اخبار

با حضور پیشران‌های فعال طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در اردبیل شتاب می‌گیرد

اردبيل

۱۳۹۸/۱۰/۰۳

متن کامل خبر

سومین جلسه شورای علمی طرح ملی "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" بر اساس طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مشاغل با حضور ۱۸ پیشران حوزه های فرش، خیاطی، بافته های داری و غیرداری، بسته بندی و صنایع دستی چرم دوشنبه ۲ دی در جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهادانشگاهی اردبیل، در این جلسه رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان این که این طرح به صورت برنامه ریزی شده در راستای ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، در استان در حال اجرا است، افزود: با بهره‌گیری از توانمندی و حمایت پیشران‌های رسمی، فعال و موفق می‌توان به ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف کمک کرد.


مهران اوچی اردبیلی با اشاره به این که اجرای این طرح در 9 استان پایلوت نتایج اثربخشی را به دنبال داشته است، تصریح کرد: در این طرح خارج کردن افراد از پوشش نهادهای حمایتی و نیز بهبود معیشت زندگی و تکریم زنان سرپرست خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است و در راستای آن باید دغدغه‌های پیشران‌ها نیز رفع شود.


وی ادامه داد: با پایش‌های انجام شده، جامعه هدف طرح با اساس مهارت، علاقه‌مندی و توان‌سنجی که توسط جهاددانشگاهی و با همکاری دستگاه‌های متولی اشتغال استان انجام گرفته، شناسایی شده و آماده هدایت پیشران‌ها در اولویت های شغلی می باشد.


رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان این که شبکه سازی برای اتصال به بازار و تجاری‌سازی محصولات مشاغل خانگی از مهمترین اهداف این طرح است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، آموزش های تخصصی جامعه هدف این طرح در نهایت دقت و نظم برگزار خواهد شد و بعد از آن با هدایت پیشران‌ها، افراد با تیم‌سازی و ارتباط با بازار کار به فعالیت خواهند پرداخت.


اوچی اردبیلی با اشاره به این که استفاده از ظرفیت‌های استان در این طرح  امری ضروری است تا با توجه به آن اشتغال‌زایی صورت گیرد، ادامه داد: توانمندسازی افراد و ایجاد اشتغال پایدار از راهکار‌های مناسب برای رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها است و اگر این توانمندسازی با روش‌های علمی و با توجه به نیاز استان صورت گیرد، اثربخش خواهد بود.


در این جلسه رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز گفت: به پیشران‌هایی که در این طرح به جامعه هدف آموزش لازم را ارائه و حمایت می‌کنند با توجه به اولویت، تسهیلات لازم اعطا خواهد شد تا فعالیت‌های خود را ارتقا و توسعه دهند.


رحیم یونسی با بیان این که در سالجاری برای بیش از 20 نفر از پیشران‌ها تسهیلات قرض الحسنه اعطا شده است، خاطرنشان کرد: در امسال یک هزار و 264 مجوز اشتغال صادر شده که بخش عمده‌ای از آن برای افراد مستقل و بخش کمی از آن برای پیشران‌ها بوده است.


وی با اشاره به این که استان اردبیل در مشاغل خانگی از ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار برخوردار است، ادامه داد: اتصال به بازار، خرید مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی از دغدغه‌های اصلی در مشاغل خانگی است که در این طرح جهاددانشگاهی استان اردبیل بعد از ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم از طریق پیشرانان طرح، زمینه اتصال آنان را به بازار فراهم می‌کند.


رییس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل یادآور شد: خروجی این طرح، تولید محصول با بهره‌گیری از هدایت، آموزش و مشاوره‌های مناسب توسط زنان سرپرست خانوار خواهد بود که می‌تواند با برندسازی محصولات بر اعتبار آن بیافزاید.


در این جلسه مدیر دفتر تجاری‌سازی و اشتغال جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به این که در طرح ملی "توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" درصدد آن هستیم که با توجه به نیاز بازار، محصولات لازم از سوی تولیدکنندگان عرضه شود، گفت: در این طرح جامعه هدف آموزش‌های لازم را در شغل مورد نظر کسب خواهند کرد و پس از حمایت از سوی پیشرانان وارد چرخه اشتغال و تولید خواهند شد.


مهران محمدی با بیان این که شبکه سازی و برندسازی محصولات عرضه شده در این طرح می‌تواند منجر به تقویت بازار و همچنین بهبود معیشت زنان سرپرست خانوار شود خاطرنشان کرد: زودبازده بودن و اثربخشی، تناسب با مزیت‌ها و فرهنگ اقشار جامعه، تغییر دیدگاه به مشاغل خانگی و برندسازی از ویژگی‌ها و دستاوردهای این طرح است.


وی خاطرنشان کرد: عملکرد درخشان جهاددانشگاهی در 9 استان‌های پایلوت، برای ثمربخش بودن طرح در استان اردبیل نیز امیدآفرین می باشد و امیدواریم با ایجاد شبکه ای از علاقه‌مندان و دلسوزان، بتوانیم اهداف طرح را محقق کنیم.


در پایان این جلسه به سوالات پیشران‌ها پاسخ داده شد و دغدغه‌های آن ها برای آموزش در اجرای طرح توانمند‌سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مورد بررسی قرار گرفت.