به گزارش دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان، این جلسه 9 آذرماه 1400 با حضور دکتر سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی و اشتغال، نرگس یزدانی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناسان اجرایی طرح برای فاطمه طاهری فر مدیر تولیدی پوشاک بچگانه بیتاتن در محل مرکز آموزش شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
علوی مشاور طرح در این جلسه در خصوص هدفگذاری مالی و درآمدی این تولیدکننده برای یک سال آینده جویا شد که طاهری فر عنوان کرد: یک هدفگذاری سه ماهه براساس معیارهای گفته شه انجام دادم، بعد برنامه قبلی خودم را روی کاغذ آوردم و گفتم براساس این برنامه چه هدفی می توانم داشته باشم و آیا توانستم به هدفم نزدیکتر شوم؟ براین اساس هدف درآمدی ام را روی بکارگیری 8 الی 10 نیرو، تعریف کردم که باتوجه به افزایش توان تولید، متوسط درآمد ماهانه باید چه میزان باشد و برنامه بهتری برای این هدف درنظر گرفتم که هدفگذاری تولید و فروش را هم مشخص کند، البته به دنبال آن هستم که حاشیه سود را پایین بیاورم تا بتوانم به این هدفگذاری برسم که علوی تأکید کرد به هیچ وجه با سودتان بازی نکنید زیرا حاشیه سود شوخی بردار نیست!
وی افزود: وقتی برنامه تولیدتان را تغییر می دهید باید برنامه بازاریابی تان را هم متناسب با آن تغییر بدهید اما باید بدانید که حاشیه سود خط قرمز است و اصلا نباید به آن دست بزنید. اگر می خواهید قیمت تمام شده کمتر شود هزینه ها را پایین بیاورید، تیراژ را بالا ببرید و هرکاری می توانید انجام دهید اما حاشیه سود را کم نکنید زیرا میانگین سود بانکی 25 درصد است و از این عدد کمتر برای شما توجیه ندارد.
مشاور کارآفرینی و اشتغال طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: اگر قیمت تمام شده تولید را در عدد 2.7 ضرب کنید، قیمت نهایی برای مصرف کننده بدست می آید. به طور مثال لباسی که برای شما 100 هزار تومان تمام می شود باید 270 هزار تومان به مردم بفروشید. از این میزان یک بخش سود شما و بخش دیگر سود واسطه ها و فروشگاه است.
علوی ادامه داد: تأکیدم این است که هرکاری می توانید انجام دهید ولی سودتان نباید از 25 درصد پایین تر بیاید. اگر محصولتان محصول خوبی نیست، محصول را عوض کنید؛ بازار را تغییر دهید ، درجه بندی کیفیت داشته باشید، روش بازاریابی تان را تغییر دهید و هرکاری که لازم است انجام دهید ولی از این حاشیه سود پایین نیایید و این را به عنوان یک قاعده کلی در کسب و کارتان به عنوان اولویت داشته باشید.
طاهری فر همچنین هدفگذاری تولید خود را براین اساس حداقل 500 دست در ماه بیان که علوی در این خصوص تصریح کرد: حال باید ببینید کدام یک از این بازارها ظرفیت و گنجایش فروش این تعداد را دارد. این عدد را که بدست آوردید باید حداکثر 10 درصد بازار کلی باشد که محاسبه کرده اید در غیر این صورت به مشکل می خورید. هرچه بازار شما بزرگتر باشد کارتان ساده تر است پس شاخص اندازه بازار بسیار اهمیت دارد. البته ممکن است با یک گروه جواب ندهد و شاید لازم باشد 2، سه گروه را به عنوان بازار هدف انتخاب کنید. اگر با یک بازار هدف به جواب رسیدید با همان پیش بروید و بعد برمبنای آن طراحی محصول تان شکل می گیرد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.
معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی
(۰۲۱) ۶۶۷۴۷۷۴۷