اخبار

پرداخت تسهیلات و رونق فعالیت در صنایع دستی خراسان شمالی

خراسان شمالي

۱۴۰۰/۰۹/۱۰

خلاصه خبر

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: با پرداخت تسهیلات می توان به رونق صنایع دستی به ویژه بافته های داری کمک کرد که در این رابطه ۷۵ پرونده به ارزش ۳۸ میلیارد ریال به بانک‌های استان جهت دریافت تسهیلات صنایع دستی معرفی شدند که برای ۱۲۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود و بخشی از انها مربوط به بافندگان رویین است.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خراسان شمالی ،محمدرضا قهرمانیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از صدور ۱۳۱ مجوز مشاغل خانگی نیز خبر داد، گفت: از این تعداد ۱۲۳ مجوز در بخش مستقل و ۸ مجوز در بخش پشتیبان است که بیشترین کارت‌های صادر شده مربوط به رشته‌های دست بافته‌های داری و بخشی به بافندگان رویین اختصاص دارد.
وی با بیان این که روئین روستای پلکانی گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی ظرفیت ویژه ای را ایجاد کرده است می افزاید: به همین دلیل تلاش می کنیم تا این روستا ثبت ملی شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی می گوید: ظرفیت ها و توانمندی های روستای رویین اسفراین تنها دهکده نساجی کشور مستندسازی و به وزارتخانه معرفی شد تا به عنوان دهکده ملی کشور ثبت شود.
وی می افزاید: تا پایان سال پرونده این دهکده که قطب نساجی استان است در شورای راهبردی  تعیین شهرها وروستاهای ملی بررسی می شود و با توجه به قوی بودن پرونده این روستا امیدواریم به عنوان دهکده ملی ثبت شود.
وی خاطرنشان می کند: شهرها و روستاهایی که به عنوان شهر و روستای صنایع دستی ثبت ملی شده اند باید دارای توانمندی ها و قابلیت هایی باشند که محسوس و مشهود باشد.
وی با بیان این که این روستای پلکانی از  چند جهت مهم است اظهار می دارد: صنایع دستی، بافت باارزش تاریخی ثبت ملی شده و روستای هدف گردشگری بودن رویین موجب شده تا این روستا در کشور از دیگر روستاها متمایز باشد و صنعت نساجی که تقریبا همه اهالی در آن اشتغال دارند یکی از جاذبه های مهم جذب گردشگر است.
قهرمانیان با بیان این که این دهکده ملی قطب بافندگی خراسان شمالی است می گوید: ۲۰۰ کارگاه بافندگی حوله، چادر شب و دیگر دستبافته ها در این روستا فعال است و به جز آن بافندگان این روستا به صورت خانگی نیز فعالیت می کنند.
وی می افزاید: تولید انبوه چادرشب در روستای رویین اسفراین موجب شد که نخستین خانه نساجی سنتی کشور، سال ۹۵ در حمام خزینه ای این دهکده که یادگاری از دوره قاجار است ایجاد شود.
قهرمانیان اظهار می دارد: این روستا بالاترین میزان تولیدات منسوجات سنتی استان را دارد به طوری که در این روستا سالانه ۱۶۰ هزار مترمربع چادر شب، حوله، دستمال و شال تولید می شود.
وی با بیان این که هم اکنون ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ساکن در روستای رویین به طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ آمیزی و بافت چادر شب و فروش آن نیز اشتغال دارند می گوید: رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی رویین مهر اصالت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نیز دریافت کرده است.