اخبار

در کرسی تعاون و کارآفرینی استان قم، استفاده از ظرفیت بالای مشاغل خانگی و ایجاد شرکت های تعاونی تأمین نیاز مورد تأکید قرار گفت

قم

۱۴۰۰/۰۹/۰۹

خلاصه خبر

کرسی تعاون و کارآفرینی با محوریت تشکیل و توسعه تعاونی ها، چالش ها و راهکار ها با موضوع اشتغال، مشاغل خرد و خانگی به همت جهاددانشگاهی استان قم و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم برگزار شد. این کرسی تعاون و کارآفرینی که به صورت مجازی در سامانه امجد جهاددانشگاهی برگزار شد علی اصغر رکنی مدیر تعاون اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان قم و یاسر شریفی مدیرسازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی قم، حبیب کبیری رئیس اداره تشکیل تعاونی های اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان قم و سید ضیاءاالدین ضیایی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی توسعه وعمران قم و شرکت تعاونی برتر ملی در دو سال اخیر حضور داشتند و به بحث و گفتگو پرداختند.


متن کامل خبر

در ابتدای نشست علی اصغر رکنی گفت: هدف از ایجاد بخش تعاون و شرکت های تعاونی این است که متقاضیان و نیز کسب وکارها و شرکت های بتوانند به صورت کار تیمی و کار گروهی در کنارهم فعالیت نمایند و در اقتصاد و اشتغال کشور بخش تعاون نقش مهمی را ایفا می کند و سرمایه های خرد افراد تبدیل به سرمایه کلان می شود و دستاوردهای خوبی برای کشور هم ایجاد می کند.

 

وی گفت: بر اساس سیاستهای بخش تعاون در کشور رویکرد بخش تعاون آموزش و توانمندسازی اعضا و نیز سامانندهی تعاونی های با محوریت اقتصاد مردمی و ایجاد ظرفیت اشتغال در کشور می باشد و نیز ایجاد شعبات در مراجع قضایی به جهت تسهیل در امور اجرایی و رسیدگی به مشکلات تعاونی های مسکن و ساماندهی آنها که با برنامه های در نظر گرفت شده نیل به این هدف داریم.

 

 

در ادامه یاسر شریفی گفت: همانطور که مستحضرید مشاغل خانگی در کشور از سال 91 به صورت رسمی  با 300 رشته شغلی شکل گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت آن در اشتغال کشور و رفع معضل بیکاری در کشور قوانین آن نیز ایجاد و تسهیلات مناسبی برای آن در نظر گرفته شد و متقاضیان طرح های خود را در این حوزه ارائه می دهند و از حمایت لازم برخوردار می شوند.

در همین راستا از سال 99 طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و با اجرای جهاددانشگاهی در 31 استان کشور در سه فاز آمایش منطقه ای رسته های شغلی، ارزیابی و مشاوره و توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار شروع به فعالیت کرد و در استان قم تا پایان سال جاری 1500 نفر در این طرح ساماندهی و به بازار متصل می شوند.

شریفی گفت: آموزش های مهارتی کلید طلایی در اشتغال پذیری متقاضیان می باشد و لذا به این موضوع باید توجه ویژه شود. همچنین در حوزه اشتغال های خرد و کسب وکارهای نوپا و مشاغل خانگی با توجه به چالشی که اکثریت این نوع کسب وکار ها با آن مواجه هستند و آن هم بازار فروش و نیز روش های تآمین منابع مالی و مواد اولیه آنها می باشد نیاز به اقدامات لازم در این خصوص می باشد.

لذا این کسب  وکارها باید به سمت شبکه سازی و تآمین زنجیره ارزش رفت و در این حوزه ایجاد شرکت های تعاونی تأمین نیاز که اساس آنها کارگروهی و تیمی است و میتواند به شبکه سازی متقاضیان کمک شایانی نماید قطعا راهگشاست. و با رایزنی و هکماری های انجام شده با بخش تعاون استان در حال ایجاد ظرفیت سازی مناسبی برای شرکت های تعاونی تامین نیاز در حوزه مشاغل خانگی هستیم و این شرکت های به عنوان بازوی اجرایی بخش تعاون فعالیت خواهند کرد.

در ادامه این نشست حبیب کبیری در ابتدا مواردی در جایگاه و منزلت بخش تعاون و نقش ممتاز آن در اقتصاد کشور بیان کرد و  سپس به نحوه ایجاد تشکیل و توسعه تعاونی وها و فرآنید ثبت تعاونی پرداخت و گفت: افرادی که دارای نیازهای مشترک هستند و به منظور رسیدن به هدف متحد تشمیل تعاون می دهندو با سرمایه کم میتوانند در قالب شرکت های تعاونی فعالیت نمایند.

کبیری در خصوص نحوه ایجاد تشکیل تعاونی ها گفت: متقاضی به بخش تعاون مراجعه نماید و کاربرگ های لازم اخد و تکمیل شود و نوع فعالیت شرکت تعاونی و نوع شرکت تعیین شود و اعضای شرکت در کاربرگ های پیشنهاد میشود سپس به سامانه جامع هوشمند تعاونی ها مراجعه و اطلاعات ثبت می شود و با مراجعه به سامانه ثبت شرکت های قوه قضاییه نسبت به تشکیل شرکت اقدام میکند. سپس استعلامات لازم توسط دستگاه های متولی انجام می شود  و سپس مجوزات لازم برای ایجاد شرکت تعاونی برای متقاضی صادر می گردد.

در پنل دیگر این نشست سید ضیاالدین ضیایی مدیرعامل شرکت تعاونی توسعه و عمران استان قم و یکی از شرکت های تعاونی برتر ملی در کشور گفت: این شرکت از سال 89 تأسیس شد و به تصویب مجلش شورای اسلامی رسید و از سال 91 اساسنامه آن شکل گرفت. هدف از تشکیل این شرکت تعاونی توسعه و عمران هدایت منابع خرد مردمی به سمت فعالیت های اقتصادی کلان و ایجاد اشتغال و توسعه شهرهای کشور می باشد و در قم نیز این شرکت به صورت فعال در حال فعالیت می باشد.

ضیای افزود: این شرکت در قم از اوایل سال93  کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در حال حاضر تعداد 10،000 نفر سهامدار داردو بیش از 80 درصد سهام این شرکت واگذار شده است و به صورت یک شرکت عام المنفعه می باشدو در چارچوب وظایف تعریف در هر شهرستان و استان فعالیت می کند. 

ضیایی گفت: در حال حاضر این شرکت 400 نفر اشتغال مستقیم و 1200 نفر اشتغال غیر مستقیم در استان قم ایجاد نموده است و نیز مباحث توسعه ای برای کشتارگاه نیز در نظر گرفته شده است.

در بخش دوم این کرسی و نشست در خصوص چالش های موجود در حوزه تعاون و کارآفرینی و نیز بهبود وضعیت بخش تعاون و نیز استفاده از ظرفیت بالای مشاغل خانگی و ایجاد شرکت های تعاونی و شبکه سازی در این بخش، اعضای کرسی پیشنهادات و راهکارهایی را ارائه نمودند:

شریفی نیز گفت: همچنین پیشنهاد می شود از مدل های مختلف شبکه سازی برای ساماندهی تشکل های بالادستی شرکت های تعاونی  استفاده شود چراکه شرکت های تعاونی با تلاش های انجام شده در حوزه تعاون از نظر رشد کمی قابل توجه می باشد ولی درصد عضویت در تشکل ها همچنان نرخ مناسبی ندارد و نیز با ایجاد شرکت های تعاونی تإمین نیاز بتوانیم ظرفیت شبکه سازی را در حوزه اشتغال های خرد و خانگی در استان قم افزایش دهیم. شریفی در پایان پیشنهاد داد: طرح های آموزش و فرهنگ سازی و آگاه سازی نیز می تواند در قالب های مختلف و نیز تولید محتوای جذاب می تواند در این بخش بسیار کمک نماید.

ضیایی نیز گفت: در شرکت تعاونی توسعه و عمران، پیشنهاد تعاونی تأمین نیاز را ارائه دادیم و صندوق های سرمایه گذاری عضو شوند و در هر استان و در هر شهرستان این تعاونی ها شکل بگیرند و در رسته های مختلف صنایع دستی، فرش، سوغات می توانند کمک شایانی به مجموعه کارآفرینی استان نمایند.  باید بخش تعاون در این موضوع به سمت ایجاد فضای فناورانه و نوآورانه حرکت و نماید و با کمک نهادها و موسسات بتواند مراکز نوآوری و رشد را ایجاد نماید و تیم های نوآوری و فناور و استارتاپ هایی را در این حوزه جذب نماید.

ضیایی در پایان در خصوص ورود شرکت های تعاونی به بازار سرمایه و بورس گفت: شرکت های اقماری می توانند وارد بورس شوند ولی به نظر می رسد در صورت تسهیل امور و رفع موانع نیز این امر راحت تر صورت بگیرد و شرکت های تعاونی بتوانند برای حضور در بازار سرمایه ترغیب شوند.