نفر از تولیدکنندگان پوشاک خوزستانی برگزار شد. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با ظرفیت ایجاد شغل برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر مجری این طرح در استان است.